دیدار مردمی مسئولان قضایی استان قزوین در مسجد جامع شهر محمودآباد نمونه

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، علی شعبانی در دیدار با مردم شریف شهر محمودآباد نمونه که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت دهه امامت و ولایت و هفته عفاف و حجاب گفت: اگر عفاف و حجاب در جامعه رعایت نشود شاهد شیوع ناهنجاری‌های اخلاقی، آسیب های اجتماعی و فروپاشی نهاد خانواده خواهیم بود  و مردم باید کانون خانواده را خودشان حفظ کنند، فرهنگ عفاف و حجاب باید از خانه شروع شود و اگر خانه‌های ما عفیف شود جامعه نیز عفیف خواهد شد.

وی افزود: ارتباط نزدیک و چهره به چهره مسئولان قضایی با مردم از اولویت های 15 گانه ریاست معظم قوه قضاییه در سال جاری است و این موضوع با جدیت در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار دارد و تا پایان سال 180 برنامه دیدار مردمی در مساجد استان پیش‌بینی شده است.

رییس کل دادگستری استان یادآور شد: بدون شک اگر حضور مسئولان قضایی در مساجد و ملاقات بی واسطه با مردم و شنیدن مشکلات و پیگیری مسائل مطروحه از سوی آنها تبدیل به رویه واحد شود، قطعاً می توان بسیاری از موارد به صورت ویژه پیگیری نمود و گره گشای مشکلات مردم بود.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه بیان داشت: یقیناً یکی از آسیب های جامعه امروز عدم آگاهی و دانش نسبت به مسائل حقوقی و قضایی است و این موضوع در پرونده های قضایی کاملاً مشهود است و همین موضوع موجب می شود مردم در برخی مراودات اجتماعی و معاملات خود دچار مشکل شده و ناچارند برای احقاق حق خود به مراجع قضایی مراجعه کنند.

شعبانی همچنین تصریح کرد: مردم باید واقف باشند که کار قضایی از حساسیت و پیچیدگی های خاصی برخوردار است و قاضی در مسیر دادرسی بر اساس قانون عمل می کند و خارج از مسیر قوانین و مقررات نمی تواند رسیدگی کند و به شخصه اثبات ادعا نماید، زیرا قاضی بر اساس ادله، اسناد و مدارکی که از سوی اصحاب دعوا ارائه می شود، مبادرت به صدور حکم قضایی می نماید.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: این موضوع باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، همانطور که مردم در مواجهه با بیماری های گوناگون و مسائل درمانی به پزشک مراجعه می کنند، در مراودات اجتماعی و انعقاد قراردادهای مختلف باید به افراد آگاه به مسائل حقوقی و قضایی مراجعه و مشورت کنند تا در آینده به دلیل عدم آگاهی به قوانین درگیر دعاوی حقوقی و کیفری نشوند.

وی گفت: با توجه به افزایش پرونده های قضایی، ایجاد صلح و سازش در جامعه امروز یک ضرورت است و باید مورد توجه قرار گیرد و انتظار این است ریش‌سفیدان و معتمدین محلی نگذارند اختلافات میان افراد منجر به تشکیل پرونده شود و با میانجی‌گری مسائل و مشکلات را قبل از طرح دعوا حل و فصل نمایند. 

رییس کل دادگستری استان قزوین در پایان با بیان اینکه رعایت قوانین و مقررات باید در جامعه نصب‌العین قرار گیرد، خاطرنشان کرد: هر فردی در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی که قرار دارد، باید خود را مقید به قانون بداند و اگر به قوانین به درستی عمل شود، بسیاری از مسائل و مشکلات مردم و جامعه به حداقل می رسد.

گفتنی است در این دیدار مردم مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی خود را با مسئولان قضایی استان مطرح و در خصوص برخی دستورات قضایی لازم صادر شد و مقرر گردید؛ مکاتبات مردم در کارگروهی ویژه در استان مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد

 

کدخبر: 804428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟