واگذاری اراضی کشاورزی برای امنیت غذایی بدون تغییر کاربری/تغییر کاربری روی سیاه سکه است+فیلم
حجم ویدیو: 25.16M | مدت زمان ویدیو: 00:02:21

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدتقی فرهادی مدیر امور اراضی استان اصفهان در بازدید خبرنگاران از طرح‌های کشاورزی و دامداری شاهین شهر و میمه اظهار کرد: نقش مدیریت امور اراضی علاوه بر نظارت به درخواست‌های تغییر کاربری پیگیری اراضی تحویل داده شده به سرمایه گذاران برای بررسی روند استفاده از این زمین‌ها است تا در صورت عدم پیشرفت پروژه زمین به سرمایه گذار دیگری واگذار شود.

وی افزود: بیشترین واگذاری زمین به سرمایه گذاران در شهر اصفهان در حوزه‌های کشاورزی و غیرکشاورزی رخ می‌دهد که نشان دهنده اهمیت این بحث در اصفهان است. همچنین استمرار این سرمایه گذاری و انجام درست آن با تغییر کاربری در دستور کار است تا به بهترین نحو پیش برود.

مدیر امور اراضی استان اصفهان ادامه داد: روی خوش سکه در امور اراضی گرفتن سند و مجوز است و روی سیاه آن تغییر کاربری اراضی است و اگر در این مسیر اطلاع رسانی درستی انجام شود فرد سرمایه گذاری نمی‌کند که بعدا به مشکل بخورد و ضرر هنگفتی کند.

 همچنین مصطفی عباسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه در این بازدید اظهار کرد: این شهرستان حدود 12 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی دارد که محصولات استراتژیک زیر کشت گندم و جو به ترتیب با 3 هزار و 500 و دو هزار و 500 هکتار زیر کشت است؛ همچنین ذرت 3 هزار و 500 هکتار و صیفی جات هزار هکتار کشت می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان در حوزه دام و طیور افزود: شهرستان شاهین شهر و میمه رتبه دوم تولید مرغ و تخم مرغ را در استان اصفهان دارد و دارای شرکت‌هایی با ظرفیت تولید 15 تن تخم مرغ در روز است و با داشتن چندین دامداری بزرگ رتبه سوم دامداری استان را در اختیار دارد.

عباسیمدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه ادامه داد: در حوزه کلزا برای هفتمین سال متوالی بیشترین سطح زیر کشت در استان و بیشترین تولید در کشور را ثبت کردیم و تا هشت تن در هکتار تولید کردیم و با 100 هکتار زیر کشت به طور میانگین در هر هکتار شش تا هفت تن کلزا کشت کردیم که البته سطح زیر کشت در سال‌های گذشته 350 هکتار بود که به دلایلی از جمله کم آبی این مقدار کاهش یافت.

عباسی اضافه کرد: شهرستان شاهین شهر و میمه اولین شهرستان کشور بود که آبیاری قطره‌ای را برای گندم و جو نیز به کار برد و این روش در بندرعباس نیز اجرایی شد و از حدود نیمی از سه هزار و 500 هکتار کشت گندم به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و صیفی جات نیز به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و و این شهرستان در حوزه استفاده بهینه از آب پیشرو است.

وی تصریح کرد: در گذشته در شهرستان شاهین شهر و میمه هلو و به کشت می‌شد و ما با توجه به کمبود و شوری آب منطقه تغییر الگوی کشت را در برنامه قرار دادیم و درخت پسته کشت کردیم و در حال حاضر 650 هکتار درخت پسته در منطقه وجود دارد که حداقل 500 هکتار از آن به صورت آبیاری قطره‌ای کشت می‌شود؛ همچنین گل محمدی با 350 هکتار زیر کشت، زعفران با 200 هکتار زیر کشت و گلرنگ با 20 هکتار زیر گشت از جمله برنامه‌های الگوی جدید کشت است.

همچنین رسول درچه زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار و مادر شاهین شهر در بازدید از واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار شاهین شهر اظهار کرد: این واحد در سال 1376 در زمینی بالغ بر 25 هزار متر مربع به واگذاری جهاد کشاورزی با ظرفیت 30 هزار قطعه با قفس‌های سنتی به بهره‌برداری رسید که از سال 1384 روند به روز رسانی ماشین آلات آن آغاز شد و در سال 1387 دو سالن جدید با قفس‌های به روز آغاز به کار کرد و ظرفیت به 120 هزار قطعه رسید و حتی ظرفیت گسترش تا یک میلیون قطعه را نیز دارد.

عسلهمچنین ناظمی مدیر بازرگانی مجتمع تولید عسل دنا در این بازدید اظهار کرد: مجتمع عسل دنا اولین مجتمع زنبور عسل در خاورمیانه و اولین دانشگاه تخصصی زنبور عسل در ایران است. هدف این مجموعه آموزش تخصصی زنبورداری، تولید ژل رویال، تولید موم، تولید گرد گل و عسل است که نیاز صنعت زنبورداری حال حاضر کشور است که مرجع آموزش تخصصی در کشور نداشت.

وی افزود: عسل ایران در جوامع بین‌المللی بسته بندی و برندینگ خوبی ندارد و مجتمع عسل دنا از زنبورداری و تولید تا بازاریابی و بسته‌بندی را آموزش می‌دهد. ایران مراتع فوق‌العاده‌ای دارد و بهترین دشت‌ها را برای زنبور داری دارد که باید در جوامع بین‌المللی معرفی شود و می‌‌توانیم با ترکیه و مالزی وارد رقابت می‌شویم، زیرا ما کیفیت داریم اما بسته‌بندی نداریم.

روغنهمچنین علی اکبر نصیری مدیرعامل شرکت گلشهد نقش جهان در این بازدید اظهار کرد: این مجموعه حدود 12 محصول با محوریت ذرت دارد که روغن ذرت از جوانه ذرت با حدود 45 درصد روغن با دستگاه‌ها و تجهیزات ایرانی و چینی گرفته می‌شود.

وی افزود: حدود 60 تا 70 درصد ذرت تبدیل به پودر نشاسته یا شربت می‌شود که حدود 100 تا 200 تن شربت روزانه تولید می‌شود و 25 درصد فراورده دامی و حدود 5 درصد جوانه برای روغن استفاده می‌شود.

در این برنامه از شرکت کشت مادر تولید کننده فلفل دلمه ای و شرکت مهستان نقش جهان (احیای کاروانسرای عباسی مادر شاه) بازدید  به عمل آمد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1035364 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟