امسال ۲۰ نفر در رودخانه ها و کانال‌های آبیاری دشت قزوین غرق شدند

به گزارش رکنا ازقزوین، قدیر موسی خانی در این باره اظهارداشت: ۲۰ مورد غرق شدگی از ابتدای امسال تاکنون در استان گزارش شده لذا شهروندان باید خطر غرق شدگی در کانال ها و رودخانه ها را جدی بگیرند.

موسی خانی افزود: متاسفانه به رغم هشدارها شاهد افزایش موارد غرق شدگی در کانال های آبیاری و رودخانه ها هستیم.

وی یادآورشد: علت غرق‌شدگی‌ها متفاوت است و چون کانال آب‌رسانی قزوین ظاهر بسیار آرام و فریبنده‌ای دارد اما با توجه به شکل هندسی کانال، شدت آب در بستر و کف کانال بسیار زیادتر است، همچنین در کانال سنگ‌ها و ضایعاتی وجود دارد که افراد معمولاً در کانال شیرجه می‌زنند و در هنگام شیرجه سرشان به سنگ‌ها و ضایعات برخورد می‌کند و حادثه آفرین می شود.

موسی خانی تصریح کرد: همچنین سرد بودن بیش از اندازه دمای آب در برخی نقاط ممکن است موجب بروز حادثه شود زیرا دمای بیرون آب بسیار گرم و دمای داخل آب به‌شدت سرد است و این شوک ناگهانی باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات می‌شود و فرد نمی‌تواند خود را از آب خارج کند.

این مسئول یادآورشد: شنا کردن در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آبرسانی بسیار خطرناک است و به علت ناشناخته بودن بستر و جریانات شدید زیر سطح آب مخاطرات بسیاری به همراه دارد و به راحتی موجب بروز حوادثی چون غرق شدگی حتی برای شناگران ماهر می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین همچنین گفت: توصیه می کنیم شهروندان از مراجعه به چنین محل‌هایی برای شنا و ورزش‌های آبی جداً خودداری کنند تا شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری چون غرق شدگی نباشیم.

وی با تاکید بر ضرورت آمادگی نیروهای آتش نشانی اظهارداشت:  این سازمان در حال حاضر ۴۰ غواص دارد و برگزاری مانور امداد و نجات غواصان قزوینی در دریاچه اوان با حضور ۱۵ نفر از غواصان منتخب سازمان از کارهای انجام شده برای حفظ آمادگی نیروهاست.

موسی خانی بیان کرد: هدف از برگزاری این مانور آموزشی ارتقای توان عملیاتی و آمادگی هرچه بیشتر غواصان برای مقابله با حوادث احتمالی به خصوص جستجو در آب‌های مختلف، شناسایی نقاط ضعف و قوت غواصان سازمان، سنجش آمادگی تیم ویژه امداد و نجات غواصی و آزمایش تجهیزات و لوازم تخصصی در این حوزه و بررسی وضعیت آمادگی غواصان آتش نشانی است.

 

 

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 918422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟