در کابین خلبان هواپیما چه می‌گذرد؟

 

هدایت هواپیما؛ مهم‌ترین وظیفه خلبان در کابین

بسیاری از افراد بعد از تصمیم به سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما به این موضوع فکر می‌کنند که در داخل کابین خلبان چه می‌گذرد و چرا همیشه درهای کابین بسته است. مهم‌ترین وظیفه در کابین خلبان، هدایت هواپیما است. این امر از طریق استفاده از سیستم‌های الکترونیکی پرواز (EFIS) که توسط خلبان برنامه‌ریزی و کنترل می‌شوند، انجام می‌شود. EFIS اطلاعات پرواز مانند مختصات برخاست و فرود، مسیر و شرایط هواپیما را ذخیره می‌کند. همچنین مسئولیت تضمین سلامت هواپیما را بر عهده دارد.

بیایید مراحل مربوط به هدایت پرواز را بررسی کنیم:

قبل از بلندشدن هواپیما

این مرحله شامل موارد زیر است:

پوش‌بک: گاهی هواپیما برای هدایت به رمپ یا آشیانه نیاز به نیروی خارجی دارد که به آن پوش‌بک می‌گویند.

استندینگ: در این حالت هواپیما پایدار است و آماده‌سازی در کابین مسافران و کابین خلبان و همچنین معاینه فنی در حال انجام است.

بلندشدن هواپیما

این بخش شامل سه مرحله زیر است:

تاکسی: هواپیما در سطح فرودگاه حرکت می‌کند و برای برخاستن آماده می‌شود.

برخاستن یا تیک‌آف: موتورها با حداکثر قدرت کار می‌کنند و هواپیما از زمین بلند می‌شود.

صعود: هواپیما تا رسیدن به مسیر تعیین‌شده ارتفاع خود را افزایش می‌دهد.

هنگام پرواز و فرودآمدن

هنگام پرواز، هواپیما با رعایت برنامه پروازی در حالت بهینه خود از نظر ایمنی و مصرف سوخت قرار دارد. به این مرحله کروز می‌گویند. فرایند فرود شامل مراحل زیر است:

کم‌کردن ارتفاع: ارتفاع هواپیما کاهش می‌یابد.

اپروچ: با هماهنگی برج مراقبت، هواپیما از سرعت خود کاسته و به سطح فرودگاه نزدیک می‌شود.

فرود: چرخ‌های هواپیما باز می‌شود تا با زمین برخورد کند و به‌تدریج متوقف می‌شود. خلبانان به‌ویژه از این قسمت از پرواز لذت می‌برند، زیرا تمام مراحل را خودشان انجام می‌دهند.

استراحت خدمه پرواز

ممکن است از خود بپرسید که آیا خدمه پرواز و خلبانان در طول پروازهای طولانی استراحت می‌کنند؟ پاسخ این است که خوابیدن یا حتی چرت‌زدن در کابین خلبان اکیداً ممنوع است. در عوض، یک اتاقک استراحت در داخل کابین تعبیه شده است که مجهز به چند تخت کوچک است و پنجره‌های رو به بیرون هم ندارد. خدمه پرواز به‌نوبت از این اتاق استفاده می‌کنند.

استراحت خدمه پرواز

تعاملات در کابین خلبان

خدمه پرواز ارتباط دائمی با بخش‌های برج کنترل و سایر هواپیماها برقرار می‌کنند. آنها همچنین با سیستم صوتی خاص و بلندگو با مسافران ارتباط برقرار می‌کنند. کابین خلبان طوری طراحی شده است که خلبان دید واضحی از حرکات هواپیما و دید دائمی از زمین داشته باشد.

ناراحتی‌های کلیوی

مشکلات و ناراحتی‌های کلیوی در بین خلبانان غیرمعمول نیست. با کمال تعجب، سیستم‌های هوانوردی در سرتاسر جهان هنوز به این موضوع رسیدگی نکرده‌اند که خلبانان و دستیارانشان چگونه مشکل رفتن به دستشویی را حل می‌کنند. در داخل کابین هیچ فضای خاصی برای این منظور در نظر گرفته نشده است و خلبانان باید این مشکل را تا آخر پرواز تحمل کنند. در نتیجه بسیاری از خلبانان از مشکلات کلیوی رنج می‌برند.

مشکلات کلیوی شدید می‌تواند منجر به کاهش سطح تمرکز شود. در طول پرواز، خلبانان عادات غذایی خود را طوری تنظیم می‌کنند که نیاز به رفتن دستشویی نباشد. دلیل اینکه چرا از توالت مسافربری استفاده نمی‌کنند، این است که خدمه پرواز اجازه خروج از کابین را ندارند.

روابط داخل کابین خلبان

این فرض که کمک خلبانان به‌سادگی از خلبانان و کاپیتان‌ها پیروی می‌کنند، نادرست است. کمک خلبانان به‌خودی‌خود خلبانان حرفه‌ای هستند و بدون توجه به اینکه کاپیتان کیست وظایف خاصی دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کادر پرواز اغلب در هر سفر تغییر می‌کند، زیرا خطوط هوایی صدها و گاهی هزاران خلبان و کمک‌خلبان را استخدام می‌کنند.

برقراری ارتباط سازنده بین خدمه در داخل کابین بسیار مهم است. علاوه بر این، موقعیت آنها ممکن است در طول پروازهای رفت‌وبرگشت تغییر کند. به‌عنوان‌مثال، در پرواز از تهران به مشهد، شخص A ممکن است کاپیتان و شخص B کمک‌خلبان باشد، درحالی‌که در سفر برگشت، نقش آنها می‌تواند معکوس شود.

جو داخل کابین تا حد زیادی به روحیه افراد، به‌ویژه کاپیتان بستگی دارد. برخی جدی هستند، درحالی‌که برخی دیگر آرام‌تر و دوستانه‌تر هستند.

سیستم اتوپایلوت یا خلبان خودکار

خلبان خودکار یک موضوع رمزآلود و بحث‌برانگیز درمورد کابین خلبان است. در 90 درصد موارد، این سیستم وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد در حالی که خلبان بر آن نظارت دارد. وظایف اصلی خلبان مربوط به برخاست و فرود است. خلبان خودکار زمانی استفاده می‌شود که شرایط آب‌وهوایی مساعد باشد، اما در شرایط نامساعد، تجربه و دانش یک خلبان حرفه‌ای وارد عمل می‌شود. خلبان خودکار نیاز به خلبان را برطرف نمی‌کند. در عوض به خدمه پرواز در هدایت هواپیما و حفظ قوای روحی و جسمی کمک می‌کند. علاوه بر این، وظایف خلبان که باید به‌طور منظم انجام شود، شامل ارتباطات، نظارت بر مصرف سوخت و اطمینان از سلامت هواپیما است.

دانستنی‌های عجیب در مورد خلبانان

خلبانان نیز جنبه‌های جالبی در زندگی خود در خارج از محیط کابین دارند. هنگامی که آنها به‌عنوان مسافر درحالی‌که لباس خلبانی خود را پوشیده‌اند سفر می‌کنند، موردتوجه و احترام زیادی قرار می‌گیرند. آنها همچنین به‌شرط وجود صندلی خالی و فروخته نشده در هواپیما، این امتیاز را دارند که به‌صورت رایگان سفر کنند. بااین‌حال، به دلیل ماهیت پرخطر شغل خود، بسیاری از خلبانان از این مزیت چشم‌پوشی می‌کنند.

سایر حقایق موردتوجه درباره کابین خلبان

در اینجا چند نکته جالب دیگر در مورد کابین پرواز برای شما آورده‌ایم:

در طول پرواز، خلبان اصلی روی صندلی خلبان نمی‌نشیند؛ بلکه صندلی راحتی را اشغال می‌کند.

برخلاف تصور عمومی، خلبانان مجاز به آوازخواندن در کابین خلبان نیستند.

یک صندلی یدکی معروف به صندلی پرشی وجود دارد که در مواقع اضطراری می‌توان از آن برای بیرون‌راندن خلبان و خدمه پرواز استفاده کرد. با این صندلی‌ها خدمه پرواز در شرایط اضطراری به مکانی ایمن با چتر نجات پرتاب شوند.

اکثر خلبانان خوشحال می‌شوند که در صورت بروز کنجکاوی شما یا فرزندانتان قبل از بسته‌شدن درهای هواپیما، نگاهی به کابین خلبان بیندازید. بسیاری از آنها از این تعامل استقبال می‌کنند و از گپ کوتاهی با مسافران خود لذت می‌برند.

در زیر برخی از اتاقک‌ها، یک محفظه کوچک کمد مانند وجود دارد.

کابین خلبان

کلام آخر

کابین خلبان یک فضای بسیار امن است که مهم‌ترین وظیفه آن هدایت پرواز است. در این مقاله سعی کردیم درباره اتفاقاتی که در کابین خلبان رخ می‌دهد، توضیحاتی ارائه دهیم. در داخل کابین، خلبان به همراه کمک خلبانان وظایف معینی دارند. آنها با یکدیگر همکاری می‌کنند، از وسایل روبروی خود استفاده می‌کنند، ارتباط دائمی با برج مراقبت برقرار می‌کنند و وضعیت و حرکت هواپیما را نظارت می‌کنند.

 

کدخبر: 1007578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟