ترامپ: ایران در زمان من ورشکسته بود / بایدن: حماس باید حذف شود

به گزارش رکنا، با پایان نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور مستقر ایالات متحده و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان به نظر می رسد که درخواست ها برای کناره گیری جو بایدن در میان هم حزبی های او در حزب دموکرات بیش از پیش شده است.

جو منفعل، ناتوان و حواس پرت بود/ شکست دموکراتها در برابر ترامپ

دموکراتها خواهان جایگزینی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری می شوند؟/ جو منفعل، ناتوان و حواس پرت بود/ شکست دموکراتها در برابر ترامپ

با پایان نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور مستقر ایالات متحده و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان به نظر می رسد که درخواست ها برای کناره گیری جو بایدن در میان هم حزبی های او در حزب دموکرات بیش از پیش شده است. سایت The Hill  در این باره می نویسد: قدرت، تنها چیزی بود که دموکرات‌ها می‌خواستند از رئیس جمهور بایدن در مناظره پنجشنبه شب به چشم خود ببینند. آنها می‌خواستند ببینند که بایدن، رئیس‌جمهور سابق ترامپ را در مورد شورش 6 ژانویه و لغو قانون رو در مقابل وید، مورد شماتت شدید قرار دهد. آنها از او می خواستند که ترامپ را با نام جنایتکار محکوم به زمین بزند.

در عوض، اکثر دموکرات‌ها روز پنجشنبه و پس از پایان مناظره اذعان کردند که این بایدن بود که سخت سرنگون شد. صدایش خشن بود. لب هایش لرزید. البته پس از شروع مناظره، کاخ سفید گفت که او سرما خورده است. گاهی نمی توانست جمله را به درستی تکمیل کند،  گاهی اوقات او از موضوع منحرف می شود و در مسیر اشتباه قرار می گرفت. یکی از متحدان بایدن گفت: «این یک کابوس است. من نمی توانم آنچه را که تماشا می کنم باور کنم. من شاهد شکست «ما»  در این انتخابات در حرکت آهسته هستم.

یکی دیگر از استراتژیست های دموکرات آن را اینگونه بیان کرد: خودکشی سیاسی.

دموکرات‌ها می گویند که بایدن نه تنها ترامپ را پاسخگو نکرد، بلکه  کنار ایستاده بود و شاهد بود که ترامپ درباره سقط جنین و همه‌گیری کووید-19 دروغ می‌گفت. و زمانی که ترامپ به انتقاد از بایدن به عنوان «بدترین رئیس جمهور تاریخ کشورمان» ادامه داد، بایدن به قول یکی از دموکرات ها «تقریباً گیج» به عقب نگاه کرد.

کیت بدینگفیلد، که مدت‌ها دستیار ارتباطی بایدن بود، پس از این مناظره گفت که این مناظره خوبی برای جو بایدن نبود.

دیوید اکسلرود، که به عنوان مشاور ارشد خدمت می کرد، در همان پنل CNN گفت: این همان شبی بود که ترس مردم را تأیید کرد.

اکنون در جناح دموکراتها همزمان با بحث درباره نخستین مناظره این زمزمه نگران کننده هم شنیده می شود که آیا برای کناره گیری بایدن و روی کار آمدن نامزد جدید خیلی دیر نشده است. البته که دموکراتها در حال بررسی سایر نامزدها هم هستند.

یکی از استراتژیست های دموکرات در مورد فرماندار کالیفرنیا گاوین نیوسام گفت: در محافل ما درباره نیوسام صحبت های زیادی شده است.

یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از یک ایالت نوسانی ( میان جمهوری خواهان و دموکراتها در انتخابات ) به سی ان ان گفت : این یک فاجعه بود. تیم بایدن باید او را متقاعد کند که کناره گیری کند .

یکی از اهداکنندگان کمک مالی به دموکراتها نیز پس از تماشای این مناظره خشمگین شد. یکی از حامیان دموکرات گفت: «ما باید یک بحث واقعی در مورد اینکه چگونه این کار پیش می رود داشته باشیم. ما دیگر نمی‌توانیم به این بحث درباره سن بپردازیم. باید جدی بگیریم اینجا خیلی چیزها در خطر است و ما داریم چه کار می کنیم؟

در طول مناظره، بایدن در برخی مواقع سعی کرد به ترامپ پاسخ دهد. یک دفعه گفت: تو بچه ای.

او همچنین با اشاره به باخت رئیس جمهور سابق در سال 2020، گفت: شما نمی توانید باخت را تحمل کنید. وقتی آخرین بار باختی، چیزی در تو شکست.

عمدتاً دموکرات‌ها نسبت به هفته‌های آینده خشمگین و نگران بودند. پس از مناظره، بایدن در یک مهمانی دیده بان در کنار بانوی اول جیل بایدن ظاهر شد. بعدازظهر جمعه، رئیس جمهور یک رویداد تبلیغاتی را در کارولینای شمالی برگزار خواهد کرد و سپس به سه گردهمایی جداگانه آخر هفته در نیویورک و نیوجرسی خواهد رفت. در حال حاضر، همه در تیم بایدن به شدت می خواهند فراموش کنند که در نخستین مناظره چه اتفاقی رخ داد.  یکی از دموکرات‌ها با اشاره به به این مناظره گفت: ما امشب شکست خوردیم.

ضربه مهلک برادر زاده ترامپ به عمویش در زمان مناظره او با بایدن

به گزارش سی ان ان، «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا در زمان برگزاری اولین مناظره تلویزیونی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور از حمایت بی سابقه یکی از اعضای خانواده رقیب خود بهره مند شد.

به منظور حمایت از بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری«ماری ترامپ» برادر زاده دونالد ترامپ از جمله کسانی بود که در اتاق بررسی در محل برگزاری مناظره حضور داشت.

به گفته سی ان ان حضور یکی از اعضای خانواده ترامپ برای حمایت از بایدن بخشی از تلاش های گسترده ستاد تبلیغاتی رئیس جمهور کنونی است برای آن که بگوید کسانی که ترامپ را بهتر می شناسند بر این مسأله که «رئیس جمهور سابق به سادگی هر چه تمامتر لیاقت رئیس جمهور شدن را ندارد» اتفاق نظر دارند.

 در بیانیه ای که با مشارکت ماری ترامپ و ستاد تبلغیاتی بایدن قبل از مناظره صادر شد آمده است که ماری ترامپ شاهدی بر «خودشیفتگی و قساوت» عموی خود در طول زندگی اش بوده است و همچنین شاهد این بود که احساس کمبود ترامپ همیشه باعث می شود که او نیاز به سلطه بر دیگران داشته باشد.

ماری ترامپ گفت: نمی توانیم احازه دهیم که دونالد ترامپ به یکی از ابزارهای قدرت نزدیک شود و اگر بدترین اتفاق رخ دهد و او به کاخ سفید برگردد هیچ کدام از ما که از او انتقاد کرده ایم در امان نخواهیم بود زیرا انتقام چیزی که با آن تجارت می کند. من امشب اینجا هستیم زیرا رئیس جمهور بایدن تنها کسی است که می تواند جلوی دونالد بایستد و کشورمان را نجات دهد.

بنابراین گزارش، ماری ترامپ 55 ساله تنها دختر «فرد ترامپ جونیور» برادر بزرگ رئیس جمهور سابق آمریکاست که در سال 1981 درگذشت.

حمله تند ترامپ و بایدن به یکدیگر در نخستین مناظره

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین، هنگام ورود به استودیوی سی ان ان برای مناظره با یکدیگر دست ندادند. این دو نامزد آخرین بار در یک مناظره سال ۲۰۲۰ با یکدیگر ملاقات کردند، جایی که آنها به دلیل پروتکل های بیماری کووید - ۱۹ ( Covid-۱۹ ) نیز به یکدیگر دست ندادند. آنها حتی به نشانه احترام به یکدیگر سر خود را تکان ندادند.

به گزارش العالم، جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما ( عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»

بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.

مناظره پایان یافت

بعد از حدود ۱۰۰ دقیقه، نخستین مناظره میان دونالد ترامپ و جو بایدن به پایان رسید.

در این مناظره اگر چه دو نامزد تلاش کردند بگویند سر کار آمدن یا سرکار ماندن آنها بهترین تصمیمی است که مردم امریکا می‌توانند بگیرند اما آنچه بیشتر مخاطبان به آن توجه داشتند انرژی و توانمندی دو نامزد در رویارویی با یکدیگر بود.

ترامپ: جهان در آستانه یک جنگ بزرگ دیگر است

ترامپ پیش از پایان مناظره بار دیگر سیاست خارجی و نظامی بایدن را هدف گرفت و گفت که «ما بیش از آنچه تصور می شود به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم.»

او گفت که دیکتاتورهای خارجی، مثل کیم جونگ اون از کره شمالی و شی جین‌پینگ از چین به او احترام نمی‌گذارند یا از او نمی هراسند.

بایدن با طرح ماده پنجم پیمان ناتو که زمانی اجرا می شود که یک عضو این پیمان هدف حمله قرار گرفت به این انتقادها پاسخ داد.

بایدن گفت: «الان به ما نیاز هست. برای حفاظت از جهان به ما نیاز هست چون امنیت ما در خطر است.»

او افزود که آلتراناتیو این است که به پوتین اجازه داده شود حمله به کی یف را بدون مقاومت ادامه دهد و این موضوع است که باعث جنگی دیگر خواهد شد.

موضوع سن و سال ترامپ و بایدن به میان آمد

همان طور که انتظار می رفت موضوع سن جو بایدن و دونالد ترامپ به میان آمد و دانا بش از نامزدها پرسید که آیا به لحاظ جسمانی خود را مناسب یک چهار سال پر کار در کاخ سفید می بینند یا خیر.

جو بایدن در پاسخ گفت که او وقتی وارد کنگره آمریکا شد یکی از جوان‌ترین سیاستمداران و سناتورهای کنگره بود و به همین علت مورد انتقاد قرار می‌گرفت و حالا هم چون مسن‌ترین است مورد توجه قرار گرفته.

آقای بایدن گفت: «به کارنامه نگاه کنید. به این که من چه طور وضعیت اسفناکی که او (ترامپ) بر جای گذاشته بود را تغییر دادم».

در مقابل دونالد ترامپ گفته که احساس خیلی خوبی به لحاظ جسمی و سلامتی دارد و اخیرا در ازمون‌های شناختی دو بار «بهترین نتیجه» را گرفته: «من در وضعیت سلامتی خیلی خوبی قرار دارم... من به لحاظ جسمی مانند ۲۵ - ۳۰ سال پیش هستم و کمی هم بهتر. کمی هم وزن کم کردم».

بایدن و ترامپ به سوالی درباره بحران مواد مخدر پاسخ دادند

از ترامپ و بایدن درباره بحران مواد مخدر در آمریکا سوال شد و اینکه با توجه به بالا رفتن آمار مرگ در اثر «اوور دوز» - مصرف بی‌رویه – در دوران ریاست جمهوری هر دو آنها، چه طرحی برای کمک به کسانی که درگیر اعتیاد هستند دارند.

ترامپ پاسخ داد که آمریکا تا زمانی که کووید از راه نرسیده بود «وضعیت خیلی خوبی در مساله اعتیاد» داشت اما بعد از کووید ورود مواد مخدر از طریق مرز رو به افزایش گذاشت.

او سپس بار دیگر به سیاست های مرزی دولت بایدن تاخت.

بایدن در مقابل گفت که دولت او سعی کرده است توانایی شناسایی مواد مخدر از جمله فنتانیل در مرز را افزایش دهد.

او افزود که مشغول همکاری با کشورهای آسیایی – جایی که مواد اولیه فنتانیل تولید می شود – و همچنین مکزیک برای رسیدگی به این بحران بوده است.

ستاد انتخاباتی بایدن می‌گوید «صدای او گرفته چون سرما خورده»

به گزارش بی بی سی، ستاد انتخاباتی جو بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرده که صدای گرفته جو بایدن در مناظره امشب به علت «سرماخوردگی» است.

خیلی از بینندگان و ناظران مناظره امشب انرژی ترامپ و محکم سخن گفتن او در برابر جو بایدن را مورد توجه قرار داده‌اند و از این نظر آقای ترامپ را موفق‌تر ارزیابی کرده‌اند.

 ترامپ کارنامه خود در زمینه محیط زیست را ستود، بایدن آن را رد کرد

از ترامپ درباره بحران اقلیمی و آثار ویرانگر دمای شدید و اینکه اگر او انتخاب شود در این باره چه خواهد کرد سوال شد.

او در پاسخ گفت که خواهان هوا و آب پاکیزه است.

او گفت «و ما چنین چیزی را داشتیم» و ادعا کرد که دولت او «بهترین ارقام محیط زیست تا امروز را داشت».

اما بایدن علیه سخنان او استدلال و اشاره کرد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ از موافقت اقلیمی پاریس خارج شد.

 ترامپ و بایدن اصرار دارند که آن یکی بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا بوده است

به نظر می‌رسد هدف گرفتن عملکرد چهارساله ریاست جمهوری یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های جوبایدن و دونالد ترامپ در مناظره امشب است چرا که هر دو نفر تا کنون چند بار تکرار کرده‌اند که از نظر آنها آن یکی بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ بوده است.

 راستی آزمایی: بایدن می‌گوید هیچ سربازی در دوران او کشته نشده است

قبل از آنکه مناظره برای یک تنفس تجاری متوقف شود، بایدن ادعا کرد که او تنها رئیس جمهور در یک دهه اخیر است که در دوران او هیچ سربازی در هیج جای جهان کشته نشد.

این صحیح نیست.

سه نظامی آمریکایی در حمله پهپادی در ماه ژانویه امسال به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته شدند.

و در جریان عقب نشینی آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، سیزده نظامی در یک حمله انتحاری در فرودگاه کابل به دست «داعش خراسان» کشته شدند.

براساس ارقام موسسه ارقام دفاعی «دی سی اِی اس» ۶۵ سرباز در دوران ریاست جمهوری ترامپ از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ کشته شدند.

 از جو بایدن درباره مایوس‌شدن رای‌دهندگان جامعه سیاه‌پوستان آمریکا سوال شد

در ابتدای بخش دوم مناظره مجریان از جو بایدن درباره نارضایتی جامعه سیاه‌پوست از وضعیت فعلی پرسیدند.

نظرسنجی‌ها هم از کاهش محبوبیت جو بایدن در میان جامعه سیاه‌پوستان آمریکا حکایت دارد.

آقای بایدن در پاسخ گفت که آنها برای احساس مایوس‌شدن ملامت نمی‌کند اما به گفته او در چند حوزه پیشرفت‌هایی روی داده است از جمله این که در بخش مسکن، تبعیض و حاشیه‌نشینی و جداسازی محلات سیاه‌پوستان از مابقی جامعه کاهش یافته است.

 بخش اول مناظره با کنایه بایدن پایان یافت

در جمله اخر قبل پایان بخش اول مناظره جو بایدن گفت «حتما دلیلی هست که نه معاون ریاست جمهوری و ۴۴ عضو سابق کابینه» ترامپ حاضر به حمایت از او در کارزار فعلی نشدند.

در مقابل دونالد ترامپ هم برای چندمین بار بایدن را بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواند.

 طرح مجرم شناخته شدن ترامپ در دادگاه

برای اولین بار در این شب بایدن محکومیت ترامپ در دادگاهی در نیویورک براساس ۳۴ فقره اتهام جعل اسناد کسب و کار را مطرح کرد.

او گفت: «فقط یک نفر هست که در دادگاه مجرم شناخته شده و من اکنون دارم به او نگاه می کنم.»

بایدن در اشاره به روابط ترامپ با استورمی دانیلز، بازیگر سابق فیلم های مستهجن، افزود که اخلاق ترامپ «در سطح یک گربه ولگرد» است. ترامپ رابطه با دانیلز را رد می کند.

 ترامپ به انتقاد بایدن درباره ششم ژانویه پاسخ داد

ترامپ در پاسخ به حملات بایدن به او درباره حوادث ششم ژانویه در کنگره و اینکه او شورشگران را تشویق کرد پاسخ داد.

ترامپ می‌گوید بایدن زندگی خیلی از مردم که «خیلی بی‌گناه» بودند را ویران کرده است.

او همچنین به کمیته مجلس نمایندگان که درباره نقش ترامپ در این شورش در کنگره تحقیق می‌کرد حمله کرد.

او این هیات را «کمیته غیرانتخابی» خواند و مدعی شد که آنها اطلاعاتی را در جریان تحقیقات خود پاک کردند.

سوال درباره ۶ ژانویه و یورش به کنگره

جو یایدن در پاسخ به سوال مرتبط با یورش حامیان آقای ترامپ به کنگره گفت که از نظر او دونالد ترامپ «مشوق» حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بوده است و حتی در حالی که معاون او - مایک پنس - در خطر جانی قرار داشت هیچ کاری نکرده است.

آقای بایدن گفت در آن روز آقای ترامپ به جای واکنش به یورش، مهاجمان را «وطن‌پرست آمریکایی» خوانده است.

 بایدن از سیاست خارجی خود دفاع کرد

بایدن از کارنامه سیاست خارجی خود در خاورمیانه و در افغانستان دفاع کرد.

او در مورد اوکراین ادعا کرد که ترامپ به پوتین گفت که «هر کاری می خواهد بکند.»

بایدن می‌گوید که پوتین فکر می کرد می تواند «ظرف پنج روز» کی‌یف را بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «او در واقع اصلا چنین نکرد. آنها هزاران هزار سرباز را از دست داده اند.»

ترامپ در واکنش گفت که «هرگز چنین چیزی نگفتم.»

بایدن به ترامپ: پسرم نه بازنده بود، نه احمق؛ تو احمق هستی، تو بازنده هستی

جو بایدن در مناظره به یک خبر سال ۲۰۲۰ از مجله «دِ آتلانتیک» اشاره کرد که گزارش داده بود رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ در سفر به فرانسه درباره بازدید از گورستان سربازان آمریکایی در جمع ژنرال‌های ارتش، سربازان آمریکایی کشته شده را «بازنده و احمق» خوانده بود.

بایدن در این مناظره با اشاره به پسرش بو بایدن که در جنگ عراق سرباز بود و به علت سرطان مغز درگذشت با اشاره به ترامپ گفت: «پسر من بازنده نبود، احمق نبود. تو احمق هستی، تو بازنده هستی.»

ترامپ انکار کرد که در آن زمان چنین اظهاراتی کرده باشد و گفت: «آن اظهارات یک دروغ بود. آنها آن را در یک مجله زرد این خبر را منتشر کردند».

ترامپ گفت: «می‌توانید تصور کنید که من در مقابل ژنرال‌ها و دیگران، به سربازان احمق و بازنده بگویم؟»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که بایدن این اظهارات دروغین را ساخته و باید از او عذرخواهی کند.

بایدن در پاسخ گفت که چیزی برای عذرخواهی ندارد.

بایدن: اقتصاد آمریکا در حال شکوفایی است

نخستین سوال این مناظره درباره اقتصاد آمریکا و تورم و گرانی آغاز شد که بایدن در دفاع از عملکرد خود، وضعیت اقتصادی آمریکا را در زمان آغاز ریاست جمهوری خود بد توصیف کرد و گفت: دولت او برای جبران این مشکلات ناچار به در پیش گرفتن اقدامات گسترده ای بود.

او تصریح کرد: اقتصاد آمریکا در حال شکوفایی است و چنین شرایطی برای اقتصاد آمریکا کم سابقه است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا در حال سقوط است

اما دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از عملکرد بایدن گفت: تورم، مردم آمریکا را از بین می برد. بایدن تنها برای مهاجران غیرقانونی شغل ایجاد کرده است.

ترامپ دولت بایدن را بدترین دولت در تاریخ آمریکا دانست و افزود: مثل یک کشور جهان سوم شده ایم و هیج کسی به رهبری آمریکا احترام نمی گذارد.

انتقاد ترامپ از کمک‌های آمریکا به اوکراین

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت:اگر ما رئیس‌جمهوری واقعی داشتیم این جنگ هرگز آغاز نمی‌شد. او الان بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. این پول خیلی زیادی است و فکر نمی‌کنم چنین چیزی سابقه داشته است.

ترامپ افزود: هر بار که زلنسکی پا به این کشور می‌گذارد با ۶۰ میلیارد دلار کشور را ترک می‌کند. او بهترین تاجر تاریخ است.

بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: پوتین جنایتکار جنگی است و آیا شما فکر می‌کنید که او در اوکراین متوقف خواهد شد؟

بایدن: حماس باید حذف شود

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اقدامات لازم برای پایان جنگ غزه گفت که یک طرح سه مرحله‌ای برای آتش‌بس در غزه پیشنهاد داده است.

او با بیان اینکه آمریکا بیشترین حمایت را از اسرائیل کرده گفت که نمی‌توان اجازه داد که حماس به حکمرانی‌اش ادامه دهد و گفت حماس باید حذف شود.

ترامپ: بایدن مثل یک فلسطینی است

باید به اسرائیل اجازه داد که برود و کار را تمام کند. او (بایدن) نمی‌خواهد که این کار انجام شود. او مثل یک فلسطینی شده است، اما او را دوست ندارند چون فلسطینی خیلی بدی است. آدم ضعیفی است.

نخستین مناظره بایدن و ترامپ با حضور جیک تپر و دانا بش دو مجری سرشناس سی ان ان و بدون حضور تماشاچیان در استودیوی شبکه تلویزیونی سی ان ان در آتلانتای جورجیا در حال برگزاری است.

بایدن ایده ترامپ درباره ناتو را «احمقانه» خواند

جو بایدن ایده ترامپ برای خروج از ناتو را «احمقانه» توصیف کرد و خطاب به او گفت: «ایشان آدمی است که می‌خواهد از ناتو خارج شود. تو نمی‌توانی ناتو را تحمل کنی؟ او می‌خواهد از ناتو خارج شود.»

ترامپ: به کشورهای ناتو گفتم در صورت پرداخت پول از شما در برابر روسیه حمایت می‌کنم

دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی گفت که در یک جلسه «بسیار محرمانه» در سال ۲۰۱۸ به کشورهای عضو ناتو گفته که در صورت عدم پرداخت پول از آنها در برابر حمله روسیه محافظت نخواهد کرد.

طفره ترامپ از پاسخ به سوال درباره حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت:

«باید ببینم چه می‌شود، اما قبل از آنکه آن کار را انجام دهیم مشکلی که داریم این است که کل هزینه‌ها به عهده ما است.

بنابراین آنها ما را در تجارت می‌کشند. من توافق‌های تجاری بزرگی با کشورهای اروپایی به ثمر رساندم.

آنها هیچ چیزی که ما داریم را نمی‌خواهند اما ما باید خودروها، مواد غذایی و همه چیز آنها را بخریم. من این را تغییر دادم. اما مسئله بزرگی که تغییر دادم این بود که آنها باید پول پرداخت کنند.

تنها دلیلی که او [بایدن] می‌تواند با ناتو بازی کند این است که من آنها را وادار کردم صدها میلیارد دلار پول بدهند.

من به آنها گفتم که اگر پول ندهید من از ناتو حمایت نخواهم کرد.

در یک جلسه خیلی محرمانه در سال ۲۰۱۸ از من پرسیدند از ما در برابر روسیه محافظت خواهید کرد؟ گفتم اگر پول ندهید این کار را نخواهم کرد.»

این مناظره ۹۰ دقیقه ( یکساعت و نیم ) طول خواهد کشید و شامل دو وقفه همراه با آگهی های بازرگانی است و در طول برگزاری آن، ستادهای انتخاباتی دو نامزد نمی توانند با آنها تعامل داشته باشند.

بایدن و ترامپ موافقت کرده اند که در یک تریبون حاضر شوند و جایگاه آنها با سکه یا همان شیر یا خط میان نمایندگان دو نامزد تعیین شده است و بایدن در تریبونی که در سمت راست تصاویر تلویزیونی دیده می شود، قرار می گیرد و ترامپ در تریبون سمت چپ.

قرار است میکروفون‌ها نیز در طول مناظره به جز نامزدی که نوبت سخنرانی است، خاموش خواهد بود چرا که آخرین مناظره آنها در سال ۲۰۲۰ با تنش فراوان همراه بود و ترامپ اجازه نمی داد بایدن سخنانش را کامل کند که این رفتار، بایدن را مجبور به واکنش کرد و گفت: "نمی توانی خفه شوی مرد؟"

همچنین مقرر شده است رئیس جمهور آمریکا، آخرین فردی باشد که در این مناظره صحبت می کند. هر دو نامزد بصورت سرپا مناظره را انجام خواهند داد. هیچ وسیله یا یادداشتی روی صحنه مجاز نخواهد بود و به نامزدها فقط یک خودکار، کاغذ و یک بطری آب داده می شود.

تیم بایدن که برخی از آنها به آماده‌سازی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا برای مناظره‌هایش کمک کرده بودند، امیدوارند که امشب از نحسی مناظره های نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عبور کنند.

مناظره‌های تلویزیونی مدت‌هاست که بخش مهمی از مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آمریکا بود و لحظات تاریخی را برای نامزدها رقم زده است. روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا امشب (پنجشنبه شب به وقت محلی) خارج از محیط امن دفتر خود در کاخ سفید، با یکدیگر مواجه می شوند و میلیون ها آمریکایی و نیز افکار عمومی جهان شاهد این مناظره تاریخی خواهند بود.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

منبع: جماران

کدخبر: 1012719 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟