هشدار در خصوص صدور گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی

به گزارش رکنا، در پی بروز مشکلات حقوقی مختلف به دلیل استفاده از گواهی‌نامه‌هایی به غیر از گواهی‌نامه‌ رانندگی بین‌المللی تحت نظارت و تأیید FIA، برای برخی ایرانیان در خارج از کشور، مدیر روابط عمومی و امور رسانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اطلاع رسانی به هموطنانمان را ضروری دانست و یادآور شد: رانندگی در کشور‌های مقصد برای تمامی مسافران و گردشگران در سراسر دنیا، مستلزم دریافت گواهی‌نامه‌های صادر شده از سوی نمایندگان رسمی FIA از کشور مبدأ است. در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تنها مرجع و نماینده رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) در صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی است.

مالمیر افزود: متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی باید توجه داشته باشند، بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالا‌های خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و همچنین به واسطه عضویت کانون در کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۶۸ وین، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران وظیفه صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو از جمله پلاک ترانزیت و کارنه دوپاساژ در ایران را بر عهده دارد.

شهاب مالمیر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی ترجمه به ۷ زبان رسمی دنیا از جمله زبان انگلیسی است، تصریح کرد: به‌کارگیری زبان انگلیسی در گواهی‌نامه ملی کشور‌ها به معنای عدم نیاز به گواهی‌نامه بین‌المللی برای رانندگی در خارج از کشور نیست. کما اینکه در کشور‌های انگلستان، آمریکا، ‌‌ کانادا و استرالیا که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است نیز کانون‌های جهانگردی و اتومبیلرانی همان کشور‌ها گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی را به‌صورت یک سند جداگانه برای شهروندان خود، ‌ صادر می‌کنند.

 

کدخبر: 1023384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟