کرونا بازار گل را هم پرپر کرد ! + آخرین قیمت گل های پر مصرف بازار

در این خصوص گفتگوی اختصاصی رکنا با اکبر شاهرخی، رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران را بخوانید:

اکبر شاهرخی رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران

60 تا 70 درصد تولیدکنندگان گل تغییر شغل دادند

رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران درخصوص تاثیر کرونا در یک سال گذشته گفت: اسفند ماه سال گذشته که کرونا به ایران وارد شد، عید نوروز با تعطیلی یک ماهه مواجه شد. در آن شرایط ما حتی گلخانه های خود را باز نکردیم. تمام تولیدات ما از بین رفت. از طرفی به دلیل تعطیلی و کاهش مجالس و مناسبت ها تولیدات ما روز به روز کمتر شد.

شاهرخی افزود: در آن شرایط بازار کم کم با رکود شدید همراه شد. به طوری که 60 تا 70 درصد تولید کنندگان و مغازه دارها تغییر شغل دادند. در این مدت دولت هیچ کمکی به صنف ما نکرد و هیچ وامی به ما پرداخت نکرد.

وی ادامه دارد: این روزها به دلیل کمتر شدن شیوع کرونا نسبت به سال قبل به سمت تولید رفته ایم و وضعیت کمی بهتر شده است. امیدواریم امسال کرونا تمام شود و تولید ما به روزهای سابق بازگردد، تا بتوانیم صادرات هم داشته باشیم.

کرونا صادرات گل را با مشکل مواجه کرد

شاهرخی درخصوص وضعیت صادرات و واردات گل گفت: در کل واردات گل و گلدان نداریم . حتی قبل از کرونا هم واردات گل نداشتیم. اما پیاز گل ، نشا و بذر وارد می کردیم. در مورد صادرات گل، قبل از کرونا وضعیت خوبی داشتیم و به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، عراق ، سوریه حتی کویت و دبی همه نوع گل (نسبت به تقاضا) صادر می کردیم. چون با قیمت ارزان تری نسبت به بازار جهانی عرضه می کردیم ، بازار خوبی داشتیم. اما در حال حاضر وضعیت صادراتمان نسبت به گذشته بسیار کم شده است. باید مرزهای کشورهای دیگر باز شود تا بتوانیم صادرات داشته باشیم.

سال 1400 مشکل تولید نداریم مگر این که کرونا نرود

وی در خصوص چشم انداز بازار گل برای سال 1400 گفت: برای سال آینده هیچ مشکلی از نظر تولیدات نخواهیم داشت. از نظر کیفیت با دنیا برابری می کنیم. چون ایران چهار فصل دارد و در هر چهار فصل می توانیم گل داشته باشیم. مگر این که کرونا ادامه داشته باشد و بر بازار تاثیر بگذارد.

شاهرخی ادامه داد: امسال به دلیل کاهش مجالس عزا و عروسی و تعطیلی تالارها گل به مقدار پارسال موجود است. کمبودی وجود ندارد. قیمت ها هم نسبت به پارسال افزایشی نداشته است.

برای روز مادر و شب عید افزایش قیمت نداریم

وی تاکید کرد: افزایش قیمتی برای مراسم روز مادر و حتی شب عید نداریم. با این که قیمت سم و کود 5 برابر شده است، اما در کل قیمت گل به عرضه و تقاضا مربوط می شود. چون گل را نمی توان احتکار و انبار کرد و باید به فروش برسد.

شاهرخی افزود: پارسال شب عید، تمام سبزه کاران و سمبل کاران ما ضرر کردند. امسال به امید خدا امیدواریم اتفاقی نیفتد و انشاالله این کرونا از بین برود و ما بتوانیم به تولید ادامه دهیم.

گل های کنار جاده و سرچهارراه ها برای مصارف خانگی مناسب نیست / شهرداری نظارت کند

رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران در مورد اختلاف قیمت گل در سطح شهر و جنوب تهران گفت: این اختلاف قیمت به دلیل کیفیت و رعایت مسائل بهداشتی است. گل های کنار جاده از نظر کیفیت و رعایت بهداشت در فرآیند تولید و نگهداری، برای مصرف خانگی مناسب نیست. حتی گل هایی که سر چهارراه ها به فروش می رسد از نظر بهداشتی مشکل دارد. ما با فروش گل و گلدان به این شیوه مخالف هستیم. چون مردم گل را به خانه می برند. در این مورد هم به شهرداری نامه نوشتیم. در کل در این مورد باید شهرداری نظارت کند و مربوط به اتحادیه نمی شود.

قیمت تزئین و بسته بندی گل بستگی به خریدار دارد

وی درخصوص هزینه تزئین و بسته بندی گل گفت: در حال حاضر تزئین و بسته بندی گل و گلدان رایگان است ، مگر این که خریداران بخواهند از برخی برگ ها و تزئینات خاص استفاده کنند. در این مورد قیمت جدا محاسبه می شود. در هلند هم به این صورت است که تزئینات خاص هزینه دارد.

شاهرخی درخصوص فروش ماهی در گلفروشی ها گفت : امروزه سوپرمارکت ها هم گل و سبزه و ماهی می فروشند. در صورتی که در گذشته تولید ماهی و سبزه شب عید فقط در اختیار گل فروشان بود. همکاران ما استخرهای ماهی دارند و اکثر باغ های ورامین تولید کننده ماهی هستند. زیرا منطقه ورامین برای تولید گل و گیاه و ماهی آب و هوای مناسبی دارد اما در حال حاضر افراد دیگری هم وارد این کار شده اند.

قیمت های جدید گل در بازار

وی درخصوص نحوه قیمت گذاری بازار گل گفت: اتحادیه قیمت ها را تعیین می کند. اما این قیمت گذاری بستگی به بازار عرضه و تقاضا دارد. در حال حاضر قیمت ها با همان قیمت های پارسال به فروش می رسد. در حال حاضر بیشترین مصرف گل رز است ، زیرا بین مردم جا افتاده است که به همدیگر گل رز هدیه دهند. یک زمانی گل میخک و شب بو بسیار پرفروش بود.

شاهرخی ادامه داد: در حال حاضر هر شاخه گل رز در سه سطح معمولی به قیمت 25 هزار تومان، ممتاز 30 هزار تومان و فوق ممتاز 35 هزار تومان است. قیمت گل مریم 20 هزار تومان، آلسترومریا 15هزارتومان و آنتوریوم با قیمت 25 تا 30 هزار تومان عرضه خواهد شد.

وی درباره نحوه شکایت مردمی گفت: مردم اگر تخلفی دیدند می توانند با شماره 88719875 به کمیسیون شکایات اتحادیه، شکایت کنند. اتحادیه فوری بررسی و رسیدگی می کند.

امیدوارم شادی به جامعه بازگردد و همه به همدیگر گل هدیه دهند

شاهرخی در آخر گفت: اگر دولت به تولید کنندگان گل از لحاظ کود، سم ، چوب ، پلاستیک و حتی انرژی، یارانه بدهد، می توانیم سالانه یک میلیارد دلار گل صادر کنیم. در این زمینه باید قیمت گل را 20 سنت کمتر از کشورهای دیگر عرضه کنیم تا بتوانیم بازار گل جهانی را با قیمتی ارزان تر از کشورهای دیگر، بدست آوریم. امیدواریم با همکاری دولت و کمک دولت به فروشندگان ، مغازه داران و تولید کنندگانی که با این وضعیت می سازند وصبوری می کنند، و با رفتن کرونا، شرایط مانند قبل برگردد . شادی به جامعه باز گردد و به همدیگر گل هدیه دهند. این بهترین اتفاق است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657518 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟