شعله‌های آتش در دل کارخانه اصفهان

به گزارش رکنا، منصور شیشه‌فروش بیان کرد: این شهرک در منطقه صنعتی محمودآباد در کیلومتر ۵ بزرگراه آزادگان وقوع یافت. علت دقیق آتش سوزی  نشت ماده در قسمت والو تخلیه گزارش شد.

او ادامه داد: بلافاصله تیم‌های امدادی، آتش‌نشانی و اورژانس به محل اعزام شدند و به اطفای حریق اقدام کردند.

این مقام استانداری یادآور شد: همچنین جداسازی مواد شیمیایی و قابل‌اشتعال، ایمن‌سازی و پیشگیری از سرایت حریق به بخش‌های مجاور صورت گرفت. 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره تلفات جانی این حادثه تصریح کرد: سانحه امروز، ۲ نفر مجروح تنفسی و سوختگی داشت که به‌کوشش عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

شیشه‌فروش در ادامه خاطرنشان کرد: در این حادثه خساراتی هم به تانکر و تأسیسات مجاور وارد کرد. دودزدگی دیواره انبار هم بخشی از تلفات است. 
او اضافه کرد: محل این حریق به‌موقع کنترل  و خنک‌سازی شد. بنابراین، آتش به مواد داخل انبار سرایت نکرد.

این مقام مسئول استان اصفهان بیان کرد: عوامل سازمان‌های آتش‌نشانی اصفهان و شاهین‌شهر و پالایشگاه به محل اعزام شدند و به همت آنان حریق مهار شد. 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره پاکسازی محل این‌گونه تبیین کرد: تخلیه مابقی مواد حلال از تانکر با اعزام تجهیزات و پمپ با حضور شرکت  پتروشیمی به انجام رسید.

شیشه‌فروش گفت: رعایت دقیق ضوابط و مقررات مندرج در آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل مواد خطرناک باید از سوی تمامی متصدیان حمل‌ونقل اجرا شود. درواقع، ضروری است که شرکت‌ها، مؤسسات حمل و نقل، سازمان‌ها، کارخانجات، واحدهای تولیدی و صنعتی، شرکت‌های گاز و نفت و پالایشگاه در سراسر کشور به این آیین‌نامه‌ها پایبند باشند. 

او با تأکید بر ضرورت اعمال نظارت مستمر بر شرکت‌های حمل و نقل بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت پالایش، پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راه و راهور باید در کنترل ایمنی محموله‌ها جدیت داشته باشند.

شیشه‌فروش افزود: همچنین بررسی برخورداری راننده و خودرو از مدارک و مجوزهای معتبر در انجام هرگونه حمل و نقل جاده‌ای، مواد سوختنی، خطرناک و قابل‌اشتعال از نقطه‌ای به نقطه دیگر ضروری است. رانندگان نیز باید ایمنی‌های لازم را بدانند.

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه واژگونی و تصادف ناوگان حمل و نقل سوخت و مواد خطرناک در محورهای جاده‌ای استان رخ داده است، اظهار کرد: اغلب آن‌ها مربوط به محموله‌های بوده است که از استان‌های دیگر به مقصد سایر استان‌ها می‌رفتند. بی‌توجهی درخصوص اقدام به‌موقع از سوی متصدیان حمل و نقل در اعزام تیم‌های فنی برای کنترل حوادث باعث بروز خسارت در محیط، انسداد محورها و ایجاد ترافیک شد. به‌علاوه در این مدت خودروهای عبوری نیز به خطر افتادند. 

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان توضیح داد: مواد خطرناک شامل موادی است که ذاتاً برای بهداشت یا سلامتی انسان و حیوان و محیط‌زیست خطرزا هستند. 

شیشه‌فروش اظهار کرد: مواد اشتعال‌زا، گازهای تحت‌فشار مایع‌نشده، مایعات و جامدات قابل‌اشتعال، پراکسیدهای آلی، محصولات سمی و اسیدها ازجمله این مواد پرخطر محسوب می‌شود.


او با تأکید بر اینکه راننده‌ خودروهای حامل سوخت باید بسیار توانا باشد، تصریح کرد: وسیله حمل و نقل حامل مواد خطرناک فقط در ساعات روز مجاز به تردد در محورهای جاده‌ای است. همچنین باید قبل از پایان روز در پارکینگ مناسب توقف و تا آغاز روز بعد از حرکت خودداری کند.


مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: متصدی حمل و نقل نقشه مسیری را که وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک برای رسیدن به مقصد طی می‌کند، باید از قبل به او تحویل بدهد. این نقشه را باید از اداره راهداری اخذ کرد و در ترددشان نیز اولویت با جاده‌های خارج از شهر، کمربندی شهرها و عبور از نقاط کم‌جمعیت است.


این مقام استانداری با تأکید بر اینکه راننده مکلف است در مسیر تعیین‌شده حرکت کند، گفت: توقف‌های بین راهی نیز باید به دور از وسایل نقلیه دیگر و در محل‌های امن و خلوت انجام گیرد. وسیله نقلیه حامل مواد و محصولات خطرناک نباید نشت یا سریز داشته باشد. 

شیشه‌فروش افزود: در صورت اجبار به توقف اضطراری، راننده باید وسیله نقلیه را در منتهی الیه سمت راست جاده و در محوطه باز دور از پل‌ها، تونل‌ها و تأسیسات رفاهی بین راه متوقف کند.

او تأکید کرد: در صورت توقف طولانی‌مدت وسیله نقلیه و بروز سوانح، متصدی حمل و نقل موظف است به اعزام وسیله نقلیه مناسب سالم به همراه عوامل فنی و تجهیزات برای باراندازی وسیله نقلیه معیوب اقدام کند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان پاکسازی، تخلیه و ایمن‌سازی محل را مهم دانست و توضیح داد: این اقدام با هماهنگی دو اداره راهداری پلیس و محیط‌زیست باید صورت گیرد. 

او ادامه داد: وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک باید علاوه بر معاینه فنی معتبر، دارای گواهینامه تأیید صلاحیت از مؤسسه‌ای معتبر هم باشد. همچنین باید وسیله نقلیه به تجهیزات اطفای حریق مجهز باشد. راننده نیز باید تجهیزات حفاطت فردی شامل عینک حفاطتی، ماسک، دستکش و چکمه را همواره همراه خود ببرد.

کدخبر: 1039392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟