توفان درخت سرو باغ فین کاشان را از جا درآورد + عکس

محسن جاوری با بیان اینکه این حادثه طبیعی هیچ خسارت جانی و مالی در این باغ در پی نداشت به ایرنا اظهار کرد: باغ فین در برابر توفان عصر روز گذشته که خساراتی به اماکن و درختان و نیز برخی تاسیسات کاشان زد، کمترین میزان خسارت را داشت.
وی خاطرنشان کرد: در پی وقوع باد شدید و توفان سال های قبل، بیش از 10 درخت در باغ تاریخی فین شکسته شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: معمولا درختان سرو دارای ریشه های سطحی هستند و این مساله سبب کنده شدن آنها در توفان های شدید می شود .
وی تصریح کرد: پیشتر درختان این باغ را به هم بسته بودند که این روش نیز خالی از نقص نیست.
جاوری تاکید کرد: درختان سرو باغ تاریخی فین برای جلوگیری از این گونه حوادث باید به طور اصولی به گونه ای مهار شوند که در منظر هم، برای گردشگران زیبا و جالب به نظر بیایند.
وی با اشاره به این که باغ فین در فهرست جهانی ثبت شده است، افزود: مهار کردن درختان آن باید با دقت و ظرافت انجام شود که این مهم افزون بر در اختیار داشتن بودجه کافی، نیازمند به کارگیری مشاور عالی علمی نیز هست.
وی در خصوص قدمت و میزان ارتفاع این درخت سرو گفت: کارشناسان مشغول بررسی موضوع هستند.
عصر روز گذشته (جمعه) توفان و تندباد با سرعت بیش از 90 کیلومتر در ساعت منطقه کاشان را در نوردید که دید افقی را در این منطقه به زیر 100 متر رساند.
این توفان که با گرد و خاک همراه بود افزون بر غافلگیر کردن گردشگران، باعث شکسته شدن درختان و بروز خسارت هایی به برخی اماکن مسکونی، تاسیسات و باغ های کاشان شد.

کدخبر: 74292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟