تذکر مجلس به عدم انتشار جداول بودجه با گذشت چهار ماه/ تعلل سازمان برنامه و بودجه

 قانون بودجه 1402در اسفند سال پیش به تصویب پارلمان رسید و توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد.

کندی سازمان برنامه‌وبودجه در ارائه جزئیات بودجه باعث شد تا هفته گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی ، نماینده شاهین‌شهر در تذکری به تاخیر ۴ماهه دولت اعتراض کند. او به مواد ۱۸۲ و ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره کرده و گفته بود:‌ «براساس این مواد زمان ارائه لایحه بودجه ، تصویب بودجه، ابلاغ بودجه و اجرایی شدن آن، مشخص است.

قانون بودجه در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ برای سال ۱۴۰۲ مصوب و ابلاغ شد، اما تاکنون این قانون به‌ویژه پیوست‌های آن توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر نشده است، نمی‌گویم ابلاغ نشده است، بلکه ابلاغ شده که این نیز براساس قانون بوده و متن قانون در روزنامه رسمی کشور مصوب شده است، اما پیوست‌های قانون تاکنون توسط سازمان برنامه‌وبودجه منتشر نشده و این در حالی بوده که مجلس در این دوره اعلام کرده که پیوست‌ها را منتشر می‌کنیم.»

حاجی‌دلیگانی عنوان کرده که در حال حاضر نمی‌داند کدام طرح و ردیف در کدام حوزه و مربوط به چه کسی است.

قالیباف نیز در پاسخ به این نماینده مجلس گفته بود که بالاخره بودجه ابلاغ شده اما انتشار قانون لازم است تا دستگاه‌ها آن را انجام دهند. او از سازمان برنامه‌وبودجه خواست که به این موضوع توجه و عنایت داشته باشد.

جالب آنکه در اواخر خردادماه علی بابایی، نماینده ساری خطاب به رئیس مجلس گفته بود که دولت می‌گوید جداول بودجه سال ۱۴۰۲ هنوز به آنها ابلاغ نشده است که قالیباف در پاسخ گفته بود: «جداول بودجه سال ۱۴۰۲ در ۲۴ یا ۲۵ فروردین‌ماه به دولت ابلاغ شده است، انتظار می‌رود کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری کند تا در اجرای ابلاغیه مشکلی وجود نداشته باشد.» البته یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه ابلاغ بودجه از سوی مجلس به دولت را تایید کرد و گفت، تمام جداول در اختیار مجلس و نمایندگان وجود دارد اما تغییرات پارلمان در بودجه امسال آن چنان زیاد بوده که هنوز نتوانسته‌ایم آنها را اعمال و بر روی سایت بارگزاری کنیم.

اینکه نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان به اطلاعات و جزئیات بودجه دسترسی داشته باشند، طبیعی است اما شفافیت حکم می‌کند که مردم نیز در جریان ریز اطلاعات، آمار و تغییرات صورت‌گرفته در بودجه کشور نیز قرار بگیرند. تاخیر در انتشار پیوست‌های بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه، آن هم به بهانه اینکه جزییات تغییرات صورت‌گرفته توسط مجلس و نمایندگان زیاد است و بعد از چهار ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ هنوز برای انتشار آن تعلل می‌کنند می‌تواند این تعبیر را داشته باشد که دولت برخلاف ادعای خود به‌دنبال شفافیت نیست و ترجیح می‌دهد پول و بودجه کشور را چراغ خاموش تقسیم و خرج کند.

هرچند باید از این زاویه نیز به موضوع نگاه کرد که تغییرات گسترده نمایندگان در لایحه بودجه دولت سیزدهم، دست آنها را می‌بندد و دولت را از اهداف خود دور می‌کند و حتی می‌توان اینگونه تعبیر کرد که مجلس با تغییرات گسترده در اعداد و ارقام بودجه در حقیقت قانون بودجه خود را به دولت ابراهیم رئیسی تحمیل کرده است. براساس قانون تصویب‌شده مجلس، بودجه عمومی سال جاری توسط نمایندگان 5 درصد بیشتر از لایحه پیشنهادی دولت تصویب شده است. مجلس در قانون بودجه 1402 بودجه پیش‌بینی‌شده دولت در بخش منابع و مصارف را حدود 5 درصد افزایش داده است اما با توجه به کاهش هفت درصدی بودجه شرکت‌های دولتی، جمع بودجه تصویب‌شده مجلس 2/2درصد کمتر از بودجه پیشنهادی دولت شده است.

هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس به عدم اعلام پیوست‌های بودجه توسط دولت اعتراض کرد؛ اعتراضی که به حق بود چراکه چهار ماه از سال جدید گذشته، اما هنوز جزئیات آن در اختیار نیست. حمید محبوب‌خلجانی، معاون دفتر تلفیق سازمان برنامه‌وبودجه گفت که مجلس تمام جداولی که به دولت ابلاغ کرده را در اختیار دارد. او عنوان کرد تغییرات مجلس آنقدر زیاد بوده که اعمال آن در سامانه‌های سازمان طولانی شد اما تا هفته آینده در سایت نیز بارگزاری خواهد شد. محبوب گفته پارلمان اعلام کرده که ما قانون بودجه را اصلاح کرده‌ایم و حالا خودتان بگردید و تغییرات را پیدا کنید که همین اوضاع را سخت کرده است.

کدخبر: 914197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟