احداث پردیس‌های خانواده‌محور گامی در مسیر افزایش نشاط شهروندان اصفهانی

به گزارش رکنا از اصفهان؛ توزیع عادلانه امکانات شهری از مهم ترین اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان است، چراکه همه اقشار شهر 2 میلیون نفری اصفهان حق برخورداری از امکانات تفریحی، فرهنگی، فضای سبز و... را دارند و ضرورت دارد که در توزیع این زیرساخت‌ها، مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت باشند.

در همین راستا، مدیریت شهری اصفهان در اجرای سیاست‌های خود در حوزه محله محوری، احداث پردیس‌های خانواده محور را در دستور کار دارد که به توسعه زیرساخت‌های تفریحی و فرهنگی در شهر و توزیع عادلانه امکانات شهری منجر می‌شود. براین اساس مردم مناطق 8، 12 و 14 اصفهان در آینده‌ای نزدیک، مجموعه‌هایی فرهنگی، تفریحی با عنوان پردیس‌‌های خانواده محور را در همسایگی خود خواهند دید، طرحی که از سال‌ها پیش برای اجرای آن برنامه ریزی شده و دوره کنونی مدیریت شهری، موفق به اجرای آن شده است.

پردیس‌های خانواده محور، متشکل از فضایی تفرجگاهی است که همزمان نیازهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی خانواده‌ها را برآورده می‌کند. به این ترتیب خانواده‌ها می‌توانند فضای مطلوبی برای گذران اوقات فراغت در کنار یکدیگر داشته باشند.

احداث پردیس خانواده‌محور در محله شمس‌آباد

حسن محمدحسینی مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان دراینباره گفت: از جمله سیاست‌های مدیریت شهری رویکرد محله محوری است و با توجه به اینکه منطقه ۸ شهرداری اصفهان یکی از پرتراکم‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق پانزده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر است، برای این منطقه پروژه‌ای با عنوان پردیس خانواده‌محور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای این منطقه پروژه‌ای با عنوان پردیس خانواده‌محور در زمینی با مساحت ۲۵ هزار متر مربع در محله شمس‌آباد خیابان کاوه در نظر گرفته شده و در این مجموعه عناصر مختلفی پیش بینی شده است.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان ادامه داد: پردیس خانواده‌محور برای این کلان‌شهر و محدوده شمس‌آباد در این منطقه بسیار مفید خواهد بود و آغاز این پروژه بر اساس دستور شهردار اصفهان، گامی در راستای رسیدگی به مطالبات اهالی این محله است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد تکمیل عملیات احداث این پروژه باشیم و در بهترین فرصت در اختیار شهروندان قرار گیرد.

محمدحسینی با بیان اینکه این مجموعه در کنار مسجد ام‌البنین واقع شده است، گفت: با توجه به نقطه‌ای که این پردیس قرار دارد، از این‌رو تنها جنبه کارکرد محلی ندارد، زیرا پروژه در مکانی واقع شده است که تمام شهروندان از راه‌های مختلف به آن دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه بعد خانواده در جامعه ما بسیار حائز اهمیت است، افزود: تمام گروه‌های سنی می‌توانند در این پردیس حضور پیدا کنند، اما هدف‌گذاری شهرداری برای این پروژه به‌عنوان نمادین، موضوع خانواده است.

احداث پردیس خانواده‌محور در محله سودان

محمدمهدی کریمی مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: عملیات احداث پردیس خانواده‌محور در محله سودان، با همکاری سازمان عمران شهرداری اصفهان به‌تازگی آغاز شده و تا کنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: این پردیس در دو فاز احداث می‌شود که فاز نخست آن شامل فضای سبز است و مجموعه‌ای شبیه باغ غدیر شامل فرهنگسرا و محل پیاده‌روی در آن ایجاد می‌شود.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد اولیه ساخت این مجموعه است و طبق پیش‌بینی‌ها، طی زمان‌بندی دو ساله احداث خواهد شد.

کریمی تصریح کرد: شهرداری منطقه ۱۴ به لحاظ سرانه فضای سبز تفرجگاهی در ردیف آخرین مناطق شهری قرار دارد و با ایجاد پردیس خانواده‌محور محله سودان که حدود ۴.۵ هکتار است، سرانه فضای سبز در این منطقه افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با احداث این پردیس، خیابان‌های عمان سامانی، ۱۵ متری طالقانی و سودان از بن‌بست خارج می‌شوند و این محل به لحاظ نزدیکی با حرم حضرت زینب (س) بنت موسی بن جعفر (ع) میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی نیز خواهد شد.

احداث پردیس خانواده محور در منطقه 12

مدیریت منطقه 12 نیز نسبت به احداث یک پردیس خانواده محور در خیابان بهارستان غربی در زمینی به مساحت 46000 متر مربع اقدام کرده است. این پردیس سعی در معرفی نمونه‌ای کامل برای تفریح همه اعضای خانواده با بهره‌گیری از خلاقیت‌های طراحی، توسعه فضاهای سبز عملکردی، زیبا و متـنوع دارد.

قرارگیری همزمان کلیه فضاهای تفریحی تفرجی و مجموعه فرهنگی هنری همراه با تسهیل امکان اتراق یک روزه خانواده‌ها در فضای پردیس از ویژگی‌های متمایز این مجموعه به حساب می‌آید.

علی اکبر رسالت مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان در این خصوص خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که از ۱۰ سال پیش در دستور کار شهرداری منطقه بوده، تملک پردیس خانواده است که در حال حاضر ۷۰ درصد آزادسازی آن انجام شده و فاز نخست آن به‌زودی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه سرانه ورزشی، پارک و پاتوق خانواده‌محور دارد، افزود: هشت سال قبل طرح این پردیس آماده شده بود که با توجه به کاربری کشاورزی زمین آن، با همکاری کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری انجام شد. سرمایه‌گذاری این پروژه با روش BOT انجام می‌شود به این صورت که تا پنج سال مشارکت‌کننده حق بهره‌برداری از آن را دارد و سپس در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1025465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟