سودجویی عجیب برخی شرکت ها از بسته بندی تخم مرغ

به گزارش رکنا، برخی از شرکت های بسته بندی تخم مرغ، قیمت تخم مرغ را بسیار بالاتر از قیمت مصوب عرضه می کنند. در حالی که تخم مرغ عرضه شده از نظر کیفیت هیچ فرقی با دیگر تخم مرغ های بازار ندارد. برای نمونه یکی از این شرکت ها قیمت تخم مرغ بسته بندی 20 عددی را 48 هزار تومان یعنی هر تخم مرغ 2 هزار و 400 تومان عرضه کرده است. این در حالی است که قیمت تعیین شده تخم مرغ بسته بندی 30 عددی حداکثر 36 هزار تومان اعلام شده است. یعنی هر تخم مرغ هزار و 200 تومان. این شرکت برای تخم مرغ 20 عددی بسته بندی شده فقط 24 هزار تومان سود مازاد می گیرد. چه نهاد و سازمانی مسئول نظارت و برخورد با این شرکت های گران فروش است؟

قیمت تخم مرغ

در این خصوص گفتگوی رکنا با هدایت الله اصغری ، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن را بخوانید:

قیمت تخم مرغ در بازار

مدیرعامل اتحادیه مرغداران درباره قیمت مصوب تخم مرغ گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ که باید به دست مصرف کننده برسد، 16،900 تومان است و قیمت تخم مرغ بسته بندی 30 تایی با درب مخصوص حداکثر 36 هزار تومان و بسته بندی 30 تایی معمولی به قیمت 34 هزار تومان تعیین شده است.

وی درخصوص گران فروشی برخی شرکت ها گفت: دولت باید در کوتاه مدت دستور دهد که تخم مرغ به صورت شانه معمولی عرضه شود، تا بازار به تعادل برسد. سپس بازار را کنترل کند که قیمت تخم مرغ بسته بندی با درب مخصوص حداکثر 36 هزار تومان باشد و بیشتر از این قیمت به فروش نرسد. با شرکت های گران فروش باید برخورد شود که بیشتر از قیمت مصوب ، تخم مرغ را به بازار عرضه نکنند.

اصغری درباره فروش تخم مرغ بدون بسته بندی گفت: برای مرغداران 2 پروانه صادر می شود. یک پروانه تولید ( میزان تولید و مجوزی برای تولید) و یک پروانه بهداشت که بدون دامپزشک صادر نمی شود. بنابراین وقتی تخم مرغ در مرغداری تولید می شود، مرغدار این مجوز را دارد که در واحد خود تخم مرغ را بسته بندی کند یا در شانه تخم مرغ عرضه کند. محصولی که به این ترتیب تولید می شود یعنی واجد شرایط استانداردهای لازم است و مشکلی ندارد. سوال اینجا است که شرکت های بسته بندی چه دخل و تصرفی می توانند از نظر بهداشتی بر تخم مرغ انجام دهند که واحد تولیدی انجام نمی دهد؟

وی افزود: تصمیم به اجباری شدن بسته بندی تخم مرغ، بیشتر برای منفعت بردن است. زیرا ارزش افزوده مازادی به جیب برخی می رود.

اصغری درباره فرق تخم مرغ کوچک و بزرگ گفت: بستگی به سن مرغ دارد که مرغ جوان تر تخم مرغ ریزتر و مرغ با سن بیشتر ، تخم مرغ درشت تری تولید می کند. از نظر کیفیت اختلاف معناداری بین این دو تخم مرغ وجود ندارد.

قاچاق تخم مرغ وجود دارد

وی درخصوص قاچاق غیرمجاز تخم مرغ به کشورهای همسایه یا دیگر کشورها گفت: در حال حاضر صادرات نداریم. اما قاچاق کم و بیش انجام می شود. این آشفتگی در بازار هم به این دلیل است که اتفاقاتی در حال رخ دادن است. از طرفی هم هیچ توجیهی وجود ندارد که یک شانه تخم مرغ 30 تایی را برخی از شرکت ها 40 تا 50 هزار تومان و بالای آن در بازار عرضه می کنند. چرا برخی بالاتر از قیمت مصوب تخم مرغ را عرضه می کنند؟ چرا تعزیرات با این شرکت ها برخورد نمی کند؟ چرا جهاد کشاورزی برخورد نمی کند؟ تخم مرغی که هیچ فرقی از نظر کیفت با دیگر تخم مرغ های بازار ندارد ، باید با قیمت های بالا در بازار عرضه شود.

شرکت های بسته بندی از یک کیلو تخم مرغ 10 هزار تومان سود می کنند

اصغری افزود: در ماه یک مرغدار از یک سر مرغ 24 عدد تخم مرغ تولید می کند که حدودا یک و نیم کیلو است. چیزی بین 3 تا 4 هزار تومان براساس تولید و هزینه ها می تواند درآمد کسب کند .اما یک واحد بسته بندی از همین تخم مرغ در یک روز کیلویی 10 هزار تومان سود می کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران درباره اظهارات اخیر رییس کمیسیون انرژی مجلس در این باره که گفته بود در برخی از مرغداری ها بیت کوین استخراج می شود؛ گفت: یک سری مرغداران فعال وجود دارند که اطلاعات همه این تولیدی ها را تحت کنترل داریم. مرغداری فعال این کار را نمی کند. بحث ما با وزارت جهاد کشاورزی هم همین این است که کار را به تشکل ها واگذار کند و خود ما بازار تخم مرغ را کنترل کنیم. ما می توانیم مرغداری هایی که مجوز ندارند یا تولید ندارند را به وزارت نیرو اعلام کنیم ، تا اگر مصرف برق خارج از حد استاندارد یا مصرف برق بدون تولید دارند ، برق آن ها را با محاسبه غیرکشاورزی محاسبه کرده یا تعرفه ترجیحی را در مصرف برقشان لحاظ نکنند و با مصرف غیر کشاورزی محاسبه کنند. برق کشاورزی ، دامداری یا مرغداری با تعرفه های یارانه ای و ترجیحی انجام می شود.

وی تاکید کرد : ما متاسفانه از ظرفیت تشکل ها به طور سیستمی  و آنلاین استفاده نمی کنیم. مقصر اصلی هم معاونت امور دام است و سازمان تعاون روستایی است که از ظرفیت تشکل ها غفلت می کنند.

وی درخصوص ورشکستگی برخی از مرغداری ها گفت: بسیاری از مرغداری ها وقتی دانه مرغ دریافت نکردند مجبور شدند یا زودتر از عمر اقتصادی مرغ ها را به کشتارگاه تحویل دهند و یا کمتر از حد تولید کنند و عملا ضرر کردند و ورشکسته شدند. تعدادی از مرغداران در نوسانات دانه و مشکلات نهاده های دامی مجبور شدند جوجه ریزی نکنند و مرغ را زودتر به کشتارگاه بدهند. در این میان واحدهایی هستند که ضررشان به شکلی بوده است که تا مدت ها نمی توانند به عرصه تولید بازگردند.

دولت فقط ناظر باشد و کار اجرایی را به تشکل ها بسپارد

اصغری در آخر گفت: دولت باید امور اجرایی را به تشکل ها واگذار کند و خودش به عنوان دستگاه ناظر ، نظارت کند. اما متاسفانه در حال حاضر دولت کار اجرایی می کند و هیچ نظارتی هم برنمی تابد. این یک مشکل بزرگ است و این آشفتگی بازار هم بخش عمده اش به این مشکلات برمی گردد. بایستی در این شرایط قوه قضاییه و سازمان بازرسی به عنوان مدعی العموم وارد شوند و بررسی کنند که چرا دستگاه های دولتی به این شکل عمل می کنند؟آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟