تعطیلی استخر سمیرم و شیرجه مرگ در رودخانه‌های خروشان

به گزارش رکنا، تابستان امسال نیز با روزهای بسیار گرمش رو به پایان است اما آنچه این تعطیلات را به کام نوجوانان و جوانان سمیرمی تلخ کرد، تعطیلی تنها استخر شهر و ناگزیری آنها برای شنا کردن در رودخانه‌ها و استخرهای باغ و کشاورزی بود که چند حادثه غرق شدگی را به‌همراه داشت.

هرچند شنا کردن در دل طبیعت و رودخانه‌ها، لذت‌بخش به‌نظر می آید اما این کار با شنا در استخرهای ورزشی تفاوت زیادی دارد و اگر شناگر حرفه‌ای هم باشیم، باز ورود به آب‌های آزاد خطرات خاص خود را دارد.

عدم دسترسی به استخر ورزشی باعث شده است که علاقه‌مندان به شنا در سمیرم به سمت رودخانه‌های سرد و خروشان بروند؛ این تفریح با وجود ظاهری ساده اما با خطرات و چالش‌های قابل توجهی همراه است، از جمله این چالش‌ها می‌توان به حوادث غرق شدگی، تاثیر منفی دمای بسیار پایین آب بر سلامت شناگران، ناسالم بودن آب و عفونت و بیماری‌های پوستی و نبود امکانات ایمنی اشاره کرد.

خطر شنا در رودخانه‌های سمیرم

شنا در رودخانه‌های سمیرم به‌دلیل جریان‌ قوی و دمای پایین آب، همیشه حادثه‌آفرین بوده است به‌ویژه اینکه این کار برای افراد غیرحرفه‌ای و نوجوانان، خطر جدی به‌همراه دارد؛ این رودخانه‌ها جریان‌ آب غیرقابل پیش‌بینی دارند که می‌تواند به سرعت فرد را جابه‌جا کرده و حتی به زیر آب ببرد، علاوه بر این دمای پایین آب می‌تواند باعث هیپوترمی (اُفت دمای بدن) شود و وضعیتی بسیار خطرناک را برای شناگر بوجود آورد.

شهریور امسال چند حادثه غرق‌شدگی در سمیرم اتفاق افتاد از جمله گردشگری که در رودخانه «آب ملخ» سمیرم زنده پیدا شد؛ این موضوع برای همه شگفت‌آور بود زیرا گردشگران و شناگران ماهری در این رودخانه غرق شدند و حتی پیکرشان هم پیدا نشد.

اما غم انگیزتر، جان باختن یک نوجوان ۱۶ ساله سمیرمی بود؛ او به همراه دوستانش برای شنا به رودخانه «شمس آباد» سمیرم رفته بود اما دمای بسیار پایین آب سبب تشنج و مشکلات ریوی و در نتیجه غرق شدگی او شد؛ این نوجوان که تنها فرزند خانواده بود پس از یک هفته در بیمارستان شهرضا جان باخت.

نگاه غمبار دوستان ورزشکار این نوجوان بر سر مزارش و ضجه‌های مادری که تصویر تنها فرزند از دست رفته‌اش را درآغوش گرفته بود و فریاد می‌زد «بلند شو دوستانت آمده‌اند که به باشگاه بروی» نشان می‌داد او ورزشکار و علاقه‌مند به شنا بوده که از استخر، محروم و این موضوع باعث روی آوردنش به شنا در مکانی غیراستاندارد شده است.

این حادثه، که یکی از چندین مورد غرق شدگی در تابستان امسال است نشان می‌دهد شرایط شنا در رودخانه‌های سمیرم می‌تواند به سرعت به یک فاجعه تبدیل شود.

دلایل تعطیلی استخر سمیرم

تنها استخر سمیرم در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید اما به دلایلی از دوران همه‌گیری کرونا تاکنون تعطیل بوده است، به گفته رییس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، علت تعطیلی این استخر، فرسودگی سقف و مشکلات فنی آن است.

علی امینی افزود: رطوبت باعث فرسودگی و از بین رفتن سقف استخر مذکور شد و فرمانداری وقت سمیرم و شورای فنی استان اصفهان دستور تعطیلی آن را صادر کردند.

وی با بیان اینکه استخرها هر پنج سال نیاز به تعمیر دارند، افزود: در دوره‌ای نسبت به تعمیر استخر سمیرم توجهی نشد و در دوران کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی، این بنا بیشتر آسیب دید و تعمیر آن به تأخیر افتاد.

امینی ادامه داد: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال برای تعمیر استخر سمیرم در نظر گرفته شد و پیمانکار شروع به‌کار کرد اما با این بودجه فقط تعمیرات سقف انجام شد و کاشی‌ها، کاسه استخر و موتورخانه نیاز به بازسازی و تعمیر دارد.

وی گفت: ۳۰ میلیارد ریال نیز امسال برای تعمیر این استخر اختصاص یافت که با ابلاغ آن پیش‌بینی می‌شود این استخر تا بهار ۱۴۰۴ مجددا راه‌اندازی شود.

رییس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان اصفهان با بیان اینکه کمبود اعتبارات در روند بازسازی استخر سمیرم تاثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: این مشکل در استخرهای اردستان و گلپایگان نیز وجود دارد.

هشدار مدیریت بحران اصفهان

کارشناسان تاکید دارند یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع حوادث غرق شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های آزاد توجه به زیر ساخت‌های ورزشی به‌ویژه ورزش‌های آبی در مناطق آبخیز و کوهستانی است؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با توجه به افزایش وقوع حوادث غرق‌شدگی در تابستان امسال درباره این موضوع هشدار داد.

منصور شیشه‌فروش با تاکید بر ممنوعیت شنا در کانال‌های انتقال آب در مسیر رودخانه‌های جاری، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، باغ‌ها و واحدهای صنعتی و نیز مسیر رودخانه، افزود: شنا کردن در مناطق غرب، جنوب و بالادست رودخانه زاینده‌رود و دریاچه و سدهای مخزنی استان خطرآفرین است.

وی با اشاره به وقوع بیش از ۷۰ حادثه غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و باغ‌های شخصی در نیمه نخست امسال در استان اصفهان، گفت: ۲۸ نفر در این حوادث جان باختند.

شیشه‌فروش، برخی از عوامل افزایش حوادث غرق شدگی را حضور گردشگران در عرصه‌های طبیعی و مجاور منابع آبی و نیز باغ‌ها، ویلاها و عدم رعایت اصول ایمنی دانست و افزود: رودخانه‌های «خرسان»، «آب ملخ»، «ونک » و سد «قره قاچ» در شهرستان سمیرم از جمله مناطقی است که باید طرح‌های کاهش خطر و نصب حفاظ و تابلوهای هشدار در آنها اجرا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای پیَشگیری از وقوع چنین حوادثی به شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، جمعیت هلال احمر، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغ شد تا علاوه بر استقرار تیم‌های امدادی مجهز و گشت و نظارت در مسیر کانال‌های آب و رودخانه‌ها، آموزش‌ لازم به ساکنان و گردشگران در مناطق خطرپذیر ارائه شود.

وی تاکید کرد که باید با نظارت سازمان جهاد کشاورزی، حفاظ و تابلوهای هشدار و طناب نجات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی توسط بهره‌برداران نصب و در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد.

تلاش‌ و پیگیری خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با رییس اداره تربیت بدنی سمیرم و دیگر مسئولان این شهرستان در این زمینه تا لحظه مخابره گزارش بی‌نتیجه ماند.

با توجه به افزایش حوادث غرق‌شدگی و خطرات شنا در آب‌های آزاد، ضروری است که مسئولان بویژه در شهرستان سمیرم اقدامات لازم را برای تأمین امکانات ورزشی شنا و امنیت افراد در منابع آب مختلف انجام دهند.

سمیرم با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۵ کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان و در حاشیه جنوب شرقی رشته کوه زاگرس و در جوار دنا قرار دارد؛ این شهرستان به‌دلیل وجود چشمه‌سارها و رودخانه‌ها به «هزار چشمه» معروف است.

 

کدخبر: 1041161 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟