حضور ظریف در تیم همراه رییس جمهور، فرصت مغتنمی است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم به ابعاد مختلف حضور پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین و بالاترین محل تجمع مسئولین عالی‌رتبه دنیا اشاره کرد و گفت: این مجمع و در کنار آن شورای امنیت، فرصتی بسیار مغتنم برای طرح موضوعات کلان سیاسی اقتصادی اجتماعی و بیان مواضع کشور است که باید از آن به درستی بهره برد.

 وی با اشاره به حضور ظریف در سفر رییس جمهور، گفت: آقای ظریف که خودش در سازمان ملل بوده و سابقه وزارت در امور خارجه کشورمان را دارد و از طرفی در زمره افراد باسابقه هست و ساختار نظام بین الملل، ساختار قدرت جهانی، ساختار سازمان ملل و مجموعه شورای امنیت رامی شناسد، پیشنهادات خوبی به پزشکیان می‌دهد که می‌تواند سازنده باشد.

این دیپلمات سابق کشورمان به شورای امنیت و تسلط 5 عضو دائم آن اشاره کرد و گفت: در کنار سازمان ملل، شورای امنیت هم وجود دارد که اگر چه از ابزاری به نام "وتو" بهره می‌برند ولی در عین حال قابل رایزنی هستند.

توسلی سپس به بیان مطالبات خود از رییس‌جمهور پرداخت و اظهار داشت: ما انتظار داریم به بیان وضعیت کشور، منطقه و دخالت های آمریکا،  شیطنت‌های رژیم صهیونسیتی و آثار آن بر امینت ملی ما، منطقه و حتی امنیت جهانی بپردازند و در عین حال از مردم مظلوم غزه، وضعیت رودروریی با لبنان و یا وضعیت اوکراین هم غافل نشوند.

وی سپس به طرح مسائل اقتصادی اشاره داشت و گفت: ما در این مجمع فرصت کافی برای گفتگوهای دو جانبه خواهیم داشت؛ گفتگوهایی بر اساس سیاست‌های کلی نظام و اصل "عزت، حکمت، مصلحت" با کشورهای مختلف که منجر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف به خصوص همسایگان و کشورهای اسلامی شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توجه به موضوع صادرات غیرنفتی را در اولویت برشمرد و افزود: اگر چه بخش قابل توجهی از صادراتمان نفت است ولی پایدار نیست و درآمدش هم به طورکامل به کشور برنمی‌گردد لذا باید به صادرات غیرنفتی با همسایه و کشورهای اسلامی توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: ما نامه‌هایی بین کشورها داریم حالا فرصت خوبی است که با هماهنگی روسای کشورها، دستور لازم گرفته شود تا  اجرایی بکنند و در پسِ این سفر، 10 تا 20 تا موافقت دو جانبه داشته باشیم.

توسلی افزود: بخشی دیگر هم به مسائل قضایی بازمی‌گردد به خصوص با کشورهای همسایه که می‌توانند برای تبادل زندانیان دستوراتی بگیرند یا مبادله شوند و یا نسبت به انتقال زندانیان برای ادامه محکومیت خود اقدام کنند.

نمیانده مردم کبودرآهنگ تأکید کرد: به هر حال باید در نظر بگیریم که مهم‌تر از سخنرانی رییس جمهور، حواشی این مجمع است. یعنی فرصتی برای گفتگوهای دو یا چند جانبه که با در نظر گرفتن هماهنگی، تشریفات و هزینه سفر به کشورهای دیگر، انجام این مذاکرات بدون واسطه و در کوتاهترین زمان ممکن، فرصتی ناب است که باید به آن توجه کرد.

کدخبر: 1044392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟