نگاهی به عوامل اثرگذار بر قیمت ریپل در سال ۲۰۲۳

 اگر اخبار ارزهای دیجیتال را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، حتما با اخبار مربوط به دادگاه Ripple و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز برخورده‌اید. دادگاهی که خود بدل به یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت ریپل شده است.

پیش از خرید ریپل لازم است با این عوامل آشنا شوید. این آشنایی شما را در جهت تحلیل ریپل و پیش‌بینی روندهای آتی آن یاری می‌کند. لازم به یادآوری است که اطلاعات ارائه‌شده در ادامه به معنی توصیه خرید یا فروش ریپل نیستند. هنگام سرمایه‌گذاری روی این رمزارز، انجام تحقیقات کافی و جامع ضروری است.

دو پیروزی ریپل در مناقشه قانونی با SEC

سابقه دعوای حقوقی شرکت ریپل با سازمان SEC آمریکا به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. زمانی‌که این سازمان، ریپل را به نقض قوانین مالی آمریکا متهم کرد. ۲۰۲۳ سال سرنوشت‌سازی برای این شرکت بلاکچین از این نظر بود. در اواسط ماه ژوئن، آنالیسا تورس، قاضی دادگاه فدرال آمریکا رای خود مبنی بر فروش بدون مشکل XRP در سال‌های گذشته را صادر کرد. این دادگاه، اعلام کرد که این اقدام نمی‌تواند به معنی پیشنهاد قراردادهای سرمایه‌گذاری به مشتریان ریپل تلقی شود.

تاثیر اعلام این خبر بر قیمت ریپل آنی بود. به‌طوری‌که این ارز، مطابق انتظار یک رشد کوچک و سپس یک دوره آماده‌سازی برای یک روند صعودی را آغاز کرد. قیمت ریپل از میانه ماه آگوست با جهشی تقریبا ۸۰ درصدی از کانال ۰٫۴۷ دلار به ۰٫۸۱ دلار رسید.

ریپل در مناقشه قانونی

دومین پیروزی ریپل در دعوای حقوقی با SEC، در ماه اکتبر ۲۰۲۳ به وقوع پیوست. این سازمان پیش از آن درخواست تجدیدنظر خود در مورد رای ماه ژوئن را به دادگاه ارائه کرده بود. درخواستی که در ماه اکتبر رد شد تا ریپل به پیروزی نهایی در برابر SEC امیدوارتر شود.

تحلیل ریپل نشان می‌دهد قیمت این رمزارز تا پیش از میانه اکتبر ۲۰۲۳ مجددا به سطح ۰٫۴۸ دلار سقوط کرده بود. اما با تایید حکم قبلی دادگاه، این رمزارز مجددا یک روند صعودی را آغاز کرد و در روز هفتم نوامبر توانست مرز ۰٫۷۱۵ دلار را پشت سر بگذارد.

لازم به توضیح است که مقامات ریپل، یعنی برد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse)؛ مدیرعامل و کریس لارسن (Chris Larsen)؛ مدیر اجرایی این شرکت نیز در این زمان از اتهامات وارده علیه خودشان تبرئه شدند. بااین‌حال، هنوز راه درازی تا پایان دادگاه Ripple و SEC باقی است. بنابراین باید منتظر تاثیرپذیری قیمت ریپل از خبرهای آتی این مناقشه نیز باشیم.

جوایز جهانی ریپل در سال ۲۰۲۳

ریپل

سال ۲۰۲۳ برای ریپل سال شناخته شدن در سطح جهانی بود. این شرکت فعال در حوزه بلاکچین توانست در لیست ۱۰۰ شرکت برتر سال ۲۰۲۳ از نگاه مجله معتبر People قرار بگیرد. در این رده‌بندی از تلاش ریپل برای ایجاد یک محیط کار مثبت و مبتنی بر حقوق انسانی تمجید شد. در ادامه این نشریه Fortune بود که Ripple را در رتبه سیزدهم بهترین شرکت‌های حوزه فناوری جهان از نظر محیط کار قرار داد. در این رده‌بندی تنها ۵۰ شرکت لیست شده بودند.

موفقیت‌های جهانی ریپل تنها به حوزه حقوق نیروی کار محدود نشد. این شرکت در ادامه توانست جایزه PAY360 را در انگلستان دریافت کند. این جایزه شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت‌های دیجیتال را بررسی کرده و از آنها قدردانی می‌کند. این موفقیت، جایگاه ریپل را به‌عنوان یک شرکت برتر و پیشرو در حوزه پرداخت‌های رمزارزی و خدمات مالی غیرمتمرکز تثبیت کرد.

این موفقیت‌ها بر روند قیمت ریپل چه به‌صورت بلندمدت و چه به‌صورت کوتاه‌مدت اثرگذار بود. اما ریپل قطعا تحت تاثیر عوامل خارجی نیز بود. در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.

تاثیر بازار نسبتا صعودی آلت کوین‌ها بر قیمت ریپل

در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ شاهد شکل‌گیری یک بازار نسبی صعودی برای بسیاری از آلت‌کوین‌ها بودیم. فارغ از دلایل این موضوع، قیمت ریپل نیز از اواسط اکتبر، رشدی چشم‌گیر داشت. همانطورکه گفتیم بخشی از این رشد را می‌توان به رد درخواست تجدیدنظر دادگاه SEC نسبت داد. اما بخشی از آن نیز قطعا تحت تاثیر روند کلی آلت‌کوین‌ها بوده است. این روند تا میانه نوامبر ادامه داشت و پس از آن رفته‌رفته فروکش کرد.

تاثیر بیت کوین بر ریپل در سال ۲۰۲۳

قیمت بیت کوین یکی از عوامل موثر بر قیمت تقریبا همه ارزهای دیجیتال است. بنابراین پیش از خرید ریپل نیز باید همواره نگاهی به آن داشته باشید. نمودار قیمت این دو دارایی در سال ۲۰۲۳ نشان‌دهنده الگوهای کوتاه‌مدت نسبتا مشابه است.

از سوی دیگر نباید تاثیر اخبار مربوط به پذیرش ETF اسپات بیت کوین را نیز از نظر دور داشت. هرچند رای SEC مبنی بر موافقت با ورود این دارایی به بازار بورس آمریکا در سال ۲۰۲۴ صادر شد، اما زمزمه‌های پذیرش آن در پایان سال ۲۰۲۳ توانست بر قیمت ریپل نیز اثرگذار باشد. اگر نگاهی به مارکت کپ ریپل در روزهای پایانی ۲۰۲۳ داشته باشید، می‌بینید که بازار در آن زمان، در حال آماده سازی خود برای پامپ ریپل در سال ۲۰۲۴ (احتمالا پس از صدور رای مثبت SEC) بوده است.

پتانسیل های قیمت ریپل در سال ۲۰۲۴

از ابتدای سال ۲۰۲۴ شاهد اوج و فرودهای فراوان برای قیمت XRP تا زمان نگارش این مطلب در روزهای ابتدایی ماه می هستیم. این رمزارز، سال جاری را با یک روند صعودی آغاز کرد و در روز ۱۲ مارس به ۰٫۷۱۸ دلار رسید. اما پس از آن شاهد شکل‌گیری یک روند نزولی برای آن بوده‌ایم.

قیمت ریپل در سال ۲۰۲۴ به عقیده بسیاری از کارشناسان به سه عامل مهم بستگی دارد. اولی رای قطعی دادگاه فدرال آمریکا در پرونده SEC، دومی وضعیت کلی بازار به‌ویژه پس از هاوینگ بیت کوین و سومی پذیرش یا عدم پذیرش ETF‌ اسپات اتریوم در ماه آوریل و تاثیرات روانی آن هستند.

تحلیل ریپل و روند آن نشان‌دهنده نوسانات نسبتا زیاد و میان‌مدت آن هستند. توصیه می‌شود پیش از ترید یا خرید ریپل از حداقل دو اندیکاتور تحلیل تکنیکال، سیگنال موردنظر خود را دریافت کنید. انجام تحلیل فاندامنتال و بررسی بیشتر اخبار نیز هنگام سرمایه‌گذاری روی این توکن ضروری است.

 

کدخبر: 995620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟