گشایش شانزدهمین نمایشگاه فولاد اصفهان/ فولاد؛ نقطه قوت اقتصاد ایران است+فیلم

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدیاسر طیب‌نیا در آئین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان(Metalex۲۰۲۴)اظهار کرد: امروز فولاد به نقطه قوت اقتصاد و صنعت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و جایگاه بین المللی ایران در این عرصه ارزشمند و قابل قبول و همچنین قابل ارتقا است.

وی با اشاره به شکل‌گیری زنجیره کامل و حتی خودکفا در زنجیره فولاد کشور ابراز کرد: سهم ۴.۵ درصدی این صنعت در اقتصاد ملی سهمی است که به نسبت میانگین جهانی بالاتر از حد خود است، همچنین سهم فولاد در صادرات و ارزآوری با بالغ بر ۸ میلیارد دلار صادرات زنجیره فولاد در سال گذشته قابل توجه بوده و با رفع چالش‌های موجود برای امسال و سال‌های آینده این صادرات به راحتی قابل ارتقا است.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار صادرات زنجیره فولاد معادل حدود ۱۶.۵ درصد صادرات نفتی کشور است، افزود: اگر سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم بخش‌های زیادی از تحقق این هدف متوجه فعالان زنجیره فولاد خواهد بود که دور از دسترس هم نیست.

IMG_20240828_092224_894وی به رشد خوب صنعت فولاد در همه بخش‌های تولید، صادرات و فروش طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر رشد اقتصادی کشور طی چند سال اخیر چهار درصد و یا کمتر و حتی منفی بوده است اما رشد صنعت فولاد در همه بخش‌ها حدود ۱۰ درصد بوده است، اما باید توجه داشت که این رشد به صورت متوازن صورت نگرفته و الان باید برای پایداری صنعت تلاش کنیم و بیش از آنچه انتظار از دیگران داشته باشیم باید خود فعالان زنجیره در این زمینه ورود کنند.

IMG_20240828_092226_367اصفهان پایتخت فولاد ایران

همچنین بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این برنامه  اظهار کرد: اصفهان با داشتن ۴۰ درصد تولید فولاد ایران پایتخت فولاد کشور است، این استان با دارا بودن شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد کویر، فولاد نطنز و … حق دارد که عنوان پایتختی صنعت فولاد را به خو۱۱د اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان فولاد ایران شرایطی را به وجود آوردند که امروز می‌توانیم مدعی باشیم کشوری که تا ۸ سال پیش وارد کننده محصولات فولادی بود امروز بازیگر جهانی است و کیفیت تولیداتش بسیار خوش می‌درخشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: علی رغم تحریم‌های چند سال اخیر و محدودیت‌های گاز و برق که سال به سال بیشتر می‌شود و تهدیدی برای صنعت فولاد است، هنوز ما جایگاه دهم را بین تولیدکنندگان فولاد جهان و در بین ۲ میلیارد تن تولید فولاد داریم و اگر محدودیت‌های گاز و برق برداشته شود به ویژه در سال جاری که برق آزاردهنده بود، حتماً ما بین ۶ یا ۷ کشور برتر دنیا قرار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در دورانی در کشور چهار شرکت تولید فولادی دولتی بودند که همه مایحتاج خود را از خارج تأمین می‌کردند اما امروز می‌بینیم که در صنعت فولاد، تأمین نیازها از خارج از کشور بی نیاز شده‌ایم و امروز در این نمایشگاه شاهد بهبود روند تولید داخل نسبت به سال گذشته هستیم.

سبحانی با بیان اینکه ما برای تولید فولاد و عرضه در بازارهای جهانی چیزی کم نداریم اما یکسری از محدودیت‌ها و گرفتاری‌های داخلی از جمله گرفتاری‌های ارزی است که نمی‌توان انکار کرد، افزود: در این نمایشگاه شاهد نمایش ماشین آلات، تجهیزات و حتی قطعاتی هستیم که تا پیش از این واردانی بود و امروز در کشور تولید می‌شود و هر چه این امر توسعه یابد بندهای وابستگی کم خواهد شد.

وی تاکید کرد: نمی‌توان گفت تحریم بی اثر است اما موضوع اصلی بازار است و اگر ما نتوانیم در بازارها خود را عرضه کنیم موفق نخواهیم شد و با وجود گرفتاری‌ها باید با روش‌های غیر مستقیم پیش برویم هر چند در این میان واسطه‌ها سود می‌برند و برای برگرداندن ارز نیز مشکلاتی داریم اما اگر تحریم‌ها و مشکل انرژی برداشته شود حرف زیادی برای گفتن داریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در ایران در زمینه دانش فنی در تولید فولاد در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم، اضافه کرد: هفته‌ای نیست که در فولاد مبارکه و یا دیگر صنایع شاهد تولید محصول جدیدی نباشیم، محصولاتی که تا پیش از این وارداتی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بازنگری در روند کار تولیدکنندگان فولاد با شرایط فعلی ضروری است، تصریح کرد: ما سنگ آهن، مواد اولیه و انرژی را داریم و ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را نیز ایجاد کرده‌ایم و امروز باید از نظر کیفی در تولیدات برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای این امر سرمایه‌گذاری کنیم.

IMG_20240828_092223_145نمایشگاه فولاد با ۱۵۰ شرکت و تولیدکننده

همچنین احمدرضا طحانیان؛ مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان در این برنامه اظهار کرد: امروز شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی فولاد و ریخته‌گری و ماشین آلات وابسته آغاز به کار می‌کند و این رویداد تا نهم شهریورماه ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در صنعت فولاد افزود: حاضران در این نمایشگاه از جایگاه صنعت فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع مادر کشور آگاه هستند، این نمایشگاه در فضای بیش از هشت هزار متر برگزار می‌شود بیش از ۱۵۰ شرکت و تولیدکننده در آن حضور دارند.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان ۷۰ درصد حاضران در نمایشگاه را شرکت‌های تولیدی و خدماتی دانست و گفت :۶۰ درصد این شرکت‌ها از داخل استان و ۴۰ درصد از هشت استان کشور در نمایشگاه حضور دارند و این نشان‌دهنده جایگاه این صنعت و نمایشگاه است.

وی یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه را حضور شرکت‌های دانش بنیان و مادر اعلام کرد و ادامه داد: این نمایشگاه با حمایت صددرصدی شرکت فولاد مبارکه برگزار می‌شود همچنین تمام صنایعی که در استان و کشور به عنوان متولی امر فولاد هستند، در نمایشگاه حضور دارند.

طحانیان از برگزاری یک کنفرانس و رویداد جانبی در نمایشگاه خبر داد و گفت: نشست‌های تخصصی در این زمینه برگزار می‌شود و امیدواریم در این چهار روز برگزاری نمایشگاه وظیفه نمایشگاه به عنوان یک شتابگر، تسهیل دهنده و شبکه‌ساز را به بهترین شکل انجام دهیم و میزبان خوبی برای فعالان این صنعت باشیم.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1034476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟