پیام عید رهبر طالبان: به جنگ ادامه می‌دهیم

به گزراش رکنا ، این پیام چندین صفحه‌ای که امروز (۱۱ جوزا/خرداد) منتشر شد، امیدواری‌ها برای برقراری آتش‌بس را در آینده نزدیک از بین برد.
پیام عید رهبر طالبان در پی پایان دور ششم مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان در قطر منتشر شده است.
محمد عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده رئیس‌جمهوری افغانستان در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح در واکنش به پیام رهبران طالبان گفت در این پیام "توقع مردم افغانستان که آتش‌بس است" برآورده نشده است.
او به بی‌بی‌سی گفت که مردم انتظار داشتند در صورتی که آتش‌بس طولانی‌مدت ممکن نباشد، حداقل در روزهای عید فطر آتش‌بس اعلام شود.
در بخشی از نسخه فارسی پیام طالبان آمده است:"امارت اسلامی به اساس موقف مسالمت‌آمیز خود طرف امریکایی را دعوت می‌دهد که موقف تعقل و تفاهم را اختیار نماید، در روند مذاکرات کنونی صادقانه سهیم باشد و برای تحرک این روند طرح معقول امارت اسلامی را بپذیرد."
زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در این مذاکرات تاکید داشته است که باید روی چهار مورد خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، استفاده نشدن خاک افغانستان علیه آمریکا، آتش‌بس و مذاکرات بین‌ افغان‌ها توافق شود.
گروه طالبان به پیشرفت مذاکرات در زمینه دو مورد اولی اشاراتی داشته‌ ولی تاکنون برای گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان و همچنین آتش‌بس ابراز آمادگی نکرده‌ است.
طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند و حکومت وحدت ملی افغانستان را "اداره کابل" و حضور خارجی‌ها در افغانستان را "اشغال" می‌خوانند.
پیام رهبر طالبان همچنین دو روز پس از پایان یافتن دومین نشست مسکو با حضور چهره‌های سیاسی افغانستان و هیأتی از گروه طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون این گروه، منتشر شده است.
نشست مسکو که سه‌ روز ادامه داشت با ارایه اعلامیه نهایی و بدون رسیدن به توافق مشخصی در ۹ جوزا/خرداد پایان یافت.
در پیام رهبر طالبان به این نشست اشاره شده است:"در پهلوی مذاکرات با امریکایی‌ها، در بخش تفاهم بین‌الافغانی نیز پیشرفت زیادی داشته‌ایم."
"اداره کابل با مطرح ساختن خود تلاش دارد، جلو تفاهم امارت اسلامی و سیاستمداران افغان را بگیرد، اما امارت اسلامی به این تلاش‌های بی‌فایده و مزاحمت سیاسی در برابر تفاهم بین الافغانی، هیچ اعتنای نمی‌نماید."
واکنش دولت افغانستان
در عید فطر سال گذشته طالبان و دولت افغانستان در سه‌روز عید آتش‌بس کردند و هزاران جنگجوی طالبان از شهرها و حتی دفاتر مقام‌های دولتی دیدار کردند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح گفت که "با تمام نکات منفی که این پیام داشت"، دولت افغانستان از اینکه طالبان به افرادش دستور داده که در مناطق تحت کنترل خود به مردم خدمت کند و از تلفات غیر نظامی خودداری کند استقبال می کند.
آقای داوودزی درباره این قسمت از پیام رهبر طالبان که گفته بود دولت مانع روند صلح می‌شود، گفت که دولت افغانستان باعث اخلال در روند صلح و همچنین انجام سفر مقام های طالبان نشده است.
همچنین عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، افغانستان صبح امروز در یک سخنرانی بدون اشاره به پیام رهبر طالبان گفت که "از آینده کشور و صلح" خبر خوشی در دست نیست و آن‌هایی که سال‌ها باعث "قتل و کشتار" مردم شده به جنگ و خونریزی اصرار دارند.
رهبر طالبان از جنگجویان این گروه خواسته که در جریان جنگ به "محافظت و پیشرفت پروژه‌های عام المنفعه توجه خاص داشته باشند".
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود گفته که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در این کشور بیشتر از سه هزار غیرنظامی کشته و بیشتر از هشت هزار نفر زخمی شدند که نسبت به سال قبل آن ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بنابر این گزارش، عامل ۵۳ درصد تلفات غیرنظامیان طالبان، ۱۲ درصد آن نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای بین‌المللی و ۱۲ درصد دیگر داعشبوده است. مشخص نیست که عامل ۲۲ درصد باقی مانده این تلفات کدام گروه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479976 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟