سوئد عاملان هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را محاکمه می‌کند

به گزارش رکنا ، دادستان‌های سوئدی چهارشنبه، ۷ شهریور اعلام کردند که ۲ مرد را به اتهام هتاکی به قرآن در چارچوب مجموعه‌ای از حوادث ضداسلامی سال گذشته که خشم مسلمانان جهان را برانگیخت، محاکمه می‌کند.

به گزارش رویترز و خبرگزاری فرانسه، دادستانی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سلوان مومیکا و همدستش سلوان نجم که در چهار مورد جداگانه اقدام به هتاکی به قرآن در مکان‌های عمومی کردند، مرتکب جرم اقدام تحریک‌آمیز علیه یک گروه قومی یا ملی شدند.

آنا هانکیو، دادستان ارشد سوئد در این بیانیه، اعلام کرد: هر ۲ مرد به دلیل اقدام به رفتار‌هایی با هدف توهین به مسلمانان تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند؛ مدارک علیه این ۲ مرد به نام‌های سلوان مومیکا و سلوان نجم، عمدتا شامل فیلم‌های ضبط شده بود.

هانکیو تصریح کرد که این ۲ نفر متهم به اظهارات نژادپرستانه، نفرت‌پراکنی و بی‌احترامی به مسلمانان و هتاکی به قرآن هستند.

دادستان ارشد سوئد با اشاره به اینکه اظهارات و اقدام‌های مومیکا و نجم تحت عنوان نفرت نژادی و نه آزادی بیان بررسی می‌شود، بر لزوم رسیدگی دادگاه به این موضوع تاکید کرد؛ به گفته وی، مومیکا یک فعال اجتماعی نبوده است، بلکه مرد مسلحی بود که به وضوح قصد نفرت‌پراکنی داشت.

سرویس امنیت داخلی سوئد در نتیجه اقدام‌های یادشده در هتک حرمت قرآن در سال گذشته، سطح هشدار تروریسم خود را افزایش داد؛ همزمان، دانمارک، کشور همسایه سوئد که شاهد اقدام‌های مشابهی در هتک حرمت قرآن بود، قوانین خود را برای غیرقانونی کردن این عمل تشدید کرد.

در حالی که وکیل سلوان نجم مدعی قانونی بودن اقدام موکل خود شده است، وکیل سلوان مومیکا به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

پیشتر آژانس مهاجرت سوئد از تصمیم خود برای اخراج مومیکا به دلیل اعلام اطلاعات نادرست در درخواست اقامتش خبر داده بود.

در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر سال گذشته)، دادگاهی در سوئد مردی را به اتهام تحریک نفرت قومی از طریق تلاش برای هتک حرمت قرآن ۲۰۲۰ محکوم کرد.

منبع : میزان

کدخبر: 1034841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟