شرکت روسای جمهور و روسای مجلس چند کشور در مراسم تحلیف پزشکیان/ جزئیات مراسم تحلیف رییس جمهور نهم

به گزارش خبرنگار پارلمانی رکنا ، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام خبر فوق، اظهار داشت: بر اساس آیین نامه، اعضای شواری نگهبان، رییس قوه قضاییه و رییس دیوان عالی کشور به همراه رییس قوه مقننه از اعضای اصلی حاضر در این مراسم خواهند بود تا شاهد قسم خوردن و تحلیف رییس جمهور منتخب باشند. سخنرانان اصلی را نیز طبق روال مرسوم، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس تشکیل می دهند.

وی در خصوص دعوت از میهمانان خارجی نیز اظهار داشت: کمیته تحلیف در مجلس با محوریت وزارت امور خارجه، دعوت از مهمانان خارجی را بر عهده می گیرد. بر این اساس تا کنون حدود 6 رییس جمهور و 15 رییس مجلس از کشورهای مختلف آمادگی خود را برای شرکت در این مراسم اعلام کرده‌اند ولی این موضوع هنوز قطعی نشده و احتمالا افراد دیگری به این لیست اضافه می‌شوند.

یوسفی درباره نحوه معرفی وزرا توسط رییس جمهور نیز چنین گفت: بر اساس آیین نامه رییس جمهور پس از مراسم تحلیف، 2 هفته فرصت دارد تا کابینه و وزرای خود را معرفی کند .

وی افزود: بعد از این اقدام، هیئت رییسه مجلس برنامه های گزینه‌های معرفی شده برای هر وزارتخانه را به کمیسیون های مرتبط ارسال می کند تا بحث و بررسی درباره آن ها صورت پذیرد. یک هفته نیز مدت بررسی برنامه ها در کمیسیون های تخصصی است. گاهی یک وزیر در چند کمیسیون بررسی

می شود و گاهی یک کمیسیون مسئول بررسی چند وزیر خواهد بود که این بستگی به صلاحدید هیئت رییسه بر اساس حوزه کاری و تخصصی وزراتخانه‌ها و ارتباط آن ها با کمیسیون های تخصصی مجلس دارد.

دبیر هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: این برنامه ها بعد از ارزیابی برای کسب رأی اعتماد به صحن مجلس ارسال و در آنجا قرائت می شوند. پیش بینی می‌کنیم این روال(بررسی صلاحیت وزرا) حدود 4 تا 7 روز کاری به طول بینجامد.

یوسفی به این سوال که"آیا کمیسیون ها نیز درباره صلاحیت وزرا به طور جداگانه رأی‌گیری می کنند یا خیر؟" چنین گفت: روال این است که کمیسیون به یک اجماعی می‌رسد و به این سوال پاسخ میدهد که"آیا برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد و قوانین بالادستی تطبیق دارد یا خیر." در واقع این موضوع در صحن قرائت و نظر کمیسیون اعلام می شود.

وی همچنین یادآور شد: چنانچه گزینه پیشنهادی رییس جمهور موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نشود، مطابق آیین نامه، 3 ماه سرپرستی وزارتخانه به سرپرست موقت واگذار می شود( این امر در خصوص عزل، استیضاح و یا عدم رأی اعتماد به وزرا، صادق است) ولی معمول آن است که رییس جمهور برای پیشبرد امور کشور، دوباره ظرف مدت کمتر از 2 هفته، فرد جدیدی را برای تصدی پست وزارت و اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

این عضو هیئت رییسه مجلس دوازدهم تأکید کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، برنامه های شخص رییس جمهور نیز برای عدم تطبیق با استاد بالادستی و نیز دفاع از وزرا مورد نقد و بررسی نمایندگان قرار می گیرد.

کدخبر: 1021120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟