دستیابی حماس به یک گنج بزرگ اسرائیل را خشمگین کرد / هزاران معترض در تل‌آویو خواستار استعفای نتانیاهو شدند

این رسانه ادامه می‌دهد: غزه از روز اول شروع عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر جاری در معرض بمباران شدیدی قرار دارد که کل منطقه از سال‌های طولانی شاهد آن نبوده است. حجم ویرانی که جنگنده های اشغالگران اسراییلی برجای گذاشته‌اند، از حد فراتر رفته و حتی از آن به عنوان «هیروشیمای دوم» نام برده می‌شود.

این بمباران و ویرانی شدید فقط به خاطر تقویت قدرت مقاومت فلسطین و موفقیت آن در رخنه به مرزها و داخل شهرک های اطراف غزه و درگیری مستقیم با نظامیان اشغالگر و حتی به اسارت گرفتن شخصیت های امنیتی و نظامی در ارتش و سرویس های اطلاعاتی اسرائیل نیست، بلکه اسرار دیگری دارد.

رسانه های صهیونیستی ساعاتی پس از حمله غافلگیرکننده بر این گنج امنیتی بسیار محرمانه و خطرناکی که در دست مقاومت افتاده است، تمرکز کردند، اما اندکی بعد به دستور مستقیم سرویس امنیتی رژیم اسرائیل به خاطر خطرناک و محرمانه بودن موضوع، بحث این پرونده قدغن شد.

  هزاران معترض در تل‌آویو خواستار استعفای نتانیاهو شدند

 هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در تل‌آویو طی تظاهرات خواستار استعفای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و توافقی برای آزادسازی اسرای اسرائیلی در غزه شدند. این تظاهرات در منطقه کاپلان در تل‌آویو برگزار شد.

همچنین منابع رسانه‌ای از تظاهرات هزاران نفر در لندن، پایتخت انگلیس در حمایت از مردم فلسطین، آتش‌بس فوری و پایان اشغالگری خبر دادند.

ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان از بغداد و امان تا جاکارتا و اسلام آباد علیه بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند.

تظاهرات‌کنندگان هفته پیش ابتدا مقابل ساختمان شبکه بی بی سی در لندن تجمع کرده و پس از آن تظاهرات دیگری مقابل پارلمان و مقر اقامت نخست وزیر انگلیس برگزار کردند.

مسئولان اسرائیلی از پذیرش 2 اسیر صهیونیست امتناع کردند

ابوعبیده سخنگوی گردانهای عزالدین القسام –شاخه نظامی جنبش حماس- خبر داد که روز گذشته به مسئولان قطری اعلام کرده‌اند که حاضر دو اسیر صهیونیست را آزاد کنند.

ابوعبیده با اشاره به اینکه علت این اقدام القسام، صرفا مسائل انسان‌دوستانه بوده است، خبر داد که مسئولان صهیونیست اما حاضر به پذیرش این اسرا نشده‌اند.

وی همچنین خبر داد که دو اسیر زن آمریکایی را آزاد کرده است. ابوعبیده با بیان اینکه این دو فرد، مادر و دختر بوده‌اند، گفت که با آزادی این افراد به ملت آمریکا و جهان ثابت کردند که ادعاهای بایدن و دولت فاشیست وی، دروغ است.

البته آزادی این دو فرد، در پاسخ به تلاشهای میانجیگرانه قطر صورت گرفته است. سخنگوی القسام، دوشنبه هفته جاری  با بیان اینکه ۲۵۰ اسیر اسرائیلی نزد نیروهای مقاومت است، خبر داد که ۲۰۰ نفر از این افراد، اسیر القسام هستند.

ابوعبیده با اشاره به اینکه تا کنون ۲۲ اسیر اسرائیلی در حملات صهیونیستها به غزه کشته شده‌اند، گفت: اسرای خارجی هم داریم که هنوز از هویت آنان مطمئن نیستیم. اگر شرایط فراهم شود، اسرای خارجی را آزاد خواهیم کرد.

وی همچنین به رژیم صهیونیستی هشدارداد: غزه گورستانی برای متجاوزان خواهد بود و شنهای غزه، دشمن خود را خواهد بلعید. ورود آنان [به غزه] فرصت تازه‌ای خواهد بود تا به خاطر جنایاتشان بازخواست شوند.

حملات جنگنده‌های صهیونیستی به جنوب لبنان

در ادامه درگیریهای جنبش حزب الله لبنان با نظامیان رژیم صهیونیستی، صهیونیستها این بار به حملات هوایی روی آوردند.

خبرنگار شبکه المیادین در جنوب لبنان گزارش داد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی اطراف شهرک مرزی «یارون» را بمباران کرده است. از آغاز عملیات طوفان الاقصی، درگیریهای حزب الله و نظامیان صهیونیست با موشک و خمپاره و یا توپخانه بوده است.

المیادین همچنین خبر داد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی، اطراف شهرک «عیتا الشعب» را نیز بمباران کرده است.

 حمله حزب الله به نیروهای پیاده‌‌نظام صهیونیستی

  جنبش حزب الله لبنان از حمله به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

حزب الله با انتشار بیانیه‌ای، تأکید کرد که نیروهای پیاده‌نظام صهیونیستی مستقر در مقر «هونین» (رامیم) را هدف قرار داده و در پی آن چند نفر هم زخمی شدند.

این جنبش مقاومت نیز خبر داد که مواضع صهیونیستها را در «رویسات العلم» واقع در مزارع اشغالی شبعا و ارتفاعات «کفرشوبا» با موشک و سلاح مناسب هدف قرار داده است.

حماس: خواستار بازگشایی دائم گذرگاه رفح هستیم

یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که مقاومت فلسطین خواستار بازگشایی دائم گذرگاه رفح برای تسهیل انتقال مجروحان به خارج است.

«اسامه حمدان»، از رهبران حماس در کنفرانسی در بیروت گفت که «رژیم صهیونیستی با حمایت صریح آمریکا علیه ملت ما دست به جنایت می‌زند . »

حمدان افزود: «از سازمان ملل و آژانس آنروا می‌خواهیم به مسئولیت خود در قبال آوارگان عمل کنند . »

وی تصریح کرد، «خواستار ورود فوری سوخت به نوار غزه هستیم تا بیمارستان‌ها به گورستان دسته‌جمعی تبدیل نشوند . »

عضو ارشد جنبش حماس ادامه داد: «از سازمان ملل، آنروا و هلال احمر می‌خواهیم کمک‌ها را بین بیمارستان‌های غزه و نیازمندان در شمال و جنوب نوار غزه توزیع کنند . »

اسامه حمدان خاطرنشان کرد، «اصلا قابل قبول نیست که رژیم صهیونیستی در مورد حجم و نوع کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه تصمیم‌گیری کند. »

وی اضافه کرد، «ما خواستار بازگشایی دائم گذرگاه رفح به منظور تسهیل انتقال مجروحان به خارج برای درمان هستیم . »

وی تصریح کرد، «تاکید می‌کنیم که همراه با همه میانجی‌ها در تلاش برای آزادی تمامی اسرای غیرنظامی در صورت فراهم شدن اوضاع هستیم و مسئولیت جان و سلامت آن‌ها را متوجه رژیم صهیونیستی می‌دانیم . »

عضو ارشد جنبش حماس با اشاره به اینکه حدود 20 درصد از شهدای فلسطین را کودکان و فلسطینیان کم سن و سال تشکیل می‌دهند، اعلام کرد که فردا یکشنبه باید روز جهانی همبستگی با کودکان غزه باشد.

شلیک موشک‌های القسام به تل آویو

 به دنبال ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی و کشتار غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه، گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، با شلیک شمار زیادی موشک، تل آویو را هدف قرار داده است.

ازسرگیری تبادل آتش در مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی

منابع خبری بعدازظهر از تبادل دوباره اتش در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر دادند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: یک موشک ضد زره (کورنت) از لبنان به سمت یک تیم نظامی در شهرک «مرگلیوت» پرتاب شد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ساکنان شهرک مرگلیوت و مناطق اطراف آن در پناهگاه بمانند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد: دومین موشک ضد زره از خاک لبنان به سمت شهرهای مرزی فلسطین اشغالی پرتاب شد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: دو گروه مسلح را در مرز با لبنان هدف قرار دادیم.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی مناطقی را در اطراف شهرک علما الشعب در بخش غربی جنوب لبنان هدف حملات توپخانه‌ای قرارداده است.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: نیروهای ما در پاسخ به شلیک موشک‌های ضد زره، مناطق مختلف داخل خاک لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

افزایش شهدای فلسطین به ۴۳۸۵ نفر

 براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، شمار زخمی ها هم به ۱۳ هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است.

در حالی آمار شهدا و مجروحان غزه در حال افزایش است که سران شماری از کشورهای عربی و غیرعربی در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ با موضوع بررسی تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه و کاستن از تنش در فلسطین بر رفع محاصره غزه و توقف کشتار غیر نظامیان تاکید کردند.

نخست وزیر عراق در این کنفرانس گفت: آنچه در غزه می گذرد، نسل کشی و اینها جنایات جنگی است که چهره رژیم صهیونیستی را نشان می دهد.

«محمد شیاع السودانی» افزود: ملت فلسطین در معرض نسل کشی قرار دارد و با عبارات نمی توان جنایات ها در غزه و دفن فلسطینیی ها زیر آواره خانه های خود را توصیف کرد.

ولیعهد کویت نیز در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ گفت: تحولات در غزه پیامدهای خطرناکی برای منطقه و کل جهان دارد.

«شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» افزود: بار دیگر جرایم و حملات اسرائیل را محکوم و خواهان حفاظت از غیرنظامیان هستیم.

وی ادامه داد: خواهان گشودن گذرگاه ها و رساندن کمک ها به فلسطینی ها در غزه هستیم.

شاه اردن: بمباران غزه جنایت جنگی است

 «عبدالله دوم‌» شاه اردن با بیان اینکه جان همه غیرنظامیان با ارزش است، بمباران غزه را جنایت جنگی خواند و خواستار توقف فوری آن شد.

به گزارش الجزیره، شاه اردن در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ که با هدف بررسی تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه و کاستن از تنش در فلسطین برگزار شده است ، افزود: بمباران شدید غزه به طور کامل غیرقابل قبول و جنایت جنگی است.

وی ادامه داد: محاصره غزه و قتل و گرسنه نگهداشتن مردم ما در غزه در سایه سکوت بین المللی صورت می گیرد.

«عبدالله دوم‌» گفت: سوخت و کمک های انسانی و دارو باید به طور کامل به غزه برود و کوچاندان فلسطینی ها خط قرمز ما است.

سران شماری از کشورهای عربی و غیر عربی در این کنفرانس که لحظاتی پیش آغاز شده است، شرکت کرده اند.

شعار مردم مصر: نصرالله تل‌آویو را بزن

شعار مردم مصر برای حمایت و کمک‌خواهی از جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه جمعه، واکنش و هشدار رسانه‌های رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

منابع صهیونیستی، تصاویری از تظاهرات‌کنندگان مصری منتشر کردند که از «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان درخواست کمک و حمله به رژیم صهیونیستی کردند.

براساس گزارش شبکه المیادین ،  این شعار در جریان راهپیمایی مردم مصر سر داده شده؛ راهپیمایی که از مسجد الازهر آغاز شد و ده‌ها هزار نفر در محکومیت کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در آن شرکت کردند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اشاره کرد مردم مصر در این راهپیمایی شعار «یا نصرالله یا حبیب اضرب اضرب تل ابیب» (نصراللهِ عزیز تل‌آویو را بزن بزن) و «اضرب اضرب یا نصرالله» (نصرالله [آن‌ها] را بزن بزن) سر داده‌اند.

این شبکه صهیونیستی در ادامه همچنین اشاره کرد که سردادن چنین شعارهایی در کشور مصر «بی‌سابقه» بوده است.

مذاکرات محرمانه آمریکا و اسرائیل برای ایجاد دولت موقت در غزه

 خبرگزاری بلومبرگ نوشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایجاد یک دولت موقت با حمایت سازمان ملل با یکدیگر گفت و گو کرده اند. به نوشته این خبرگزاری، دو طرف ضمن تاکید بر نقش مهم کشورهای عربی منطقه در حمایت از چنین دولتی، نسبت به آن تردید دارند.

به گفته منابع نزدیک به این مذاکرات، مقام های آمریکایی و اسرائیلی در مورد احتمالاتی از جمله روی کار آمدن یک دولت موقت با حمایت سازمان ملل متحد و مشارکت دولت های عربی گفت و گو کرده اند.

مطابق گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، هنوز جزئیات چندانی از این مذاکرات اعلام نشده و و ادامه این گفت و گوها به تحولات آینده بستگی دارد.

بلومبرگ در ادامه این گزارش به حمله زمینی قریب الوقوع رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و افزود: مقام های این رژیم از یک سو ادعا می کنند که قصد اشغال غزه را ندارند، اما از سوی دیگر حکومت حماس بر این منطقه را به ویژه پس از حمله روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) موسوم به طوفان الاقصی، غیرقابل قبول می دانند.

از همین رو واشنگتن نگران است که اسرائیل برای حمله زمینی به غزه به اندازه کافی همه جوانب را در نظر نگرفته باشد. آمریکا همچنین نگران است که حمله به غزه بدون هدف مشخص به یک درگیری منطقه ای تمام عیار بدل شود.

فرانسه: کریدور بشردوستانه برای غزه لازم است

وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی از لزوم ایجاد کریدور بشر دوستانه برای ساکنان غزه سخن گفت.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که برای رساندن کمک به غیرنظامیان غزه به یک کریدور بشردوستانه نیاز است و ایجاد آن می‌تواند به آتش بس منجر شود.

کولونا در نشست «صلح قاهره» به میزبانی مصر درباره تشدید جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس گفت: «توزیع کمک‌ها به غیرنظامیان، از آسیب‌پذیرترین‌ها شروع می‌شود، یک کریدور بشردوستانه می‌تواند به آتش‌بس منجر شود.»

وی افزود که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به تازگی ۱۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه به فلسطینی‌ها اختصاص داده است.

رایزنی ژاپن با ایران برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در منطقه

وزیر امور خارجه ژاپن در نشست صلح قاهره با تاکید بر لزوم تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی در منطقه در پی جنگ غزه، گفت که رایزنی‌های نزدیکی با ایران دارد.

 «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن، در نشستی در قاهره با تمرکز بر جنگ غزه، خواستار تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای «جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی در منطقه شد. »

کامیکاوا در این نشست که سران و مقامات برخی دیگر از کشورها نیز در آن شرکت داشتند و به میزبانی «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهور مصر در قاهره برگزار شد، در میان تداوم درگیری‌ها میان جنبش مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، تمایل توکیو برای کمک به آرام کردن تنش‌ها «در اسرع وقت» را اعلام کرد.

کامیکاوا که تنها پنج هفته از انتصاب او به وزارت امور خارجه ژاپن می‌گذرد، از فرصت سخنرانی خود در قاهره برای تاکید بر ضرورت تحویل کمک‌های بشردوستانه لازم به مردم نوار غزه در اسرع وقت و تخلیه شهروندان خارجی در این منطقه استفاده کرد.

او درباره شهروندان خارجی گفت: «این شهروندان، تمامشان هنوز دوست فلسطین هستند.»

کدخبر: 938959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟