گره کور در پرونده شلیک مرگبار در رباط کریم / شلیک خونین در رباط کریم

به گزارش رکنا، رسیدگی به این پرونده از شامگاه بیستم مرداد ماه سال گذشته با گزارش تیراندازی مرگبار به پسر جوانی در حوالی کانال آب در رباط کریم آغاز شد.

شواهد نشان می داد جسد متعلق به پسر جوانی به نام یاسر است که از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته  و کشته شده است. جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و کارگر افغانی که مدعی بود شاهد ماجرا‌ بوده گفت قتل از سوی پسری به نام شاهین رخ داده که از قبل با قربانی اختلاف داشته است.

 با اطلاعاتی که این شاهد ارائه داده بود شاهین دو روز بعد بازداشت شد اما ادعا کرد دست به قتل نزده است. این متهم وای در بازجویی های بعدی جنایت را گردن گرفت.

اعتراف به قتل

شاهین گفت:  بارها از سوی مقتول مورد ضرب و جرح قرار گرفته و تهدید شده بودم. چاره‌ای جز کشتن او نداشتم. چند روز قبل از اجرای نقشه با مردی به نام یاسین قرار گذاشت تا با هم یاسر را بکشیم‌. ساعت 17بیستم مرداد ماه با موتور خودم را به مسیری که یاسر از آن می گذشت رساندم. یاسین اسلحه‌ای به من داد و ما منتظر ماندیم. وقتی ‌ یاسر از ماشین پیاده شد‌ دو گلوله به سینه‌اش شلیک کردم.سپس یاسین  هم اسلحه را از من گرفت و او هم به مقتول شلیک کرد.

شاهین  اما در مسیر ادامه بازجویی ها اعترافاتش را پس گرفت و مدعی شد  تحت فشار  روانی در بازجویی به قتل اعتراف کرده است.

با تکمیل تحقیقات در دادسرا، برای شاهین به اتهام مباشرت در قتل عمدی و حمل و نگهداری سلاح کیفرخواست صادر شد و پرونده اش  برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد.

پس گرفتن اعترافات در دادگاه

در ابتدای جلسه مادر قربانی در جایگاه  ویژه قرار گرفت و گفت: پسرم صبح سرزمین می‌رفت و کشاورزی می‌کرد‌. شب هم به خانه بر می‌گشت. او بی‌گناه کشته شد و نمی‌توانم قاتلش را ببخشم‌. من تقاضای قصاص دارم.

سپس شاهین به دفاع ایستاد و گفت: سال۱۳۹۹، مقتول و سه نفر از دوستانش راهم را بستند  و دو تیر به پایم شلیک کردند. آنها به زور  مرا با خود بردند و از من فیلم گرفتند و مجبورم کردند از پدرم بخواهم زمین کشاورزی اش  را به نام یاسر سند بزند. من حتی بعد از رهایی علیه آنها شکایتی مطرح کردم که مدارکش موجود است. بعد از آن ماجرا  از ترس یاسر دیگر به زمین‌های کشاورزی و دامداری پدرم نرفتم و از یاسر هیچ خبری نداشتم. تا اینکه دو روز بعد از کشته شدن یاسر از پلیس  اداره آگاهی با من تماس گرفتند و گفتند یک  کارگر تبعه افغان مرا عامل قتل یاسر معرفی کرده است. من با پای خودم به پلیس آگاهی رفتم.

قاضی گفت:  روز حادثه به محل جنایت نرفته بودی؟

که متهم پاسخ داد:  آن روز از ۱۰صبح تا ۱۲شب شاهدانی دارم که با آنها بوده ام.

قاضی : چرا کارگر افغان علیه تو شهادت داده است؟

متهم :نمی‌دانم. او تمام هزینه‌های کشاورزی یاسر را می‌داد.من حتی در زندگی ام اسلحه کلت در دست نگرفته‌ام.

یک مرد  به نام کریم آخرین بار با مقتول بوده که باید از او هم درباره قتل تحقیق شود .من بی گناه بازداشت شده ام.

در ادامه وکلای متهم به دفاع پرداختند و قضات ادامه جلسه را برای احضار شاهدان به بعد موکول کردند.

 در دومین دادگاه چه گذشت؟

در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده بار دیگر اولیای دم در خواست قصاص را مطرح کردند .

اما وقتی متهم روبه روی قضات ایستاد اتهام قتل را گردن نگرفت .

وی گفت :من شاهدانی دارم که ثابت می‌کنم در زمان وقوع قتل در محل دیگری بوده‌ام. من پیگیر کارهای مربوط به خدمت سربازی بودم. به همین خاطر به مقر نظامی رفته بودم که مجهز به دوربین مداربسته است و فیلم‌های آن را برای اثبات ادعایم  به دادگاه ارائه داده‌ام .فیلم ها ثابت می‌کند در زمان وقوع جنایت آنجا حضور داشته‌ام .حتی چند نفر از دوستانم که در دادگاه حضور دارند  شاهد هستند که همراه آنها بوده ام .

وی ادامه داد :باور کنید من تحت فشار روانی در پلیس آگاهی به قتل اعتراف کردم و نمی‌دانم کارگر افغان که حالا از کشور خارج شده به چه علتی علیه من شهادت داده است .من بی‌گناه در بازداشت هستم .

شهادت شاهدان

سپس دو شاهدی که متهم آنها را به دادگاه معرفی کرده بود یک به یک روبه روی قضات ایستادند .

یکی از آنها گفت: من در مقر نظامی شاغل هستم .آن روزشاهین به آنجا آمده بود تا کارهای مربوط به خدمت سربازی اش را انجام دهد .سپس همراه هم به سمت خانه رفتیم تا کارهای ملکی مربوط به یک ساختمان را انجام دهیم .

دومین شاهد که مردی نظامی بود نیز تایید کرد متهم در مقر نظامی حضور داشته است .

سپس وکیل متهم به دفاع ایستاد و گفت :شاهدان تایید کرده‌اند متهم هنگام ارتکاب جنایت در محل دیگری بوده .آنتن دهی موبایل او نیز این موضوع را تایید می‌کند .وی به اشتباه بازداشت شده و حالا تقاضای صدور حکم برائت برای وی را دارم.

 در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک های موجود در پرونده وی را از اتهام قتل عمدی تبرئه کردند.به این ترتیب تحقیقات درباره این پرونده از سر گرفته شد.

 

کدخبر: 1047634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟