صنعت برق و لزوم هوشمند سازی توزیع انرژی با ایده های نو

شاید به جرات بتوان گفت، شرکت های ایرانی که امروز دستاوردهای خود را در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش می گذارند توانسته اند به تکنولوژی های هوشمند در بخش توزیع دست پیدا کنند.

مهران نصر به عنوان مدیر حوزه های کنترل شبکه، عیب یابی و بهره برداری معتقد است: یکی از راههای مصرف بهینه و ذخیره سازی انرژی استفاده از هوشمند سازی در بخش توزیع است تا بتوان مصرف مشترکان را کنترل کرد تا اگر از مصرف استاندارد تخطی کردند بتوان از راه دور آنها را کنترل کرد.

گفته مدیر برق منطقه ۶ شرکت توزیع برق اصفهان این معنا را به ذهن متبادر می کند که از خصوصیات ادغام صنعت و دانش، بروز ایده های نو و خلاق است که امروز  آن را در نمایشگاه صنعت برق می بینیم و شاهدیم شرکت های دانش بنیان صاحب تکنولوژی های نوین در تولیدات خود هستند.

باید توجه داشته باشیم، اگر ایده های نو و دانش محور نباشد، قطعا رشد قابل توجهی در صنعت صورت نمی پذیرد و صنعت برق کشور از تکنولوژی های روز عقب می ماند. پویایی و همدلی بین صنعت و دانش باعث بروز خلاقیت در تولید می شود که امروز در صنایع برقی به خوبی دیده می شود.

یکی از شاخصه های صنعت برق حرکت با استانداردهای روز دنیا است که امروز می توان باور داشت در استانداردهای تولید لوازم و تجهیزات امروز به مقبولیت خوبی رسیدیم و می توانم به صراحت بگویم در تجهیزات صنعت توزیع برق اصول استاندارد رعایت می شود و در بخش مصرف هم مشترکان دقت می کنند تا مسائل استاندارد در وسایل برقی رعایت شود.

یکی دیگر از خصلت های ادغام صنعت با علم رسیدن به خودکفایی تولید و تجهیز بالای 90 درصد است که می توان  مایه افتخار صنعت برق ایران دانست. البته نباید از این مساله غافل ماند که یکسری مسایل نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد که مهندسان ایرانی در تلاش هستند با خلاقیت و مهندسی معکوس بر آنها فائق آیند تا جاییکه به خودکفایی 100 درصدی تولید و تجهیز این صنعت برسند.

همچنین، از معضلات صنعت برق می توان به عدم مصرف بهینه انرژی از سوی مشترکین اشاره کرد که به باور کارشناسان امر، دلیل اصلی آن ارزان بودن برق است؛ به همین جهت مشترکان سعی نمی کنند در تجهیز خانه یا محل کار خود از وسایل و مصرف کننده های هوشمند انرژی استفاده کنند.

در همین راستا یکی از روشهای حل این معضل، تجدید نظر مدیریت شده در قیمت انرژی است که مشترکان به این باور برسند «تدبیر در مصرف انرژی ضروری است و باید از مصرف نابجا پرهیز شود.»

محبوبه وکیلی/ کارشناس شرکت توزیع برق اصفهان

کدخبر: 837762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟