لاهوتی : قانون هدفمندی نیاز به اصلاح جدی دارد/ ایجاد تغییرات در بودجه‌ ضروری است

به گزارش خبرنگار پارلمانی رکنا ، مهرداد لاهوتی تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها قبلا در بودجه اصلا منظور نمی شد اما با پیگیری‌ها و اصرار مجلس به خصوص آقای حاجی بابایی در قالب یک تبصره در بودجه گنجانده شد ولی باز هم نقص دارد.

این نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم افزود: در حال حاضر دو اشکال اساسی وجود دارد اول این که فقط طی تبصره‌ای در بودجه نمایان می شود اما در سرجمع بودجه حساب نمی‌شود. یعنی اگر عدد بودجه 2500 هزار میلیارد تومان بسته می شود و هدفمندی عددی بین 600، 700 و یا 800 را نشان می دهد، این عدد در سرجمع بودجه نیست.

لاهوتی ادامه داد: اشکال دوم هم این است که هر جایی که نمی توانیم در چارچوب عمل کنیم و هزینه‌ای را اضافه کنیم، این عدد را به هدفمندی اضافه می کنیم که قابل اندازه گیری و پایش هم نیست.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایجاد رانت در نتیجه‌ی عملکرد غیرشفاف در این حوزه نیز چنین اشاره کرد: از طرف دیگر به خاطر محدودیت منابع، هر که نفوذ بیشتری داشته باشد، برنده است. برای مثال وقتی منابع نقدی 600 هزار میلیارد و منابع هزینه ای 800 هزار میلیارد باشد، این کسری 200 هزار میلیاردی به کسی می‌رسد که نفوذ بیشتری دارد و برای این موضوع تلاش می کند. در نتیجه به اهداف تعیین شده هدفمندی یارانه‌ها نخواهیم رسید.

وی از لزوم بازنگری و اصلاح اساسی در این حوزه تأکید کرد و گفت: ما با آقای پورمحمدی رییس سازمان برنامه و بودجه هم جلسات و رایزنی‌های لازم را داشتیم و از آن جا که ایشان هم در زمره متخصصان هستند، این موضوع را قبول دارند و اصرار دارند تا موضوع هدفمندی یارانه ها اصلاح وسرسامان بدهند.

گفتنی است در حال حاضر در تخصیص منابع سازمان هدفمندی یارانه ها، کمک به صداو سیما برای تولید آثار فاخر، کمک به تقویت فرهنگ دینی در شهرستانها، کمک به نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها، جامعه المصطفی و ... هم دیده می‌شود.

کدخبر: 1046228 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟