لوله اسپیرال گالوانیزه و انواع آن

لوله اسپیرال گالوانیزه

امروزه فناوری بسیار پیشرفته شده و قطعات فراوانی در جهت رفاه و آسانی فعالیت ها تولیده شده، یکی از لوازمات ساخته شده که در تاسیسات ساختمانی نیز به وفور کاربرد دارد، لوله اسپیرال است. لوله ها با توجه به کاربردشان به موارد مختلفی تقسیم میشوند که از پر مصرف ترین آنها، لوله اسپیرال گالوانیزه بوده، با ما همراه باشید تا در مورد این محصول بیشتر بدانید. 

معرفی لوله اسپیرال گالوانیزه (Galvanized spiral pipe) 

لوله اسپیرال گالوانیزه، نوعی لوله انتقال هوا بوده که برای تهویه مطبوع و همچنین سیستم های گرماساز و سرماساز در تاسیسات ساختمانی کاربرد دارد. این محصول از جدیدترین نمونه های ساخته شده از کانال های گرد بوده و دارای ویژگی های خاصی است که سبب تمایز آن با دیگر نمونه ها شده، از این محصول با نام های کانال مارپیچ، کانال گرد و همچنین اسپیرال گرد نام برده میشود. با ما همراه باشید تا با طریقه ساخت، کاربرد و همچنین مزایای این لوله بیشتر آشنا شوید. 

انواع کانال اسپیرال گالوانیزه و کاربرد آنها

لوله اسپیرال گالوانیزه ساده

 به منظور سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه هوا و همچنین سیستم شوتینگ کاربرد دارد.

لوله اسپیرال گالوانیزه آلومینیوم

این لوله ها وزن و ضخامت بسیار پایین تری به نسبت لوله های سیمانی داشته و می توانند جایگزین آنها شوند. به خاطر مقاومت بالایشان از نظر اقتصادی به صرفه تر بوده و تایید شده ی سازمان نظام مهندسی نیز هستند. 

لوله اسپیرال گالوانیزه مشبک

طرح این لوله ها، استوانه ای و همچنین بیضی شکل بوده، کاربرد آنها بیشتر برای داکت(duct) است. خاصیت مشبک بودن لوله نیز سبب شده تا برای فیلترهای سوخت رسان در نیروگاه ها و پالایشگاه ها از آنها استفاده کنند. 

لوله اسپیرال گالوانیزه دوجداره

در ساخت اینگونه لوله ها از دو لایه ورق گالوانیزه بر روی هم استفاده شده، همچنین وجود پشم شیشه در بین لایه ها، سبب شده تا از آن به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده شود. لوله اسپیرال دوجداره به منظور کاهش صدا، نویز و کاهش انرژی کاربرد دارد. 

مزایای لوله اسپیرال گالوانیزه

به دلیل فرایند ساخت و طراحی منحصر به فرد لوله اسپیرال گالوانیزه، این محصول از مزیت های بیشماری برخوردار می باشد که شامل موارد زیر هستند: 

  • آسانی تولید و قابلیت ذخیره سازی در انبار

  • به دلیل زیبایی آنها، قابلیت برای طراحی اکسپوز را دارند. 

  • مقاومت بالا تا دمای منفی ۳۰ درجه

  • نصب سریع

  • عایق کاری بالا و عدم نشت هوا

  • تقسیم جریان هوا به صورت یکنواخت در کانال

  • تحمل بالای فشار جریان عبوری از کانال

  • نیاز  بسیار کمی به انواع اتصالات دارند. 

اتصالات کلیدی لوله اسپیرال گالوانیزه

فلنج ها در دنیای صنعت از اتصالات کلیدی و مهم برای سیستم تهویه مطبوع به شمار می روند. فلنج نوع دو نقش بسزایی برای انتقال هوا در تاسیسات ساختمانی دارد. در کل، فلنج ها در دو نمونه گرد و چهارگوش وجود داشته که دارای مزایای زیر هستند: 

  • طراحی فلنج ها ساده بوده و بسیار سریع نصب می شوند. 

  • قادرند فشار و دمای متوسط را تحمل کنند. 

  • به خاطر جنس به کار رفته در آنها، طول عمر بالایی داشته و ضد زنگ و خوردگی هستند. 

  • تنوع در جنس داشته و مناسب تمام مکان ها می باشند. 

  • فلنج های ساخته شده از ورق گالوانیزه، دارای کیفیت بالایی هستند. 

  •  دارای ظاهر زیبا، نصب آسان و به صرفه می باشند. 

مراحل ساخت لوله اسپیرال گالوانیزه

✓ ابتدا ورق های فلزی به صورت Spiral Seam به دور محور لوله ی گرد مانندی پیچیده میشوند. به همین دلیل مارپیچ بودن، لوله اسپیرال نام گرفته اند. 

✓ سپس بر روی بدنه ی آنها برجستگی هایی به وجود می آورند تا مقاومت کانال بالا برود. 

✓ بعد از انجام مراحل فوق به واسطه تکنولوژی منحصر به فردی به کمک نوارهای فلزی، ورقه ها را به هم متصل می کنند. 

قیمت لوله اسپیرال گالوانیزه چقدراست؟

قیمت لوله اسپیرال گالوانیزه به دلیل تنوع جنس ورق های این محصول، متغیر است. همچنین نرخ آنها بسته به نوع اتصالات، تعداد قطعات و ضخامت ورق های به کار رفته، اندازه و سایز کانال متفاوت بوده، به همین دلیل برای اطلاع دقیق از قیمت محصول مورد نظر خود، می بایست با مراکز فروش آنها تماس گرفته و قیمت به روز شده محصول را پرس و جو کنید. 

لوله اسپیرال گالوانیزه به دلیل نوع پوشش آنها دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و همچنین خوردگی هستند، همین خصوصیت، سبب شده تا آنها برای محیط های مرطوب مناسب باشند. 

طراحی خاص این لوله ها نیز باعث توزیع یکنواخت جریان هوا شده و کارایی سیستم تهویه سرمایشی و گرمایشی را افزایش داده است. هزینه های نگهداری و نصب آنها بسیار به صرفه بوده و انتخاب محصولی با این شرایط شگفت انگیز برای پروژه های ساختمانی و همچنین صنعتی به توسعه پایدار منجر خواهد شد. 

کدخبر: 1034850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟