سردار نیلفروشان کیست؟ / از معاونت عملیات لشکر نجف تا معاونت عملیات سپاه پاسداران + بیوگرافی

از ۱۳ سالگی در نبردهای مختلف حضور داشت و تقریباً هر ۴۰ روز یک‌بار به خانواده سر می‌زد و همیشه مشتاق حضور در جبهه‌ها بود. چندین‌بار در عملیات‌های مختلف، زخمی و در بیمارستان بستری شد.

در طول هشت سال دفاع مقدس در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و لشکر ۸ زرهی نجف اشرف در مسئولیت‌های مختلف نقش ایفا کرد. ابتدا کار خود را با فرماندهی دسته در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) شروع می‌کند و تا سال ۱۳۶۲ در این لشکر می‌ماند. سپس به لشکر ۸ نجف اشرف می‌رود و همرزم شهید احمد کاظمی می‌شود.

شهید عباس نیلفروشان با پایان دفاع مقدس، مسئولیت عملیات لشکر ۸ نجف اشرف را بر عهده می‌گیرد. از سال ۱۳۸۴ به نیروی زمینی سپاه می‌رود و از سال ۸۴ تا ۸۶ معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه را عهده‌دار می‌شود؛ پس از آن در دو مقطع به عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان ایفای نقش می‌کند و پس از آن برای دوره‌ای، فرماندهی دانشگاه و فرماندهی ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده می‌گیرد، اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه می‌رود و جانشین معاون عملیات می‌شود.

نیلفروشان بعد از اتمام جنگ، تحصیل خود را ادامه داد و با مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه امام حسین(ع)، در همین دانشگاه با رتبه‌ی دانشیاری از اعضای هیأت علمی بود و در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه امام حسین(ع) نیز تدریس می‌کرد.

وی همچنین نویسنده کتاب‌های «بالامبو»، «دکترین جنگ‌های نوظهور»، «دکترین نظامی با رویکرد جنگ ناهمگون» و «دفاع در اندیشه امام خمینی(ره)» بود.

تحریم شهید نیلفروشان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ در اقدامی مشترک ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی از جمله عباس نیلفروشان را به‌دلیل مقابله با اغتشاشگران و عوامل ضدامنیتی از جمله در استان سیستان و بلوچستان تحریم کردند، که نشان‌دهنده‌ی مجاهدت‌های این سردار شهید در تمامی عرصه‌های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور بوده است.

با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین(ع)، شهید نیلفروشان با حفظ سمت، جانشینی فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه امام حسین(ع) را به عهده می‌گیرد و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان از تیر سال ۱۳۹۸ به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب می‌شود. پس از شهادت سردار زاهدی در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به‌عنوان فرمانده سپاه در بخش لبنان منصوب شد.

شهید عباس نیلفروشان در سال‌های اخیر در کنار شهید سیدحسن نصرالله و فرماندهان و مجاهدان حزب‌الله لبنان، برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین جنگید و حدود هفت سال در لبنان فرماندهی عملیات‌های مختلف را بر عهده داشت.

سردار نیلفروشان به دلیل تجارب گسترده‌اش در میدان‌های نبرد و تلاش‌های مستمر برای حمایت از محور مقاومت به‌ویژه حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی در حمایت از آرمان‌های مقاومت شناخته می‌شود. حضور فعالش در برنامه‌ریزی‌های نظامی و دیپلماتیک به جبهه مقاومت کمک کرد تا در مقابل تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای متجاوز، توانایی خود را افزایش دهد.

از زندگی شخصی و همسر سردار نیلفروشان کیست و فرزندانش خبری منتشر نشده است.

شهید نیلفروشان، استراتژیست یگان‌های عملیاتی حزب‌الله لبنان

شهید نیلفروشان به عنوان یک فرمانده استراتژیست، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای مقاومت در سراسر منطقه داشت و محبوبیت و احترام بالایی در میان نیروهای مقاومت کسب کرد.

«حاج مصطفی نیلفروشان» پدر گرامی شهید نیلفروشان خاطرنشان کرده است: «عباس اعتقاد زیادی به ولایت، امام و رهبری داشت و همه عمر خود را در میدان جنگ برای دفاع از مظلومان سپری کرد. »

«شهید عباس نیلفروشان» پس از عمری مجاهدت در جبهه‌های حق علیه باطل در سال‌های دفاع مقدس، مقابله با گروه تروریستی و تکفیری داعش و تلاش‌های مضاعف در محور مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی، پس‌از دستاوردهای فراوان به شهادت رسید تا مانند «شهید سیدحسن نصرالله» و سایر شهدای «محور مقاومت»، با خون خود افقی تاریک را برای رژیم غاصب اسرائیل رقم بزنند.

کدخبر: 1051495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی