مسعود پزشکیان / از تحلیف رئیس جمهور تا به امروز چه بر سر پزشکیان آمد؟!

به گزارش رکنا، 9 مرداد 1403 تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور با تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در قالب کمیته‌ای مسئولیت دعوت از روسای جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشورهای مختلف  با حضور بیش از ۷۰ هیات خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد.

بنابر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، بر همین اساس از شب قبل از تحلیف 8 مرداد ماه 1403 فرودگاه امام خمینی(ره) میزبان هیات‌های خارجی کشورهای مختلف برای شرکت در این مراسم بود..

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیر مقدم گویی به سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی بیان کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده لحظه‌ای تاریخی است.

وی در ادامه بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است. محور همگرایی التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

او در پایان سخنرانی خود گفت: با دوستان مروت؛ با دشمنان مدارا.

سند تحلیف ریاست جمهوری توسط مسعود پزشکیان و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان امضا شد.

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران

اولین میهمان های پاستور چه اشخاصی بودند؟

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به عنوان تنها رئیس‌جمهوری میهمان مراسم تحلیف با مسعود پزشکیان در پاستور دیدار کرد. پزشکیان در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: تاجیکستان کشور همزبان ماست و امیدوارم با تکیه بر این وجه اشتراک بتوانیم همکاری‌‌‌‌های متقابل را در عرصه‌‌‌‌های مختلف گسترش دهیم.

مهمان دوم پزشکیان نیکول پاشینیان با نخست‌وزیر ارمنستان بود که در این دیدار تاکید کردند:  ما به مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال – جنوب به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌‌‌‌نگریم، از همین رو تکمیل طرح‌‌‌‌های این بخش از اولویت‌‌‌‌های کاری در دوره جدید خواهد بود.

اعلام نفرت از جنایات صهیونیست‌ها

یکی از دیدارهایی که مسعود پزشکیان در دفتر پاستور خود انجام داد و واکناش زیادی را در دنیا  بر انگیخت دیدار او با ا اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بود.

 پزشکیان در این دیدار تاکید کرد: مردم ایران همواره از جنایات و تجاوزگری رژیم صهیونیستی نفرت داشته و از حقوق مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و پس از این نیز این حمایت را با قوت و قدرت بیشتر ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد.

رئیس‌‌‌‌جمهور در این دیدار گفت: آرمان دفاع از مظلومان از جمله ملت فلسطین و آرمان آزادی قدس، با تغییر دولت‌‌‌‌ها تغییر نمی‌‌‌‌کند.

حسین عرنوس نخست‌‌‌‌وزیر سوریه ،محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، مانوئل ماررو کروز، نخست‌وزیر کوبا ،رونالد ازی لاملا وزیر روابط و همکاری‌‌‌‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، داتو جوهرین عبدل رئیس مجلس مالزی مقامات بعدی بودند که پس از تحلیف به دیدار مسعود پزشمیان رفتند .

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران

چند ساعت پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در قلب تهران ترور خصمانه ای انجام شد!

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، که برای شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان به ایران رفته بود، حدود ساعت دو بامداد چهارشنبه 10 مردادماه در تهران تررو و به شهادت رسید.

در خبرهای نخست مشخص شد او در اقامتگاهی در شمال تهران مستقر بود و با «اصابت پرتابه‌ای از هوا هدف حمله قرار گرفته و به همراه یکی از محافظانش به شهادت رسیده است.

مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم گفت: جمهوری اسلامی از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اسرائیل را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

مسعود پزشکیان پس از این واقعه دیدارهای را با میهمان خارجی داشت.

پزشکیان

و در نهایت اشک های مسعود پزشکیان در مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس خبرساز شد.

محمدجواد ظریف

ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور شد

پس از پایان مراسم تشیع پیکر شهید اسماعیل هنیه، مسعود پزشکیان در حکمی محمد جواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی رئس جمهوری معرفی کرد.

رئیس‌جمهور در حکمی «محمدجواد ظریف» را به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور و مسئول مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.

ظریف پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی پزشکیان به عنوان رئیس «شورای راهبری» انتخاب شد. این شورا مسئولیت گزینش افراد برای کابینه دولت چهاردهم را برعهده داشت.

ظریف در دولت یازدهم برای هشت سال وزیر خارجه ایران بود و نقش محوری در مذاکرات هسته‌ای و توافق «برجام» داشت.

قائم پناه

قائم‌ پناه معاون اجرایی پزشکیان کیست؟

رئیس‌ جمهور دیروز در حکمی محمد جعفر قائم پناه را به عنوان معاون امور اجرایی خود منصوب کرد، کسی که پیش‌تر به عنوان معاون او در وزارت بهداشت فعالیت کرده بود.

محمد جعفر قائم‌ پناه چشم‌ پزشک کرمانشاهی که سال‌ هاست در تهران اقامت دارد. او یکی از اعضای شورای راهبری دفتر پزشکیان برای انتخاب اعضای کارگروه‌های پنجگانه (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی و اجرایی) و انتخاب گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌های دولت پزشکیان بود.

قائم‌ پناه از دوستان قدیمی پزشکیان است که در دوران وزارت وی، به عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت خدمت کرده است.

علاوه بر این، ریاست اولین دوره شورای شهر کرمانشاه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عضویت در انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله سوابق قائم پناه است.

کدخبر: 1025138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟