گفتمانی مشترک از تحقیق و پژوهش در گروه صنعتی انتخاب

به گزارش رکنا از اصفهان؛ پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با هدف آشنایی بیشتر با توانمندی‌ها و دستاوردهای گروه انتخاب، طی بازدید یک روزه به مجموعه کارخانه‌های گروه انتخاب آمدند. این بازدید، به بررسی فعالیت‌های نوآورانه، توانمندی‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی گروه انتخاب در راستای ارتقای دانش و کیفیت تولیدات داخلی اختصاص داشت. تعامل میان صنعت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نقشی کلیدی در بررسی و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت با گفتمان مشترک دارد. این بازدیدها و تعاملات می‌تواند با ارائه راهکارهای مبتنی بر تحقیق و پژوهش، به بهبود شرایط تولید محصولات داخلی، منجر شود. همچنین، این ارتباط باعث تسهیل فرآیند تصمیم‌سازی در سطح کلان و هم‌افزایی بیشتر بین بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شود. به‌طور کلی، تعامل مؤثر میان این دو حوزه به ارتقاء دانش فنی و بهینه‌سازی سیاست‌های صنعتی می‌انجامد و می‌تواند به رشد پایدار اقتصاد کشور کمک کند.

در حاشیه این بازدید یک روزه مدیر گروه بودجه دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از بازدید از این مجموعه، تصوری متفاوت از سطح تولید و تعداد کارخانه‌های این گروه داشتم، اما در این بازدید با عظمت فعالیت‌های این مجتمع تولیدی آشنا شدم.

مرتضی کیانی با اشاره به زنجیره ارزش گروه صنعتی انتخاب اظهار کرد: بزرگی و سطح تکنولوژی در گروه انتخاب مثال‌زدنی است. این گروه بدون شک دارای تکنولوژی و تخصصی است که می‌تواند به دیگر صنایع نیز انتقال یابد. باید پذیرفت که انتشار و انتقال تکنولوژی نقش محوری در فرآیند توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند. امیدوارم که مقاصد متنوع‌تری برای بازار صادراتی انتخاب وجود داشته باشد تا این مجموعه با افزایش تیراژ تولید و توجیه اقتصادی در حوزه تولید کمپرسور نیز ورود کند.

وی افزود: رشد اقتصادی کل کشور بی‌شک با فعالیت‌های مجموعه‌های خصوصی و تولید محصولاتی که انتقال دانش آن‌ها در انحصار خودشان باشد، متحول می‌شود. این انتقال دانش می‌تواند به خارج از کشور نیز صورت گیرد و برای ایران ارزآوری را به همراه داشته باشد.

کیانی با بیان اینکه در گروه انتخاب این پتانسیل وجود دارد، ادامه داد: گروه انتخاب می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود، در دیگر کشورها خط تولیدی راه‌اندازی و دانش خود را منتقل کند. اما برای تحقق این هدف، افزایش صادرات به کشورهای دیگر و فراهم آوردن بسترهای لازم برای بخش خصوصی الزامی است.

مدیر گروه بودجه دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: “یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هر دولتی می‌تواند برای حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و جلوگیری از چالش‌های تولیدکنندگان انجام دهد، عدم مداخلات غیرضروری و قیمت‌گذاری دستوری است.

وی با اشاره به نیازهای بخش خصوصی در حمایت‌های دولتی افزود: تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی یکی از ضروریات زنجیره تولید در مجموعه‌های بزرگ و کوچک است که دولت می‌تواند ابزارهایی برای تأمین آن تعریف کند. این موارد می‌تواند به موفقیت و عملکرد تولیدکنندگان داخلی کمک کند.

همچنین فاطمه میرجلیلی، پژوهشگر ارشد گروه صنعت دفتر انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آشنایی خود با گروه انتخاب، تصریح کرد: پیش از بازدید از این مجتمع بزرگ تولیدی، آن را به عنوان یک بخش خصوصی موفق می‌شناختم. گروه انتخاب مدیریت یک زنجیره ارزش از تولید محصولات پتروشیمی تا محصول نهایی را به طور موثر انجام می‌دهد.

وی افزود: در این بازدید، تلاش کارشناسان فنی این مجموعه برای عمق ساخت داخل بسیار جالب و ارزشمند بود. طراحی و بومی‌سازی تمامی قطعات به کار رفته و تولید محصول نهایی متنوع، از مزیت‌های ارزشمند گروه صنعتی انتخاب به شمار می‌رود.

میرجلیلی با اشاره به نقش دولت در تسهیل فضای کسب و کار، خاطرنشان کرد: دولت باید وظیفه تسهیلگری و تنظیم‌کنندگی را برای بخش خصوصی انجام دهد. بخش دولتی نیاز دارد ساختار حکمرانی را به سمتی هدایت کند که بخش خصوصی بتواند در این فضا ماموریت اصلی خود را به انجام برساند.

محمدحسن رسولی، کارشناس گروه سرمایه‌گذاری و بودجه استانی دفتر بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به توانمندی گروه انتخاب در حوزه تحقیق و پژوهش، گفت: سال‌ها در مورد توانمندی‌های گروه انتخاب در این حوزه شنیده بودم که این یکی از ویژگی‌های اصلی این گروه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تلاش گروه انتخاب در تمامی سطوح تولید برای ارتقای کیفیت و تحقیق و پژوهش، اظهار کرد: باعث افتخار است که این مجموعه خصوصی در ایران، در حال تولید محصولاتی متنوع و با کیفیت است.

رسولی ادامه داد: گروه انتخاب به خوبی قدردان فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور برای تولید بوده است، اما عدم تأمین ارز از سوی دولت به بخش‌های خصوصی آسیب زده و این گروه با عظمت نیز بی‌شک در شرایط عدم برنامه‌ریزی برای تأمین ارز از سوی بخش دولتی در زمان مشخص، با چالش‌هایی مواجه شده است.

وی تأکید کرد: باید گفت که موضوع ارز، ظلمی همگانی به شرکت‌های داخلی است و امیدواریم دولت برای این مسأله برنامه‌ریزی کند.

کارشناس گروه سرمایه‌گذاری و بودجه استانی با اشاره به فعالیت و تکمیل زنجیره ارزش از سوی گروه انتخاب، تصریح کرد: امیدوارم این گروه بتواند با استفاده از توانمندی‌های خود، بازارهای جهانی را فتح کند و همان‌طور که اکنون در حال توسعه و پیشرفت است، دیدگاه مترقی‌تری به آینده داشته باشد.

رسولی همچنین با اشاره به بورسیه تحصیلی گروه انتخاب برای دانشجویان، تصریح کرد: این یک گام بزرگی است که انتخاب در افزایش دانش نیروی انسانی برداشته و قطعا تمامی افراد جامعه از اثرات این دانش و توانایی بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: این مسئولیت اجتماعی می‌تواند برای دیگر مجموعه‌های بزرگ به عنوان الگویی در حوزه آموزش مطرح باشد. کمتر مجموعه بزرگی را می‌توان یافت که به مسئولیت اجتماعی در حوزه آموزش توجه کرده باشد و بی‌شک جامعه قدردان این تصمیم انتخاب در زمینه افزایش دانش و توجه به تحصیل و تخصص دانشجویان و آینده‌سازان ایران خواهد بود.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1041702 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟