تولید 2.4 مگاوات برق از انرژی خورشیدی در شهرداری اصفهان/ تا پایان سال به 3.5 مگاوات می‌رسد+فیلم
حجم ویدیو: 31.53M | مدت زمان ویدیو: 00:02:55

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهدی بقایی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در آیین تحقق تولید ۱۰ درصد از برق مصرفی شهرداری اصفهان از طریق انرژی خورشیدی با اعلام این خبر گفت: برای چهارمین سال است که در شهرداری مانوری با مدل حفظ سطح خدمات در مناطق و سازمان‌ها سنجش بهینه مصرف را داشته باشیم، یعنی جاهایی که میزان کمتری برق مورد نیاز است مشخص شود و امسال همه سازمان‌ها و مناطق مجهز به ژنراتور است که برای مواقع ضروری وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینکه الگوی کاهش مصرف و سرعت عمل تمام مناطق با برگزاری مانور مشخص می‌شود، افزود: از سال 1385 که شهرداری اصفهان به بحث انرژی‌های تجدیدپذیر ورود کرد تا سال 1400 حدود 600 کیلووات از برق شهرداری اصفهان با پنل‌های خورشیدی به دست می‌آمد و شهرداری در نظر دارد تا سال ۱۴۱۰ کل برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند.

برق بقایی (2)معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم کاهش مصرف در کنار افزایش تولید از طریق انرژی خورشیدی گفت: در این راستا میزان مصرف برق شهرداری اصفهان از 25 مگاوات به 22 مگاوات رسیده است که 2.4 مگاوات معادل بیش از 10 درصد آن با اعتبار 100 میلیارد تومان انرژی پاک تامین می‌شود

وی با بیان اینکه در پایان سال جاری به ‌تولید ۲۰ درصد برق مصرفی شهرداری در حدود 3.5 مگاوات از طریق انرژی خورشیدی می‌رسیم،اضافه کرد: همان مقدار تامین 10 درصدی نیز در کشور بی‌نظیر است و خوشبختانه در زمینه تامین بودجه و در عمل تاکنون طبق برنامه حرکت کرده‌ایم؛ در این راستا این روزها در حال اجرای مناقصات هستیم.

بقایی تاکید کرد: میزان کاهش تولید کربن دی‌اکسید ناشی از این پنل‌ها معادل یک میلیون و 800 هزار درخت بالغ است که تقریبا اندازه یک جنگل است که کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. همچنین در برنامه جدید برخلاف گذشته که پنل‌ها روی پشت بام ساختمان نصب می‌شد آن را در معرض دید عموم گذاشتیم و به عنوان مثال پروژه 500 کیلوواتی باغ رضوان اجرا شده است که باعث ترویج مصرف آن شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص طرح شهر خورشیدی خاطرنشان کرد: ما در کشور راهی نداریم جز اینکه به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم و اجرای این طرح نیازمند همراهی سایر ارگان‌ها، سازمان و نهادها است و اصفهان حدود ۳۳۰ روز آفتابی با پنج ساعت تابش دارد و از ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرای طرح شهر خورشیدی برخوردار است.

برق دادخواه (2)احداث نیروگاه جدید راهکار درستی نیست

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در این نشست ناترازی تولید و مصرف برق را از مشکلات فعلی کشور دانست و اظهارکرد: برای مدیریت این وضعیت، احداث نیروگاه جدید راهکار درستی از حیث زیست‌محیطی نیست و باید به‌دنبال روش‌های جدیدی باشیم.

مهرداد دادخواه ادامه داد: از مهم‌ترین راهکارهای تولید برق، استفاده از انرژی خورشیدی است و شهرداری اصفهان در این مسیر پیشگام بوده و گام‌های موثری برداشته است.

وی تاکید کرد: شهرداری می‌تواند در درازمدت از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی‌های پاک، هم برای خود و هم برای شهر درآمدزایی ایجاد کند که این گام موثر و‌ ارزشمندی در حوزه توسعه پایدار به‌شمار می‌رود.

برق کلاهدوزان (2)انرژی فسیلی خود را نابود کرد

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این رویداد گفت: این حرکت به خوبی در شورای اسلامی شهر اصفهان آغاز شد و با همکاری مدیریت شهری اصفهان هدف‌ خود را خودکفایی در تولید برق با انرژی تا سال ۱۴۱۰ قرار داده است که امیدواریم با کمک همه بخش‌های ذیربط، به تحقق آن نایل شویم.

فرزانه کلاهدوزان افزود: انسان سال‌هاست از انرژی و سوخت فسیلی استفاده می‌کند که خدمات بسیار زیادی در طول ادوار به انسان کرده است اما به جایی رسیدیم که انرژی فسیلی با وجود اینکه توسعه زیادی یافته در حال نابودی خود است، زیرا منابع آن محدود است و ما به فقر انرژی مبتلا شدیم و به همین دلیل جهان مسیری متفاوت را پیش روی خود گرفت.

وی با بیان اینکه امروز تولید انرژی پاک در برنامه توسعه تمامی کشورهای جهان قرار گرفته است،افزود: در انرژی‌های نو می‌توان به هیدروژن، نیروگاه‌های بادی، انرژی هسته‌ای و زمین گرمایی اشاره کرد که دانشمندان زیادی در این حوزه‌های تحقیق کردند و یکی از این انرژی‌ها خورشیدی است و کشور ما نیز به‌دلیل ظرفیت قابل‌توجهی که در زمینه انرژی خورشیدی دارد، گزینه بسیار مناسبی برای اجرای چنین طرح‌هایی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: لازم است ما به آیندگان توجه بیشتری داشته باشیم و برای آنها قدم برداریم و صیانت از محیط زیست و نگهداری از ظرفیت‌های طبیعی موجود برای آیندگان، رسالت مهم همه ما است و شهرداری نیز در این زمینه پیشگام است.

وی با اشاره به تماس با تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی گفت: حدود 90 درصد سیستم پنل خورشیدی در اصفهان و ایران ساخته می‌شود، اما تکنولوژی تولید سلول‌های آن هنوز در کشور وجود ندارد و تولیدکنندگان انتظار همکاری سرمایه‌گذار یا شهرداری را برای تولید این سلول‌ها داشتند و می‌تواند یک راهبرد بسیار خوب باشد.

بررسی ساختمان های شهرداری در سه بخش

مدیر بهینه سازی و تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: در مانور امروز ما در بخش اول ساختمان‌هایی که از دیزل استفاده کردند را مورد بررسی قرار دادیم و در این بخش منطقه 10 رتبه اول، مناطق 1 و 2 رتبه دوم و مناطق 8،11 و 4 رتبه سوم را کسب کردند.

سید مهدی حسینی ادامه داد: در روز گذشته در این بازه زمانی 15 مگاوات مصرف برق داشتیم که با بهینه سازی مانور به حدود 4 مگاوات رسیدیم که نصف مقدار سال گذشته است. در بخش شهر خورشیدی سازمان آرامستان‌ها رتبه اول، سازمان میادین میوه و تره‌بار رتبه دوم و مناطق 3،7،13 و ناژوان رتبه سوم را کسب کردند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت مصرف منطقه 15 رتبه اول، مناطق 4 و 6 رتبه دوم و مناطق 12 و 5 رتبه سوم را کسب کردند.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1022063 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟