راه حل مسایل منطقه‌ای و جهانی از غرب نمی‌گذرد/ شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و ۶۰۳ شرکت‌های دولتی

علی بهادری جهرمی امروز( سه‌شنبه ) در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری، ضمن گرامیداشت روز بزرگداشت شهدا گفت: در آستانه بمباران شیمیایی مردم حلبچه توسط ارتش رژیم بعث عراق هستیم؛ رژیم‌های دیکتاتوری منطقه با حمایت‌های عالمانه برخی قدرت‌های جهانی و غربی هشت سال ملت ما را مورد هجوم قرار دادند که این بمباران نمونه‌ای از آن است.

وی در بیانی هشدارگونه خطاب به قدرت‌های سلطه‌گر متذکر شد: هر قدرت جهانی بخواهد اینگونه با ملت ایران به مخاصمه بپردازد، نتیجه‌ای جز پیروزی ملت ایران و شکست دشمنان که در جنگ تحمیلی هم رقم خورد، نخواهد داشت.

مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در سال نخست قرن پانزدهم

دبیر هیأت دولت در ادامه با تشریح اهم اقدامات و دستاوردهای دولت در سالی که گذشت، اظهار داشت: امسال میزان یارانه‌ها پس از ۱۲ سال تغییر کرد و با افزایش ۱۰ برابری رقم یارانه‌ها از ۴۵ هزار تومان به ٣٠٠ و ۴٠٠ هزار تومان رسید و در حوزه اقتصاد و معیشت، در سال جاری شاهد حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رشد اقتصادی ۳/۵ درصدی بعد از یک دوره ۱۰ ساله با متوسط رشد نزدیک به صفر، تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها و تبدیل بیش از ۵۰۰ مجوز به‌صورت ثبت‌محور بودیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: حذف ۱۰۰۰ شرط مبهم از مجوزهای کسب‌وکار، صدور برخط ۲۷۰ هزار مجوز کسب‌وکار از ابتدای سال، انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی برای نخستین بار، رشد بیش از ۵۰۰ درصدی فروش اموال تملیکی در کشور، ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چند ساله و تعیین تکلیف ۲۸ هزار میلیارد تومان کالای متروکه‌ دهه ۹۰، گوشه‌های دیگری از اقدامات یک ساله دولت در حوزه معیشت بود.

وی ادامه داد: حدود ٩۵ درصد دستگاه‌های اجرایی به درگاه پنجره ملی الکترونیک متصل شدند که با برآورده شدن انتظاری ۲۰ ساله ۱۱ میلیون کاربر از شهریور تاکنون از خدمات این پنجره استفاده کرده‌اند؛ همچنین طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ١١ سال اجرا شد. در عین حال، در حوزه سلامت بیش از ١٠ هزار تخت بیمارستانی اضافه و ٩٨ درصد نسخه‌های درمانی به‌صورت الکترونیکی صادر شده است و درمان بیماران نیاز به کاشت حلزون نیز رایگان شد.

شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و ۶۰۳ شرکت‌های دولتی

سخنگوی دولت گفت: در حوزه تولید خودرو امسال به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو رسیدیم و همزمان واردات خودرو پس از چهار سال صورت گرفت و تنش‌های آبی در برخی استان‌ها با بهره‌برداری از طرح‌های آبی کاهش یافتند که این‌ها بخش دیگری از اقدامات دولت در این یک سال بوده است.

بهادری جهرمی از شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و ۶۰۳ شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، احیای ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی راکد یا غیرفعال مانند نساجی مازندران، نساجی پردیس، کارخانه آزمایش، نساجی اردبیل، ماشین‌سازی گچساران، قند یاسوج، هپکوی اراک، واگن پارس، فولاد بافق، مقواسازی بروجن، پرداخت سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته و افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم به عنوان دیگر اقدامات مهم دولت در سال ۱۴۰۱ یاد کرد.

وی تصریح کرد: روابط سیاسی ایران با عربستان بعد از هفت سال احیا شد و روابط با کشورهای همسایگان نیز افزایش یافت و تقویت دیپلماسی در حوزه محیط زیست هم نمونه دیگری از اقدامات دولت در سال ١۴٠١ بود.

آسیایی‌ها اداره آسیا را در گذر زمان به دست خواهند گرفت

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که پرسید با توجه به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری مذاکرات، ارزیابی دولت از چشم انداز توسعه روابط دو کشور در ایجاد ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی چیست؟ توضیح داد: این رویداد و احیای روابط دو کشور نشان داد که حل مسایل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی گذرد و ما قبلا یک خطای راهبردی را در عرصه سیاست خارجی داشتیم که باید با تغییر آن خطا به دستاوردهای متعدد و مختلفی در حوزه‌های مختلف دست یافت.

بهادری جهرمی ادامه داد: سیاست خارجی این دولت از ابتدا توسعه روابط همسایگی و اولویت بخشی به سیاست دیپلماسی منطقه ای و همسایگی بوده و این اتفاق اخیر در همین راستا بود و دیدید که کشورهای منطقه هم از این احیای روابط استقبال کردند.

وی اظهار داشت: توجه ویژه به این دیپلماسی همسایگی قطعا با هماهنگی ها و تعاملات کشورهای منطقه صورت می گیرد و آسیایی ها اداره آسیا را هرچه بیشتر از گذشته در گذر زمان به دست خواهد گرفت.

شاهد ثبات در مدارس هستیم

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش آموزان اظهار داشت: افرادی که شعار زن، زندگی و آزادی را سر می‌دادند، با هدف ایجاد تنش در مدارس دخترانه تلاش کردند التهاب‌آفرینی کنند؛ هرچند منتهی به نتیجه نشد و اکنون شاهد یک ثبات در مدارس هستیم. در پی دستور رئیس جمهور برای پیگیری مسأله کمیته‌ای مأمور رسیدگی به این موضوع شده که به‌طور مستمر گزارش‌ یافته‌های خود را ارائه می‌کند.

به شایعات بنزینی توجه نکنید

بهادری جهرمی در ادامه درباره شایعه افزایش بنزین در سال آینده گفت: به شایعات توجه نکنید.

وی همچنین درباره توزیع کالابرگ الکترونیک نیز اظهار داشت: کالابرگ به کسانی که که یارانه دریافت می کنند، تعلق می گیرد و این کار اختیاری است.

بهادر جهرمی در خصوص اقدام اروپایی‌ها و جلوگیری از فعالیت سامانه اینستکس گفت: اینستکس یک سامانه کاغذی بود و امروز اروپایی‌ها باید پاسخگوی این مجموعه که آن را طراحی کرده بودند باشد. ابن روش به دورانی بازگشت داشت که هنوز پول اختراع نشده بود. باید پاسخگو باشند و جهانیان در آینده متوجه خواهند شد نتیجه برخی از پیشنهادات و اقدامات چه خواهد بود.

افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند

سخنگوی دولت در رابطه با افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان در بودجه ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد دولت افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند. بودجه هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد همچنان بتوان در روش سنتی که فاصله حداکثر و حداقل ایجاد کرده تغییر ایجاد کرد. حقوق برای سال آینده پیش بینی می‌شود. مجلس هم لازم است بودجه را غیر تورمی ببندد و هزینه‌های مازاد غیر ضرور به آن اضافه نکند. باید دید پس از اظهار نظر شورای نگهبان مجلس چه تصمیمات اصلاحی را اتخاذ می‌کند.

وی در خصوص حضور شمخانی در پکن، و احتمال مسئولیت پرونده اجرای قرارداد چین توسط وی بیان کرد: موضوع توافق ایران و چین و توافق اخیر دو موضوع جدید هستند. موضوع اخیر محصول پنج دور مذاکره بود که مذاکره اخیر به دلایل امنیتی آقای شمخانی متولی شدند. این جلسه صرفاً برای مرحله نهایی بود و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مقوله دیگری است.

بهادری جهرمی در رابطه با ادعای مجلس مبنی بر فاصله بودجه پیشنهادی دولت با واقعیت خاطرنشان کرد: تدوین و ارائه بودجه سالیانه منطق و کارشناسی خود را دارد. منابع واقعی پیش‌بینی شده و هزینه‌ها ضروری است. سال گذشته هم همین نگاه متأسفانه وجود داشت و با افزایش منابع مواجه شدیم و طبیعتاً اگر منابع غیرواقعی باشد باید شاهد کاهش باشیم. ما باید دقت کنیم اگر مصوبه‌ای در بودجه به تصویب برسد مردم مشترک گلایه خواهند داشت. بودجه دولت ضد تورمی بوده است و امیدواریم مجلس از آوردن هر گونه حکم تورم زا جلوگیری کند.

دو بار تذکر رهبر انقلاب درباره وضعیت خودرو

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ی مبنی بر اینکه «رهبر معظم انقلاب اسلامی طی یک سال اخیر دو تذکر درباره وضعیت خودرو دادند؛ دولت در این مدت چه اقدامی برای بهبود وضعیت خودرو هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ ساماندهی بازار انجام داده است؟» تصریح کرد: تولید خودرو در طول چند سال گذشته روند کاهشی داشت و به نصف ظرفیت قبل کاهش پیدا کرده بود و ما شاهد پارک شدن تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌ها بودیم که به دلیل تولید ناقض بود. در حوزه عرضه در صنعت خودرو سازی افزایش قابل قبولی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت.

وی افزود: همزمان واردات خودرو نیز بعد از ۴ سال مجوز گرفت و این کمک می‌کند در عرصه خودرو موفق تر باشیم و جبران سالهای گذشته صورت گیرد. اما همزمان با کاهش خودرو، خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و در آن حوزه پیشنهاد دولت به منظور جلوگیری از دلالی مالیات ناظر به این حوزه است که در مجلس معطل مانده و از عزیزان مجلس درخواست داریم کمک حال باشند. هم در حوزه خودرو و هم مسکن باید از اقدامات سوداگری جلوگیری شود و این اقدامات به صورت همزمان می‌تواند منجر به ثبات در بازار شود.

بهادری جهرمی در رابطه با اینکه در برنامه هفتم توسعه دولت چه اندازه از نظر اساتید و کارشناسان استفاده شده است، گفت: دو پژوهشگاه موجود در سازمان برنامه و بودجه با جلساتی که داشتند نظرات غالب نخبگان و کارشناسان را اخذ کردند و وزارت علوم نیز نظرات جامعه دانشگاهی را دریافت و تقدیم سازمان برنامه و بودجه کرده بود. علاوه بر این برخی جلسات به صورت تخصصی مدیران و مدیران دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی و سایر دانشگاه‌ها به صورت نخبگانی تشکیل جلسه دادند.

کدخبر: 877526 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟