۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ،فرصتها و چالشها

جمهوری اسلامی ایران در بین همسایگان مرزی خود، بیشترین مرز مشترک را با کشور عراق دارد.استانهای (ایلام_خوزستان_کرمانشاه_کردستان _آذربایجان غربی_)این مساحت را در بر میگیرد.
استان ایلام به عنوان غربی ترین استان کشور ، دارای ۴۳۰ کیبومتر مرز مشترک، با کشور عراق است،شهرستان مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام،نزدیک ترین شهرستان به عراق است.
از میان شش پایانه مرزی مشترک بین دو کشور ایران و عراق،مرز مهران از مرزهای شلوغ و پُرترد،است.

رفت و آمد زائران علاوه بر ایام اربعین ، در تمام مناسبتها ،صادرات کالا و گمرک فعال مرز مهران را وجه برتری نسبت به مرزهای دیگر داده است.
مسافت مرز مهران با شهرهای مذهبی کشور عراق نسبت به دیگر مرزها بسیار کمتر است ، و همین ویژگی دلیل انتخاب درصد بالایی از هموطنان برای زیارت عتبات عالیات است.
متاسفانه  با غفلت ازاین موقعیت مرزی،و استراتژیک ویژه  شهرستان مهران  فرصت سوزی در این مورد ، بیشتربه چشم می آید.
شهرستان مهران با جمعیتی بیش از ۵ هزار نفر ، تنها چیزی که از وجود این مرز مشترک درک می کند، تجمع جمعیت  تقریبا ۳ میلیونی در بازه زمانی ۲۰ روزه (ایام اربعین)با مشکلاتی همچون نبود زیر ساختهای مناسب، نبود پارکینگ مناسب، و عدم مدیریت در  تردد زائران ،است.
بی شک،با وجود این مرز مشترک و مسیر زیارتی عتبات عالیات می توان بیشترین فرصت، اشتغالزایی و تحول آفرینی،و به تبع ترویج ازدواج را  برای استان و ویژه شهرستان مهران به وجود آورد .
تنهابا ایجاد بازارچه مرزی ، که یکی از چند موقعیت اشتغالزایی به واسطه مرز مشترک است، می توان اشتغالزایی قابل توجهی را برای جوانان این استان فراهم آورد.
با نگاه اجمالی بر مشکلات شهرستان مهران ، و چالشهاو مشکلات فراوان استان  می توان دید که مسئولان و مدیران هیچ استفاده ای از این موقعیت در راه توسعه استان نکرده اند.
جای سوال دارد که چرا با وجود چنین فرصت بزرگی ،و مرزی با این حجم از تردد،  هنوز استان ایلام،جزء استانهای کم برخوردار محسوب می شود ، چرا بعد از گذشت چندین سال از ارتباط دو کشور ایران و عراق ،که قلب این فرصت در استان ایلام است،این استان جز استانهای توسعه یافته محسوب نمی شود.و هنوز شاهد جوانان بیکار، و خودکشی های متعدد ،راههای مواصلاتی ناامن و تصادفات فراوان هستیم.

کوثر موسوی/ایلام 

کدخبر: 907935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟