کنعانی : ارتباط با  شرق در اولویت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی است / مخالف هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی هستیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز( دوشنبه ) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهارداشت:  اجرای توافقات امضا شده و تنظیم اسناد جدید همکاری مورد نیاز در روابط دوجانبه مورد اهتمام دولت چهاردهم خواهد بود. روابط با روسیه و چین با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد و ادامه این اسناد و همکاری‌های امضا شده تأمین کننده منافع مشترک ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسائل مختلفی در منطقه داریم و همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برای حل سوتفاهمات می‌دانیم. ارتباط با شرق به معنای نادیده گرفتن سایر نقاط و کشورها نیست و لذا ما همزمان با توسعه شرق و دیگر کشورهای آسیا به روابط با کشورهای دوردست هم توجه داریم. هر کشوری که تمایل داشته‌باشد با ایران روابط سازنده‌ای داشته باشد ما نیز استقبال می‌کنیم.

مخالف هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی هستیم

وی درباره توافق جامع ایران و روسیه، تصریح کرد: تدوین سندی به‌عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه در دستور کار دو کشور قرار داشته است؛ این سند تحت عنوان معاهده جامعه مشارکت راهبردی ایران و روسیه انجام شده و امضای آن در دستور کار رؤسای جمهور دو کشور قرار دارد؛ امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم برای توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه تجاری و اقتصادی فراهم کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه درمورد کریدور زنگزور ، افزود: ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباط‌های اقتصادی و مسیرهای مواصلاتی و صلح جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان اهمیت می‌دهد؛ بازیگران خارجی که بی‌ثباتی در قفقاز تأمین‌کننده منافع آن‌هاست، به دنبال بی‌ثبات‌سازی در منطقه هستند؛ ما از تقویت سازوکار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی ۳+ ۳ با جدیت حمایت می‌کنیم؛ ایران در چارچوب سیاست همسایگی از صلح پایدار در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و در همین چارچوب از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی حمایت می‌کنیم؛ این چارچوب از نظر ما می‌تواند به تقویت صلح پایدار در منطقه کمک کند؛ ما مخالفت قاطع خود را با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی اعلام می‌کنیم.

 رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس به نیویورک سفر خواهد کرد

کنعانی در مورد سفر پزشکیان به سازمان ملل و برنامه‌های پیش رو گفت: رئیس جمهور مطابق هرسال برای شرکت در اجلاس به نیویورک سفر خواهد کرد. ایران از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی و انجام دیدارهای بین‌المللی غفلت نمی‌کند. دیدارهای مختلف دوجانبه و دیپلماتیک در برنامه‌ها گنجانده خواهد شد.

به راهکار سیاسی برای پایان دادن جنگ در اوکراین معتقدیم

وی در موردادعای آمریکا مبنی بر ارسال موشک بالستیک به روسیه، گفت: موضع روشنی را در ارتباط تحولات اوکراین داریم ومواضع خودمان را واضح و مبتنی بر اصول مورد اهتمام ایران بیان کردیم. جای تأسف است که برخی طرف‌ها که خود به دنبال نزاع وجنگ هستند اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. در موضوع اوکراین بخشی از جنگ نیستیم و به راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ معتقدیم.

فرصت گفت‌وگو میان ایران و اتحادیه اروپا در نیویورک وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رایزنی  بین ایران و اتحادیه اروپا  از حمله دیدار آقای عراقچی و بورل انجام خواهد شد، اظهار کرد : مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار خوبی برای انجام رایزنی‌های دیپلماتیک است، لذا این فرصت میان طرفین « ایران و اتحادیه اروپا » وجود دارد .

وی ادامه داد: این توافق بین آقای دکتر عراقچی و آقای بورل وجود داشته است که این گفتگوها در آینده نزدیک انجام شود و ما فکر می‌کنیم که مجمع عمومی فرصت خوبی برای انجام گفتگو و تبادل نظر است.

کنعانی در  همین ارتباط افزود: در حال حاضر برنامه قطعی در این زمینه در اختیار من نیست ولی گمان می‌کنم که این گفتگو بر حسب آمادگی طرفین در آنجا انجام می‌شود.

پرداخت حقابه از هیرمند مطالبه جدی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند و اینکه برخی معتقدند هستند که آبی که در چند ماه گذشته از افغانستان وارد ایران شده مربوط به حقابه ایران از هیرمند نبوده است ،اظهار کرد: حقابه هیرمند، حق مسلم ایران است و مقامات حکومت سرپرستی افغانستان به این حق ایران اذعان دارند.

وی ادامه داد: ما در طول ماه‌های گذشته میزان متنابهی آب از جغرافیای افغانستان دریافت کرده‌ایم و اینکه این آب‌ها جز حقابه ما بوده که از سوی سرپرستی افغانستان در اختیار ما قرار داده شده یا نه اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد.

کنعانی ادامه داد:  به طور کلی بحث پرداخت حقابه ایران از هیرمند بر اساس معاهده‌ای که وجود دارد مطالبه جدی ایران است و معتقدیم که مبتنی بر این معاهده باید حقابه ایران به صورت کامل در اختیار ما قرار بگیرد.

کدخبر: 1038869 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟