نقش سازمان پدافند غیرعامل چیست؟ / وزارت نفت حمله سایبری را قبول ندارد !

حملات سایبری به پمپ بنزین های سراسر کشور روز سه شنبه 4 آبان ماه 1400 اعلام شد. علت در ابتدا قطعی سیستم و اختلال در ارائه خدمات و سپس حملات سایبری اعلام شد. خبری که از ساعات اولیه روز سه شنبه به طور گسترده منتشر شد. پس از آن خبر رسید که این مشکل سراسری است و بسیاری از جایگاه های سوخت و پمپ بنزین های کشور دچار حملات سایبری شده اند. علت اختلال پمپ بنزین ها ابتدا اختلال و سپس حمله سایبری اعلام شد.طبق آخرین اظهارات فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر از مجموع حدود 3800 جایگاه سوخت در سراسر کشور، 1450 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت وصل شده‌اند و مردم می‌توانند با مراجعه به پمپ بنزین ها بنزین سهمیه‌ای با کارت سوخت دریافت کنند.

به گزارش اقتصادی رکنا، پس از آن که اعلام شد علت مشکل در سامانه هوشمند سوخت، نه اختلال بلکه حمله سایبری است. سید ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: اختلال در سیستم های جایگاه سوخت رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود.

پس از آن حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد صفری از ورود جدی مجلس به مساله حمله سایبری به جایگاه هوشمند سوخت خبر داد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت لزوم مجلس تحقیق و تفحص بیشتر خود را در این حوزه بیشتر می‌کند تا دیگر شاهد بروز چنین مسائل و بحران‌هایی در کشور نباشیم. حوزه پدافند غیرعامل یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کشور است که باید بیش از بیش قوی‌تر عمل کند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم.

وی با تأکید بر تقویت حوزه پدافندی کشور در راستای مبارزه با حملات سایبری گفت: یکی از نهادهای کشور در عرصه مبارزه با حملات سایبری پدافند غیرعامل است لذا به دلیل اتفاقات رخ‌داده در حوزه بنزین مجلس به این امر ورود جدی خواهد کرد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با فریدون عباسی، نماینده مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و همچنین منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم را بخوانید:

دشمنان ما با زمان خودشان را تغییر می دهند

فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی و نماینده مجلس شورای اسلامی، درخصوص حملات سایبری و نقش سازمان پدافند غیرعامل، گفت: سازمان پدافند غیرعامل کار خود را انجام می دهد. این سازمان از پیش دستورالعمل های لازم را نیز صادر کرده اند. سازمان پدافند غیرعامل همیشه جلوتر از بقیه سازمان ها حرکت می کند. الزامات لازم و دستورالعمل ها را می دهد و دستگاه های دیگر باید آن را اجرا کنند.

عباسی درخصوص اختصاص بودجه به سازمان پدافند غیرعامل گفت: ملاحظاتی وجود دارد که در بودجه سازمان پدافند غیرعامل نیامده است و در بودجه پروژه ها آمده است. برای مثال این سازمان می گوید در بحث سایبری اگر از یک زیرساخت داخلی استفاده شود و به خارج ارتباط نداشته باشد، مثل همه کشورهای دیگر، مناسب است. در این صورت هم کسی نباید به این زیرساخت داخلی دسترسی داشته باشد و اجازه ورود دیتا نداشته باشد. این ملاحظاتی است که سازمان پدافند غیرعامل می گوید. اما این که دستگاه ها اعتقادی به این ملاحظات دارند یا نه و رعایت می شود یا خیر، یک بحث دیگری است.

دشمن خود را به روز می کند

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: دستورالعمل ها از سوی این سازمان سال ها است که صادر شده است. از طرفی دشمنان ما با زمان خودشان را تغییر می دهند. نمی توان یک دستورالعملی را چند سال پیش صادر کنیم و انتظار داشته باشیم امروز آسیب نبینیم. چند سال پیش جواب تکنولوژی ها و خراب کاری همان سال را می دهد و می تواند برای چند سال معتبر باشد. اما دشمن حتما خود را به روز می کند. این بروز رسانی باید در برنامه های ما قرار بگیرد و بررسی کنیم و اتفاق های ممکن را پیش بینی کنیم و برای آنها یک حفاظی را برنامه ریزی کنیم.

عوامل داخلی حمله سایبری را در پمپ بنزین ها آویزان کنید

همچنین منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، درخصوص این که این حمله سایبری به پمپ بنزین ها در داخل انجام شده یا خارج از کشور، گفت: بالاخره یک بستری است که امکان نفوذ در این بستر از نظر الکترونیک فراهم است و وقتی رخ می  دهد دیگر داخل و خارج ندارد. چه فرقی می کند که این سامانه از تل آویو مختل شده باشد یا از یک کشور همسایه انجام شود. این مهم نیست.

زدی ضربتی، ضربتی نوش کن

وی افزود: البته وظیفه و رسالت دستگاه های امنیتی کشور این است که اگر این شیطنت در داخل ایران توسط نفوذی ها انجام شده است باید آنها را در همین پمپ بنزین ها آویزان کنند. اگر در خارج از کشور انجام شده باید محل آن مشخص شود و به قول معروف زدی ضربتی، ضربتی نوش کن. ضربت دوم باید از ضربت اول بزرگتر باشد.

بودجه سازمان پدافند غیرعامل کافی نیست

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در پاسخ به این سوال که به غیر از 2 درصدی که دستگاه‌ های اجرایی اجازه دارند از اعتبارات خود در زمینه پدافند غیر عامل هزینه نمایند، به سازمان پدافند غیرعامل چقدر بودجه تعلق می گیرد، گفت: من در جریان بودجه ای که به این سازمان تعلق می گیرد نیستم. اما می دانم که این بودجه ناکافی است. عوامل این سازمان انسان های عادی نیستند. رزمنده هایی هستند که با دست خالی 8 سال جنگیده اند. آنها تلاش خود را انجام می دهند و بقیه دستگاه ها هم باید با آنها همکاری کنند.

حمله سایبری را قبول ندارند

وی در آخر گفت: مدیر بخش سایبری وزارت نفت حمله سایبری را قبول ندارد. باید قبول کنند و تدابیر سازمان پدافند غیرعامل را رعایت کنند. چون این سازمان در برابر جنگ های نوین طراحی شده اند و باید حمایت و کمک شوند و همه باید تابع این سازمان باشند.

کدخبر: 734460 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟