عذرخواهی متقابل رضا رشیدپور از هادی حجازی فر
رکنا: رضا رشیدپور در برنامه هفت گفت: من از هادی حجازی فر عزیز خیلی خیلی ممنونم که دیروز با مناعت طبع روی خط تلفنی برنامه سینمادو آمد و لطف کرد و عذرخواهی کرد.
هشتمین قسمت از ویژه برنامه سینمایی هفت شب گذشته 20 بهمن ماه با حضور عوامل فیلم های «ماهورا» و «تنگه ابوقریب» و با اجرای رضا رشیدپور به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
داریوش ارجمند بازیگر Actor فیلم سینمایی ماهوار درخصوص اقبال مخاطبان به این فیلم گفت: امروز در سالن های سینمای شهر فیلم های دیگری هم روی پرده است که من حتی از اسم فیلم برخی شان شرم می کنم. اما وقتی آقای زرگرنژاد مرا برای فیلم ماهورا صدا زد، 5 دقیقه مستند به من نشان داد از واقعیت های داستان فیلم که بسیار غریب بود. و امروز می بینیم مخاطبان با دیدن ماهورا چطور متاثر می شوند و فیلم را پسندیده اند.
وی با بیان آنکه ماهورا فیلمی درباره دفاع مقدس است گفت: دفاع مقدس فقط جنگ نیست، دفاع مقدس از قومیت های ایرانی نیز هست. من چنین سوژه ای را جز استحکامات فرهنگ این مردم می دانم.
این بازیگر پیشکسوت درادامه با تمجید از اجرای رضا رشیدپور در برنامه هفت گفت: من می خواهم از مجری برنامه دفاع کنم که در روز نخست با نام بردن از مجریان قبلی این برنامه رخصت خواست و خود را کوچک آنها برشمرد که بزرگی اوست. تو بسیار آدم منصفی هستی و جبهه گیری درباره فرد خاصی نداری. یک مجری توانمندی که می توانید به خوبی مسائل را در مدیریت کنی. این بهتان و اتهامات هم درباره سواد سینمایی تو شوخی است. شما به این توجه نکنید و کارتان را بکنید.
هفت در ادامه میزبان بهرام توکلی و حمیدرضا آذرنگ، از عوامل فیلم سینمایی Movie تنگه ابوقریب بود. توکلی درخصوص تجربه گرایی خود درسینما Cinema گفت: من از زمان دانشجویی به گونه های مختلف سینما علاقه داشتم و تمایل داشتم گونه های مختلف را تجربه کنم. تعمدی در این نیست که الزاما یک خط و نگاه کلی را در میان آثار مختلف یک کارگردان بتوان پیدا کرد. مسئله این است که کارگردانی که درگیر یک فیلم است تمام فکر و توجه اش به جهان فیلم و دغدغه تازه اش است و این خط نامرئی از بیرون قابل توجه و مورد بررسی است. برای من نیز موضوعات، فضاها و شخصیت هایی گاهی ذهنم را درگیر می کند که دوست دارم آنها را تجربه کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که در تنگه ابوقریب چقدر دغدغه جنگ داشته ای گفت: صد در صد دغدغه جنگ داشته ام. بطور مشخص برای آن جنگ 8 ساله و آن دفاع مقدس این دغدغه در من وجود داشته و مترصد فرصتی بودم تا بتوانم به این مسئله ملی بپردازم اما درباره جنگ های دیگری که احتمالا درگیرش هستیم شناخت کافی ندارم که تبدیل به دغدغه شود.
وی افزود: من معتقدم یکی از ضعف های بزرگ ما در گونه سینمای دفاع مقدس، بعد تکنیکی بوده تا بعد مضمونی و لذا سعی کردم در ساخت «تنگه ابوقریب» به بعد تکنیکی آن بسیار اهمیت دهم.
توکلی با بیان اینکه فیلمنامه مسئله عمده کلیت سینمای ایران است گفت: ما در تجربه غرب را در فیلمنامه نویسی نداریم و این ساختار صنعتی در ایران وجود ندارد که فیلمنامه از یک پروسه حرفه ای عبور کند تا در نوع روایت، فیلمنامه، دیالوگ نویسی و ... به یک پختگی برسد تا به فهم و زبان مشترک جهانی برسد. اما در مسیری در حرکتیم تا پیشرفت های خوبی در این عرصه داشته باشیم.
در ادامه حمیدرضا آذرنگ بیان داشت: کاملا معتقدم زمان کار خودش را می کند و سینمای ایران نمی تواند پیشرفت نکند. همین اتفاقاتی که از دهه 60 تا امروز افتاده و تکنولوژی به این سطح از پیشرفت رسیده، سینما نیز محکوم به این پیشرفت است والا از کف می رود.
با طرح این مسئله که از گذشته جنگ در انحصار عده ای خاص بود، بیان داشت: برخی اجازه نمی دادند کسی به این موضوع نزدیک شود. به گونه ای که حس می کردند تنها آنها جنگ را می فهمیدند. دردناک است که آدم می شوند وقتی بهرام توکلی قرار است فیلمی درباره سینمای جنگ فیلم بسازد، برخی به میدان می آیند و می گویند چرا کسی باید درباره سینمای دفاع مقدس فیلم بسازد که اعتقادی به این موضوع ندارد! و گمان می کنند تنها مبانی ایدئولوژیک برای خلق یک اثر هنری تکنیکی کافی ست. این یک تخصص است و باید فرد متخصصی آن را دست بگیرد.
بهرام توکلی درخصوص میزان انطباق قصه فیلم با واقعیت گفت: کلیتی از افراد واقعی درگیر در فیلم هست اما به این صورت که کپی شخصیت خاصی در واقعیت باشند خیر. ما تمام منزل های مشخص و بزنگاه های حساس را در این مسیر بر این گردان حفظ کردیم اما وقایع مختلف را خلق کردیم. قرارمان این بود که پلکانی اهمیت این تنگه را در فیلم برای مخاطب بالا ببریم. درواقع تمام کاراکترها هم رفته رفته در این مسیر و مقاطع مختلف به اهمیت این تنگه پی ببرند و تماشاچی نیز با کاراکترها پیش ببرد و درگیر این هیاهو و هیجان شوند.
کارگردان «تنگه ابوقریب» درخصوص ترکیب جالب بازیگران این فیلم گفت: مهمترین فاکتور در انتخاب بازیگر برای من «باهوشی» است. بازیگر باهوش به این بستگی ندارد که کارنامه قبلی او چه بود و در چه نقشی بازی می کند. همگنی که این تیم بازیگری با هم داشتند و قبلا دوستانه با هم آشنا بودند و بعضا باهم کار کرده بودند این کمک بسیار بزرگ را به من می کرد.
رضا رشیدپور در بخش انتهایی برنامه «هفت» به عذرخواهی هادی حجازی فر درخصوص حواشی فیلم «لاتاری» واکنش نشان داد و گفت: من از هادی حجازی فر عزیز خیلی خیلی ممنونم که دیروز با مناعت طبع روی خط تلفنی برنامه سینمادو آمد و لطف کرد و عذرخواهی کرد.
مجری «هفت» افزود: موضع من بلافاصله بعد از همان اتفاق مشخص بود. من چون او را از اصالت تئاتر می دانم به او بسیار احترام می گذارم و برایم عزیز و بزرگ است و همزمان و هم وطن هستیم. از هادی حجازی فر عزیز بخاطر لطف و محبت و گسترش فرهنگ عذرخواهی مممنونم و من هم متقابلا از او بخاطر کدورتی که احیانا اگر از من دارد عذرخواهی می کنم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
ارسال نظر