در لایحه بودجه، منابع خرید تضمینی گندم کافی نبوده است / دولت توانایی پرداخت مطالبات اصلی کشاورزان را هم ندارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی رکنا ، غلامرضا میرزایی تأکید کرد: وقتی در تنطیم لایحه بودجه دقت نظر کافی به عمل نمی‌آ‌ید و تنها به صدور حکمی برای خرید گندم بدون آن که به منابع تأمین آن بسنده شود، باید هم چنین مشکلاتی را شاهد باشیم به طوری که هم اکنون می دانیم دولت 88 همت به گندمکاران بدهکار است. البته وضع بقیه کشاورزان هم چندان بهتر از گندمکاران نیست.

نماینده مردم بروجن در مجلس دوازدهم با اشاره به تلاش‌های کمیسیون کشاورزی مجلس دوازدهم در راستای پرداخت بخشی از بدهی دولت به گندمکاران در سال جاری اظهار داشت: در این رابطه جلسات متعددی با نهادهای مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم و موفق شدیم بخشی از این مطالبات را زنده کنیم ولی هنوز هم بدهی قابل توجهی برجا مانده است که باید منابع جدید برای آن تعریف شود.

وی با تأکید بر این نکته که شناسایی منابع مالی جدید وظیفه مجلس نیست، تصریح کرد: اگر چه ما نمی توانیم وارد این مبحث شویم ولی مشکل کشاورزان به حدی است که حتی در این راستا هم از هیچ کمکی مضایقه نمی کنیم همان طور که در جلسات قبلی برای پرداخت مطالبات اولیه گندمکاران پای کار ایستادیم.

میرزایی تصریح کرد: واقعیت این است که هنوز بخش های زیادی از کشور در استان های مختلف در حال برداشت گندم هستند واین مطالبات به بدهی های قبلی دولت افزوده می شود و برای این منظور باید راهکار عاجلی پیدا کرد. ما آماده هر گونه همکاری با دولت هستیم.

نماینده مردم بروجن در مجلس دوازدهم ادامه داد: به هنگام تنظیم لایحه بودجه یا اعتبار کافی دیده نشده و یا منابع مطمئنی برای آن تعریف نشده است و ما اگر چه می دانیم مطابق قانون دولت باید جریمه دیرکرد خود به گندمکاران را نیز بپردازد ولی عملاً دستمان بسته است زیرا دولت توانایی پرداخت مطالبات اصلی را هم ندارد.

وی ابراز امیدورای کرد این موضوع در لایحه بودجه سال 1404 لحاظ شود و تأکید کرد:دولت باید برای خرید تضمینی گندم و یا هر محصول کشاورزی دیگری برنامه و منابع مشخص و حقیقی تعریف کند تا به این مشکل برنخوریم. ما هم در کمیسیون کشاورزی ضمن تلاش برای حل مشکل فعلی گندمکاران و باقی محصولاتی که به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می شود، بر روند بودجه نویسی نیز نظارت دقیق خواهیم داشت تا از ادامه این روند در سال آینده جلوگیری کنیم.

کدخبر: 1038447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟