هدف اسرائیل از هدف قرار دادن اسماعیل هنیه چه بود؟

به گزارش رکنا، تحلیل‌گران عرب که بعد از این اقدام تروریستی در رسانه‌های مختلف نظر خود را اعلام کردند معتقدند، یکی از مهم‌ترین اهداف اسرائیل از ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، آن است که به چنددستگی در صفوف این جنبش دامن بزند.

به زعم این تحلیل‌گران، با وجود آن که حماس موضع واحدی را در رسانه‌ها و به شکل علنی در رابطه با طوفان الاقصی دارد اما مراکز تصمیم‌گیری اسرائیلی تصور می‌کنند که اختلافاتی بین ساختار رهبری آن در مورد انجام و نحوه مدیریت جنگ وجود دارد و با این ترور، یکی از قطب‌های مهم حامی این عملیات کنار زده شده و به مخالفان این رویکرد مجال بیشتری برای عرض اندام داده خواهد شد.

تل‌آویو امیدوار است با این ترور، مقدار قابل توجهی از انرژی و تمرکز رهبری حماس را به سوی مساله جانشینی هنیه معطوف کند.

به گفته این کارشناسان سیاست‌گذاران اسرائیلی امیدوارند تا رقابت بر سر ریاست دفتر سیاسی و بقیه پست‌های خالی‌مانده در ساختار رهبری حماس بتواند توجه رهبری این گروه را از جنگ کاهش دهد و حتی منجر به اختلاف و گسست در مواضع قطب‌های مختلف آن شود.

با این حال، تجربه ثابت کرده است که حماس در شرایط بغرنج راهکارهایی برای مقابل با نقشه‌های اسرائیل در اختیار دارد و همان‌طور که بعد از ترور عبدالعزیز الرنتیسی شاهد آن بودیم، حماس در چنین شرایطی اقدام به انتخاب محرمانه رئیس دفتر سیاسی موقت خواهد کرد تا اول، نقشه اسرائیل برای ترور فوری رئیس دفتر جدید را خنثی کند و دوم، در شرایط فعلی از ایجاد رقابت و اختلاف و چنددستگی که معمولاً در سایه انتخابات شکل می‌گیرد، جلوگیری کند.

به اعتقاد این کارشناسان، به احتمال قریب به یقین حماس انتخاب رئیس دفتر سیاسی خود را به موعدی بعد از پایان جنگ غزه و امضای توافق مبادله اسرا موکول خواهد کرد.

 

کدخبر: 1025723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟