مرگ تلخ 3 معدنچی دیگر معدن طبس + جزییات

به گزارش رکنا، جواد قناعت روز شنبه در تشریح حادثه معدن زغال سنگ معدنجو طبس پرداخت و گفت: از این سه فوتی، یک نفر اهل خراسان جنوبی است و ۲ نفر اهل خراسان رضوی هستند.

وی افزود: اعضای بدن ۲ نفر از مصدومان (میثم معینی اهل بردسکن و ناصر آخوندی اهل فردوس) با رضایت خانواده‌هایشان به بیماران نیازمند پیوند شد و این عزیزان به چند نفر از هموطنانمان جان دوباره بخشیدند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: چهار نفر از مصدومان این حادثه همچنان در بیمارستان‌های یزد، بیرجند و مشهد بستری و تحت درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه حتی فوت یک نفر در هر حادثه‌ای برای ما مهم و زیاد است، گفت: این حادثه ۵۲ نفر جانباخته داشت که از این تعداد ۱۶ نفر اهل خراسان جنوبی هستند و ما حسب وظیفه به دیدار خانواده‌هایشان رفتیم و ضمن دلجویی، درخواست‌های آنان را پیگیری کردیم.

قناعت افزود: این حادثه که شامگاه شنبه ۳۱ شهریور ماه رخ داد، با استقرار تیم‌های امدادی و عملیاتی به سرعت مدیریت شد.

وی گفت: در ۸۵ کیلومتری طبس به واسطه ذخایر غنی زغال سنگ، ۱۷ شرکت بیش از دو یا سه دهه مشغول فعالیت هستند و ۷۶ درصد زغال کشور را تامین می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: حادثه شامگاه ۳۱ شهریور در یکی از این معادن روی داد.

وی با اشاره به حرف‌های ضد و نقیضی که درخصوص حادثه معدن معدنجو گفته می‌شود گفت: با توجه به اهمیت موضوع و با هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه، یک تیم کارشناسی متشکل از متخصصان و اهل فن در محل حادثه مستقر شده و در حال بررسی شرایط است.

قناعت تصریح کرد: با به سرانجام رسیدن کارهای تحقیقاتی و بررسی‌های میدانی، نتیجه قطعی و علت حادثه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع نظارت بر معادن به عهده ۲ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت است افزود: در زمینه حفظ ایمنی معادن مسئولیت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نتیجه کار تیم کارشناسی، قصور و کوتاهی هر بخش را تعیین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از ۱۷ معدنی که در این محدوده مشغول به کارند، تنها یک معدن به صورت مکانیزه فعالیت دارد، گفت: ۱۶ معدن دیگر به صورت سنتی و به شکل قدیمی در حال استخراج هستند.

قناعت با تاکید بر اینکه بخش خصوصی برای مکانیزه کردن معادن نیاز به حمایت دارد ادامه داد: یکی از مهمترین مطالبات معادن زغال استان، پرداخت مطالباتشان توسط شرکت‌های بزرگ کشور از جمله فولاد است تا بتوانند از این طریق نسبت به پرداخت به موقع حقوق کارگران و تامین تجهیزات اقدام کنند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان، موضوع مکانیزه کردن معادن به عنوان یک مطالبه به حق بخش خصوصی را پیگیری می‌کنند.

کدخبر: 1047940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟