کشف ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان

به گزارش رکنا، همزمان با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، مبارزه با کشت خشخاش به عنوان گیاه پایه تولید تریاک در اولویت حاکمیت طالبان قرار گرفت. حداقل در ادعا و اظهارات رسمی مقامات طالبان بر منع کشت خشخاش و عزم خود بر مقابله با تولید مواد مخدر تاکید داشتند.

در حالی که این ادعا تا به امروز ثابت نشده و طی گزارش‌های متعدد مردود و عکس آن اثبات شد، حال شاهد گزاش تازه‌ای از وجود ذخایر بزرگ از تریاک در کشور افغانستان هستیم که می‌تواند حتی ادعای مبارزه با مخدر را نیز بی‌اثر کند. اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) به تازگی در گزارشی اعلام کرد به دلیل وجود ذخایر بزرگ‌ تریاک در افغانستان، تجارت این مواد ادامه یافته است.

گذشته از اینکه خود آمریکا و همپیمانان او یکی از مسببان اصلی ویرانی افغانستان و افزایش تولید مخدر در ۲۰ سال اشغال این کشور هستند و طی این ۲ دهه کشت خشخاش افزایش ۲۰۰ برابری داشته است، به نظر می‌رسد گزارش جدید سازمان بازرسی دارای ابهاماتی است.

این نهاد در گزارش خود افزوده است: «تجارت تریاک در افغانستان عمدتاً به دلیل این‌که کشاورزان اجازه داشتند مقادیر قابل توجهی از موجودی را قبل از اجرایی شدن ممنوعیت ذخیره کنند، ادامه دارد.»

به ادعای اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، در حال حاضر بازار فروش تریاک در افغانستان سیر صعودی دارد و قیمت‌ها نیز افزایش یافته است. طبق ارزیابی این نهاد، افزایش روزافزون قیمت تریاک در بازار افغانستان سبب احتکار نیز شده است.

طبق این گزارش از آذر سال گذشته تاکنون قیمت هر سیر تریاک بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار افغانی (۳۱۰ تا ۶۳۰ میلیون تومان) در حال نوسان بوده است که این نرخ افغانستان است و در کشورهای دیگر به مراتب چندین برابر خواهد بود.

به نقل از ایرنا

 

کدخبر: 1032789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟