دستگاه اکسیژن ساز از کجا اجاره کنیم؟

 

دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز یا تغلیظ کننده اکسیژن از مهمترین تجهیزات پزشکی می باشد که اکسیژن مورد نیاز بیمارانی که سطح اکسیژن یا SPO2 خونشان پایین است را تامین می کند. استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بسیار روان و ساده بوده و نیاز به تخصص ویژه و خاصی ندارد.

چه نکاتی را پیش از استفاده از دستگاه اکسیژن ساز باید بدانیم؟

  • ظرفیت میزان اکسیژن تولیدی دستگاه، از مهمترین عواملی است که در هنگام خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز باید به آن توجه کرد، چرا که بسیار مهم است که چه میزان اکسیژنی می تواند برای بیمار فراهم کند.

  • اندازه و وزن دستگاه اکسیژن ساز با توجه به مدل آن متفاوت است. دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل نسبت به اکسیژن ساز های ثابت، وزن و قدرت کمتری دارند و در بیمارستان ها و محیط خارج از منزل مورد استفاده قرار می گیرند.

  • توجه به طول عمر باتری و میزان برق مصرفی دستگاه اکسیژن ساز بسیار مهم است. برخی باتری های مورد استفاده در دستگاه اکسیژن ساز قابلیت نگهداری شارژ به میزان یک ساعت را دارند و تعدادی از مدل ها تا 8 ساعت نیز عمل می کنند.

  • میزان صدای تولیدی دستگاه اکسیژن ساز، طراحی و ظاهر دستگاه، قیمت و... موارد نیز در هنگام خرید دستگاه از موارد بسیار مهم هستند که باید به آنها توجه کرد.

جهت اجاره دستگاه اکسیژن ساز در تهران و کرج با شماره تلفن 09129611307 تماس بگیرید

انواع دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه های اکسیژن‌ ساز با توجه به کاربرد و نوع استفاده به دو دسته کلی تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی این مدل ها می پردازیم.

دستگاه اکسیژن‌ ساز‌ خانگی یا ثابت

اکسیژن ساز های ثابت که به آنها دستگاه های اکسیژن ساز مبله، ایستاده و خانگی نیز گفته می شود، به دلیل قابل حمل نبودن و وزن بیشتری که دارند، در منزل، مراکز درمانی و باشگاه های ورزشی به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرند و به دو صورت پالسی (متقاطع) و مداوم اکسیژن تولید می کنند.

در عملکرد پالسی، دستگاه اکسیژن ساز طی فاصله زمانی های مشخص به صورت مقطعی، میزان اکسیژن مشخصی را تولید می کند اما در کارکرد مداوم، پروسه اکسیژن سازی به صورت یکسره و بدون توقف انجام می گیرد و برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی حاد استفاده می شود.

این دستگاه های اکسیژن ساز فقط با برق شهری کار می کنند و دارای چرخ هایی در قسمت زیرین می باشند تا به راحتی جابجا شوند. همچنین بیماران می توانند از سوند های اکسیژن بلند برای تحرک در منزل استفاده کنند.

دستگاه اکسیژن ساز پرتابل یا بیمارستانی

دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی یا پرتابل که به آنها قابل حمل و متحرک نیز گفته می شود، برای استفاده در خارج از منزل برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی به کار گرفته می شود. اکسیژن ساز های قابل حمل اندازه کوچک تر و وزن کمتری نسبت به اکسیژن ساز ثابت دارند و تولید اکسیژن در آنها به صورت فقط پالسی می باشد. این دستگاه با استفاده از باتری و برق AC و DC عمل می کند و دارای سنسور تشخیص دم و بازدم بیمار می باشد که حین دم، اکسیژن تولید شده و هنگام بازدم، اکسیژن قطع می شود.

دستگاه اکسیژن ساز از کجا اجاره کنیم؟

یکی از مواردی که می توانید به منظور کاهش هزینه ها از آن استفاده کنید، اجاره دستگاه اکسیژن ساز است. ممکن است بیمار شما نیاز به استفاده موقتی از دستگاه اکسیژن ساز داشته باشد و در این صورت خرید دستگاه اکسیژن ساز چندان صرفه اقتصادی ندارد و منطقی نیست. شما می توانید از مجموعه مهرگان نو دستگاه اکسیژن ساز اجاره کنید و تا هر زمانی که نیاز دارید می توانید مدت اجاره را تمدید کنید.

اجاره دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز چه زمانی نیاز می شود؟

امروزه با توجه به مشکلات بسیاری که ایجاد شده است، مردم با انواع بیماری های قلبی، ریوی و دیگر بیماری های تنفسی دست و پنجه نرم می کنند و نیاز به اکسیژن تراپی و استفاده از دستگاه اکسیژن ساز دارند که عملکرد درست بدن به این منبع وابسته است و پزشک معالج برای دریافت اکسیژن کافی از محیط، درمان با اکسیژن مکمل را تجویز می نماید.

بیمارانی که دارای نارسایی های ریوی از جمله بیماران COPD ، پنومونی، ادم ریوی و... می باشند و افرادی که سطح اکسیژن خونشان SPO2 از حالت عادی بسیار پایین تر است، باید برای افزایش اکسیژن خون خود از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنند.

دستگاه اکسیژن ساز از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دستگاه اکسیژن ساز دارای قطعات و اجزای زیر می باشد:

فیلترها

دستگاه اکسیژن ساز دارای 3 مدل فیلتر می باشد که فیلتر اول از جنس پلی اورتان، فیلتر دوم از جنس کاغذی و فیلتر خروجی آنتی باکتریال می باشد که هر کدام دارای وظیفه ای مشخص می باشد. وظیفه فیلتر اول جذب گرد و غبار موجود در هوای ورودی می باشد که مانند فیلتر دوم دستگاه هر چند وقت یکبار باید تعویض شود و فیلتر خروجی نیز وظیفه دارد باکتری و ذرات میکرونی موجود را حذف کند.

کمپرسور هوا

کمپرسور وظیفه دارد هوای محیط اطراف را به درون دستگاه بکشد و عمل فشرده سازی انجام دهد که کمپرسور اکسیژن سازها اغلب پیستونی از نوع خشک یا Oil Free بوده و هوای مکیده شده را بعد از عبور از فیلترهای ورودی، به درون سیلندرهای زئولیت هدایت می شود.

شیر برقی یا دریچه متحرک

این دریچه یک دریچه چهار مسیره بوده که رابط بین کمپرسور و سیلندرهای زﺋولیت می باشد و از طرف دیگر خروجی اکسیژن دارد. این بخش هوای ورودی را به سیلندر های زﺋولیت می رساند و نیتروژن را از سیلندرها خارج می کند.

سیلندرهای زﺋولیت

در دستگاه اکسیژن ساز دو سیلندر تعبیه شده است که از گرانول های زﺋولیت پر شده اند و وظیفه دارند گاز اکسیژن را بر اساس روش نوسانات جذب سطحی خالص گردانند. در این قسمت گاز نیتروژن جذب شده و گاز اکسیژن جداسازی و خالص سازی می شود.

مخزن اکسیژن

بعد از خالص شدن گاز اکسیژن و خارج شدن آن از سیلندرها، در مخزن اکسیژن عمل ذخیره سازی انجام می شود و میزان فشار اکسیژن توسط یک رگلاتور تنظیم و به سمت خروجی هدایت می شود.

فلومتر

فلومتر بر حسب لیتر بر دقیقه درجه بندی شده و وظیفه تنظیم گاز اکسیژن خروجی را بر حسب لیتر بر دقیقه (LPM) بر عهده دارد. هنگام کارکرد دستگاه اکسیژن ساز، شیر چرخان فلومتر را نباید زیاد باز کرد که توپ داخل آن از خط قرمز بالای درجه بندی عبور کند.

لیوان مرطوب کننده

در قسمت خروجی دستگاه اکسیژن ساز، لیوان مرطوب کننده قرار گرفته است که اکسیژن خروجی از داخل آن عبور کرده و مرطوب می شود. آب مورد استفاده در این لیوان باید حتما از نوع آب مقطر باشد و هر هفته یک بار سوراخ های نازل شیلنگ داخل لیوان باید جرم زدایی شود.

نحوه عملکرد دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز با ورود هوا ابتدا آن را از فیلتر گرد و غبار و فیلتر هپا عبور داده و پس از فشرده سازی و افزایش فشار توسط کمپرسور، به سمت سیلندر های زئولیت هدایت می کند. نیتروژن موجود در هوا توسط گرانول های زئولیت جذب شده و اکسیژن پس از خارج شدن به سمت مخزن اکسیژن هدایت شده و پس از تنظیم فشار توسط رگولاتور، به سمت فلومتر هدایت می شود.

مزایای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

  • تولید اکسیژن بهداشتی به دلیل داشتن فیلتر های باکیفیت

  • قابلیت تولید اکسیژن به صورت پالسی و پیوسته

  • عدم احتمال انفجار

  • امکان جابجایی آسان دستگاه اکسیژن ساز

  • تولید اکسیژن به صورت خشک و مرطوب

  • عدم نگرانی بابت تمام شدن اکسیژن در مواقع اضطراری

جهت اجاره دستگاه اکسیژن ساز در تهران و کرج با شماره تلفن 09129611307 تماس بگیرید

 

کدخبر: 1014177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟