دعوت پوتین از پزشکیان برای اجلاس سران بریکس / زمان امضای موافقت‌نامه جامع ایران و روسیه

به گزارش رکنا، کاظم جلالی گفت : آقای پوتین در زمانی که برای تبریک انتخاب آقای پزشکیان به ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران با وی تماس گرفت،‌ از همتای ایرانی خود برای شرکت در اجلاس سران بریکس دعوت کرد که رئیس‌جمهور کشورمان این دعوت را پذیرفت.

وی یادآور شد: مهمترین رویداد گروه بریکس (اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳) در قالب نشست سران در کازان (مرکز تاتارستان روسیه) برگزار خواهد شد.

دستور کار سران بریکس

جلالی افزود: سران گروه بریکس در نشست خود در کازان، ضمن سخنرانی و طرح دیدگاه‌ها، درباره مسائل مهم بحث و بررسی خواهند کرد؛ در طول ماه‌های اخیر و طی جلسات بسیار زیادی که در سطوح مختلف بین اعضای بریکس برگزار شد، مباحثی جمع‌بندی شد که نکات اصلی این جلسات،‌ به تأیید سران نیز خواهد رسید.

وی اظهار داشت: گردهم آمدن ۱۰ عضو گروه بریکس در کازان، فرصت خوبی برای ملاقات‌های دوجانبه سران کشورهای عضو فراهم می‌آورد که از این فرصت،‌ برای توسعه مناسبات با دیگر کشورها بهره گرفته خواهد شد.

زمان امضای موافقت‌نامه جامع ایران و روسیه

جلالی درباره امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و فدراسیون روسیه گفت: طی دو سال و نیم گذشته، کار زیادی برای نهایی کردن این موافقت‌نامه صورت گرفت و رفت‌وآمدهای بسیاری بین مقامات دو کشور انجام شد؛ در نهایت، مسئولان حقوقی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، این سند را پاراف کردند.

وی ادامه داد:‌اکنون منتظر هستیم که هر دو طرف، مسائل پروتکلی را انجام دهند و در مرحله بعد، نوبت به امضای وزیران امور خارجه خواهد رسید.

جلالی خاطرنشان کرد: اینکه این موافقت‌نامه در کازان و در حاشیه نشست سران گروه بریکس توسط رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا خواهد شد،‌ به طی شدن فرایندهای پروتکلی بستگی دارد.

وی افزود:‌ خواست قلبی ما این است که قبل از اجلاس سران گروه بریکس،‌ کار در بخش پروتکلی دو کشور به پایان برسد و در گفت‌وگوهای دوجانبه آقایان پزشکیان و پوتین در حاشیه این رویداد بزرگ،‌ این موافقت‌نامه به امضای رؤسای‌جمهور دو کشور برسد.

سفیر ایران در روسیه یادآور شد که این تفاهم‌نامه در گام بعدی، برای طی روند قانونی باید به تصویب مجالس دو کشور برسد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 1030450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟