موافقان و مخالفان صلاحیت پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند

به گزارش رکنا، در ابتدای جلسه، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ضمن قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

حبیب زاده: حضور پاک نژاد در وزارت نفت نگرانی‌ها را برطرف می کند

 نماینده مردم جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت : محسن پاک‌ نژاد فردی نگاه جدی به حوزه‌های پنجگانه نفت گاز پالایش و پخش پتروشیمی و البته کارکنان دارد.

عزت الله حبیب زاده، نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس در جریان جلسه علنی عصر سه شنبه در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: پاک نژاد فردی است از دهه ۷۰ تمام روز و شب و روز در وزارتخانه مهم همچنین نفت در سطوح مختلف مدیریت به این کشور و مردم خدمت کرده است و در حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید فرمانده میدان بود و به گواه همکاران نفتی خود حدود دو ماه در کنار همکاران خود .

وی ادامه داد: البته در این ایام بعد از معرفی ایشان مظلوم واقع شدند. از ایشان پرسیدند که برای ناترازی انرژی و مسئله گاز و بنزین چه برنامه‌ای دارید اما منتظر پاسخ کارشناسان ایشان نماندند. مسئله کمبود بنزین و کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌ها و اخیراً هم این موضوع قاچاق سوخت در یکی از استان‌های جنوبی از مشکلات عمده در وزارت نفت است. ما در وزارت نفت متخصص می‌خواهیم. وزیر می‌خواهیم که کاردان باشد و کارآمد و وزیر می‌خواهیم از دل این وزارتخانه باشد .

عبداللهی: پاک‌نژاد متعلق به خانواده صنعت نفت است

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت : مهندس پاک‌نژاد متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت و غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است.

اسفندیار عبداللهی در جلسه روز سه‌شنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ) صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در اظهاراتی به عنوان موافق اظهار کرد : پاک نژاد در ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت اشتغال داشته است که ماموریت‌های مختلفی در برنامه‌ریزی توسعه تولید بازرگانی صدور و نظارت بر امور اجرایی سازمان نفت در بر داشته است؛ برای فردی که می‌خواهد ماموریت‌های مختلف یک وزارتخانه کلیدی را هماهنگ و رهبری کند این تنوع تجارب یک نقطه قوت است. مهندس پاک نژاد با خرد جمعی نخبگان صنایع نفت و رئیس جمهور محترم به مجلس معرفی شده‌ است.

حسینی: پاک‌نژاد وزیر پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افراد دیگری

 عضو کمیسیون انرژی مجلس با طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌های مربوط به حوزه نفت گفت که آقای پاکنژاد انتظار می‌رود که شما در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، وزیر دولت آقای پزشکیان باشید نه گوش به فرمان افرادی از بیرون.

اسماعیل حسینی در جلسه علنی نوبت عصر سه شنبه و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.

نماینده شیراز در مجلس ایجاد سامانه جامع مدیریت هوشمند انرژی و تقویت تجهیزات مربوطه را ضروری خواند و گفت: وزیر پیشنهادی نفت درباره تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان یکی از الزامات قانون برنامه هفتم به کلی‌گویی بسنده کرده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت معیشت و رفاه کارکنان وزارت نفت و مناطق عملیاتی و ارتقا افراد زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: وزارت نفت به عنوان بزرگترین بخش درآمدزایی ارزی کشور و بزرگترین جایگاه نفوذ سیاسی به شمار می‌آید که نیازمند مراقبت جدی از سوی وزیر دارد؛ انتظار می‌رود در صورتی که آقای پاک‌نژاد توانست رای اعتماد از مجلس بگیرد، وزیر آقای پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افرادی در بیرون.

محمدپور: وزیر نفت رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت را اصلاح کند

 نماینده مردم گناباد در مجلس گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش استخراج و فروش منابع نفتی است.

هادی محمدپور در جریان جلسه علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو گردد. آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.

وی افزود: آقای پاک نژاد مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. صنعت مهم و بزرگ نفت هیچگاه محور توسعه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه‌ریزی نکرده است. آقای مهندس در برنامه پیشنهادی شما در خصوص حفظ محیط زیست و زیست بوم ارزشمند مناطق نفت خیز کشور توجهی نشده است. مردم مناطق نفت خیز از این روند گلایه دارند. شما بنا به مسئولیت اجتماعی که برابر قانون به شما محول شده است باید عدالت را رعایت نمود و علاوه بر مناطق نفت‌خیز محرومیت زدایی برای سایر مناطق کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه جدی شود اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت است. این موضوع از قانون پنج ساله برنامه سوم توسعه در کشور مطرح است و بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهم‌ترین آسیب‌های رابطه مالی فعلی می‌توان به این مسائل اشاره کرد. کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها  از نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل است.

کدخبر: 1031937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟