فیلم / اسامی ۶ کاندیدای قطعی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد + بیوگرافی و عکس ها

به گزارش رکنا، محسن اسلامی سخنگوی وزارت کشور اسامی 6 نفر از احراز صلاحیت شدگان قطعی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

اسامی 6 نفر از تایید شدگان نهایی توسط شورای نگهبان به ترتیب آقایان: علیرضا زاکانی ، سعید جلیلی ، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی ، محمد باقر قالیباف و مسعود پزشکیان اعلام شد.

نفرات فوق از میان 80 داوطلب کاندیداتوری ریاست جمهوری که در مرحله اول در وزارت کشور برای ثبت نام مدارک آنها تکمیل شده بود در جلسات شورای نگهبان بررسی و 74 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور عصر یکشنبه با انتشار اطلاعیه ای ، اسامی نامزدان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است، اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه به این شرح است:

در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می رساند، اسامی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است.

۱- آقای مسعود پزشکیان فرزند محمد علی

۲- آقای مصطفی پور محمدی فرزند محمد حسن

۳- آقای سعید جلیلی فرزند محمد حسن

۴ - آقای علیرضا زاکانی فرزند حسین

۵- آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی فرزند سید حسن

۶ - آقای محمد باقر قالیباف فرزند حسین

براساس ماده ۶۶ قانون صدرالذکر، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی ساعت ۸/۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۷ خاتمه می پذیرد.

ستاد انتخابات کشور

زندگینامه 6 کاندیدای نهایی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

1- بیوگرافی محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف

 

رکنا سیاسی : محمد باقرقالیباف در اول شهریور ماه سال ۱۳۴۰ در شهر ییلاقی طرقبه مشهد در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. پدر وی از کسبه قدیمی دیار خود بود و وضعیت متوسطی داشتند که همین امر باعث شد که قالیباف در ایام فراغت از تحصیل به کار و کسب درآمد بپردازد.

 

پدر وی حسین قالیباف و اهالی طرقبه و مادرش خیرالنساء بوژمهرانی اصالتا نیشابوری است. وی در سال ۱۳۶۲ و در سن ۲۲ سالگی با زهرا سادات‌ مشیر ازدواج کرد. عقد وی توسط امام خمینی (ره) خوانده شد و این زوج دارای سه فرزند هستند.

تحصیلات محمد باقر قالیباف   

قالیباف در حین فرماندهی نیروی هوایی سپاه در کنکور دکتری دانشگاه تربیت مدرس شرکت کرد. پایان نامه وی بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر است.

فعالیت ها ی اجتماعی و سیاسی قالیباف در نوجوانی

اولین حضور قالیباف در سن ۱۶ سالگی و با حضور در سخنرانی های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد بود که با یافته هایی از فضای پر تلاطم آن روزها و مطالعه کتاب ها و اعلامیه های مختلف سمت و سوی فکری ایشان شکل گرفت.

با توجه به باورهای دینی که در او ایجاد شده بود به کمک چند تن از هم کلاسی های دبستان خود، انجمن اسلامی دانش آموزان را راه اندازی کرد که بعدها هسته اولیه انجمن اسلامی دانش آموزان خراسان و بعد کشور شد.

در سال ۵۶ و با روی دادن زلزله طبس متقارن با زمانی که رژیم پهلوی در صدد سرکوب کردن انقلابیون بود و به زلزله زدگان فکر نمی کرد، قالیباف کمک های مردمی را جمع و به طبس برد و در شورای ساخت طبس، عهده دار ساخت قسمتی از این شهر شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با اوج گرفتن نیروهای مخالف داخلی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت و بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد. در آن زمان دکتر قالیباف و در سن ۱۸ سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیت هایی که از خود نشان داد در سال ۱۳۶۱ فرمانده سرتیپ امام رضا(ع) شد و یک سال بعد فرمانده لشکر ۵ نصر خراسان شد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه

بعد از اتمام جنگ در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انتخاب شد. قالیباف در پروژه هایی همچون راه آهن مشهد سرخس، گاز رسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های دریایی خلیج فارس و سد کرخه نقش داشته ‌است.

فرمانده نیروی هوایی سپاه

با حکم ایت الله علی خامنه ای در سال ۱۳۷۶ به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انتخاب شد و بعد از آن به فرانسه رفت و در امتحان خلبانی ایرباکس شرکت کرد وی هم اکنون خلبان ایران ایر است.

فرماندهی نیروی انتظامی

یک سال بعد از اعتراضات دانشجویی در سال ۷۸، لطفیان از مقام خود استفا داد و قالیباف در سال ۷۹ و با حکم رهبر انقلاب فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده دار شد.

از جمله اقدامات قالیباف در این سمت می توان به مجهز کردن نیروهای عملیاتی به ماشین های مرسدس بنز و تویوتا اشاره کرد که البته فرمانده بعدی هزینه نگهداری این خودروها را بالا دانسته و برای فروش آن ها اقدام کرد. از اقدامات دیگر قالیباف می توان به راه اندازی پلیس ۱۱۰ اشاره کرد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

قالیباف در دولت سید محمد خاتمی در سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کلا و ارز منصوب شد. در این دوره، دادگاه ویژه جرائم قاچاق کالا و ارز راه اندازی شد و چند اسکله که برای قاچاق کالا مورد استفاده قرار می گرفت، کشف شد.

قالیباف هشتمین شهردار برتر دنیا

قالیباف در سال ۸۷ از طرف سایت شهرداری های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ موسسه سیاست های حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDP شهرداری تهران را به عنوان یکی از پنج شهردار برای دریافت جایزه حمل و نقل پایدار شهر اعلام کرد و در این شهر بود که کلانشهر تهران برای اولین بار در یکی از شاخه های توسعه شهری از یک سازمان معتبر موفق به کسب رتبه شد.

در سال ۲۰۱۱ و در دهمین اجلاس اتحادیه کلانشهرها و پایتخت های جهان، به عنوان شهر برتر در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت قابل ذکر است که برای دریافت این جایزه، بین ۱۶۲ کلانشهر دنیا رقابت بوده است.

او در سال 1384 برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، و در شهریور همان سال بود که به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، و در سال 1388 نیز در این سمت ابقا شد.

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 نیز شرکت کرد، و در جایگاه دوم قرار گرفت، و در 17 شهریور همان سال برای بار سوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 نیز قالیباف از جمله کاندیداها بود، که در هفته منتهی به انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

او از خرداد ماه 1399 به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت.

قالیباف  همچنین در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس مجلس انتخاب شد .

قالیباف در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد ودرروز یکشنبه 20 خرداد1403  صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تائید شد.

 تالیف ها و کتب ترجمه شده

دکتر قالیباف تالیف ها و کتاب های ترجمه شده ای دارد. از جمله این آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر

•    ایران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه

•    خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس

2- بیوگرافی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی در ۱۲ اسفند سال ۱۳۴۴ در تهران متولد شد. وی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، از سوی شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از صدور حکم در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد.

علیرضا زاکانی در یازدهم شهریور ۱۴۰۰ به عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران شروع به کار کرد. پیش از این وی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ بود. او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم  و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

علیرضا زاکانی از نوجوانی در دفاع مقدس حضور یافت و جانباز پنجاه درصد است. وی سابقه شصت و دو ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها را داراست. وی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرد، وصلتی که حاصل آن سه فرزند می‌باشد.

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ خورشیدی در میدان خراسان تهران و از خانواده ای مذهبی است. پدرش حاج حسین زاکانی و مادرش فاطمه کرندابی بود. پدرش از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی غلامرضا تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد تختی بود. پدربزرگ مادری اش اهل تبریز بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند.

همسرش اصالتاً تبریزی و معاون حوزه های علمیه استان تهران است. وی سه فرزند دختر دارد و به قول خودش هیچ یک از فرزندانش ازدواج سیاسی نکرده اند.

فعالیت های انقلابی و حضور در جبهه‌های جنگ

زاکانی مدتی در حوزه ورزش کشتی فعالیت داشت. وی هنگامی که دانش آموز بود به فعالیت علیه رژیم پهلوی پرداخت و در راهپیمایی ها و تظاهرات ها شرکت می کرد و در مسجدهای لرزاده و همت‌آباد تهران فعال بود.

بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی، زاکانی نیز در جبهه های جنگ حضور یافت و در ستاد جنگ های نامنظم، لشگرهای محمّد رسول الله (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاه های جنوب و غرب شرکت داشت و در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» نیز فعالیت می کرد و به درجه جانبازی نایل شد. زاکانی در دوره جنگ تحمیلی مسوولیت‌هایی از جمله معاون گردان، مسوول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسولالله (ص) و مسوولیت محور این لشگر را برعهده داشت.

تحصیلات

زاکانی در ۱۳۶۸ خورشیدی در کنکور سراسری شرکت کرد و رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و دکتری عمومی خود را در تابستان ۱۳۷۶ خورشیدی اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد و دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در ۱۳۸۳ خورشیدی به پایان رساند.

وی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی نیز مشغول به کار بوده است. او علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز است.

بسیج دانشجویی

زاکانی در دوره تحصیل در دانشگاه نخست در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت داشت و یک سال بعد عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شد و مسوولیت کل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و همزمان به مدت چهار سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.

همچنین زاکانی در اواخر ۱۳۷۷ خورشیدی مسوولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ خورشیدی مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را برعهده داشت.

نمایندگی مجلس شورای اسلامی

زاکانی طی سه دوره به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. وی در انتخابات هفتمین دوره مجلس در کسوت «آبادگران ایران اسلامی» به عنوان نماینده مردم تهران ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره زاکانی در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان حضور داشت و مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را برعهده گرفت.

زاکانی در انتخابات هشتمین دوره مجلس عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود و بار دیگر به ‌عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره او به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. وی علاوه بر آن نایب ربیس کمیسیون، رییس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاه های اجرایی در این کمیسیون شد.

کشتی گیری که معروفترین منتقد برجام شد

در انتخابات مجلس نهم زاکانی بار دیگر که عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود، به مجلس راه یافت. در این دوره به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  برعهده گرفت. وی همچنین رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد شد و به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد. وی هم اکنون و در مجلس یازدهم رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم دراین دوره مجلس شورای اسلامی است.

ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰

زاکانی صبح آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد. او پیش از این یک بار در انتخابات سال ۹۲ و بار دیگر در انتخابات سال ۹۶ در انتخابات ثبت نام کرده بود صلاحیت او تایید نشده بود.

در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صلاحیت وی در ۴ خرداد از سوی شورای نگهبان اعلام شد.

علیرضا زاکانی پس از حضور در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر و در جوار مرقد فرمانده شهیدش حاج محمود (عبدالله) نوریان از حضور در عرصه انتخابات کناره گیری کرد.

علیرضا زاکانی انصراف داد

زاکانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به اقبال فراوانی که از آیت الله رئیسی شده است من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رای میدهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.

شهردار تهران

 وی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، از سوی شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از صدور حکم در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

وی همچنین در تاریخ 20 خرداد ماه 1403 به عنوان نامزد چهاردهمین ریاست جمهوری اعلام شد.

3- بیوگرافی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی - رئیس بنیاد شهید

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، یکی از نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نائب رئیسی مجلس و ریاست بنیاد شهید را در کارنامه خود دارد.

در پی اعلام صلاحیت نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیدهای قطعی انتخابات هشتم تیر معرفی شدند. در همین راستا قصد داریم تا برای شناخت بهتر نسبت به هریک از نامزدها، به بررسی زندگی نامه و سوابق فعالیت آنها بپردازیم.

قاضی زاده هاشمی کیست؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی متولد ۱۳۵۰ شهرستان فریمان و دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن)، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از جانبازان جنگ تحمیلی است که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی (هشتم، نهم، دهم و یازدهم)، نایب رئیسی مجلس (یازدهم)، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان و معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان خراسان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

پسر عموی او، سیدحسن قاضی زاده هاشمی است که در دولت حسن روحانی به عنوان وزیر بهداشت حضور داشت. برادر کوچک او سیداحسان قاضی زاده هاشمی است که نماینده مردم فریمان و سرخس از استان خراسان رضوی در یازدهمین مجلس شورای اسلامی است و در دوره دهم نیز در مجلس حضور داشته است.

وی در سال ۱۴۰۰ و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، با صدور حکمی از جانب رئیس جمهور وقت، شهید آیت الله رئیسی، به سمت «معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب گردید.

قاضی زاده از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری است و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ سخنگوی آن بود.

قاضی زاده هاشمی پیش‌تر در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۰ از سوی شورای نگهبان جهت ورود به انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شده بود.

ثبت‌نام در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

با شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و ثبت‌نام خود را انجام داد.

او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اعلام تسلیت به خانواده‌های شهدای خدمت گفت: «امروز اینجا هستم تا بیان کنم، مؤلفه‌های قدرت، اعم از نظامی و سیاسی، امنیت کشور، تمامیت ارضی، زیرساخت‌ها، پیشرفت در فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای، نانو و هوا و فضا، نیروی انسانی جوان، جهادی و با دانش و بسیاری از موارد دیگر، همگی محصول انقلاب اسلامی و حرکت جهادی و مکتبی بوده است، اما با افتخار به مسیر طی شده، باید بررسی کرد چرا علیرغم داشتن مؤلفه‌های متعدد قدرت و پیشرفت، امروز خانواده عزیز ایرانی با مسائل و چالش‌های مزمن شده‌ای مواجه است که دستاویز تلاش بدخواهان برای القای یاس در آن‌ها گردیده است؟

مردم عزیز ایران، می‌دانید که دعواها و بی‌اخلاقی‌های سیاسی بیهوده، دوقطبی‌های کاذب هر چند پرهیاهو، کلی‌گویی، رویکردهای قیم‌مآبانه، تزریق مسکن‌های موقت، پافشاری بر آزمودن مسیرهای شکست خورده و راهکارهای تک عاملی پاسخی مناسب در جهت حل آن چالش‌ها نمی‌باشد. دولت خانواده به خانواده بزرگ ایران متعهد می‌شود که تمام تلاش خود را بکار گیرد تا با همراهی آن‌ها در طی یک دوره چهارساله، تورم و بیکاری تک رقمی، رفع فقر مطلق، رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصدی، افزایش دو برابری امید به آینده و کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی را محقق سازد.»

4- بیوگرافی مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در شهرستان قم متولد شد. او یکی از روحانیون سیاستمدار ایرانی است که سابقه وزارت در ایران را داشته و هم اکنون مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است.

پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان و مادرش یزدی بودند. پدرش در قم خیاط روحانیون بود. عموی او عباس پورمحمدی از روحانیون مشهور رفسنجان و اصغر پورمحمدی رئیس شبکه تلویزیون پسرعموی او است.

تحصیلات و تألیفات مصطفی پورمحمدی

پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.

وزارت کشور دولت نهم

پورمحمدی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. پورمحمدی در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، دلیل برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست.

وزارت دادگستری دولت یازدهم

وی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

حواشی

پس از درگذشت سکینه ضیایی، مادر سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران و با وجودی که قوه قضاییه وی را ممنوع‌التصویر و خبر اعلام کرده بود، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز در پیامی به سید محمد خاتمی تسلیت گفت. خبر این تسلیت ابتدا در خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر شد، اما چند ساعت بعد از روی این سایت برداشته شد.

خبرگزاری میزان بعد از انتشار پیام تسلیت پورمحمدی به محمد خاتمی رئیس‌جمهوری اسبق برای درگذشت مادرش ضمن حذف این مطلب، دبیر گروه قضایی این خبرگزاری را هم اخراج کرد.

رد صلاحیت در انتخابات خبرگان

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

مسئولیت‌ها

پورمحمدی در طول سال‌های گذشته سمت‌های مختلف در پست‌های حساس نظام به ویژه در حوزه قضائی و امنیتی تجربه کرده است که از جمله این سمت‌ها می‌توان به دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)، دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)، نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)، مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی – اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تا کنون)، معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)، عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)، عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تا کنون)، عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان، استاد دانشگاه امام صادق ع (۱۳۷۹ تاکنون)، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه و رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تا کنون). [۱۵]وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا۱۳۹۶) اشاره کرد.

مصطفی پورمحمدی امروز یکشنبه 20 خرداد 1403 به عنوان یکی از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، تایید صلاحیت شد.

5- بیوگرافی مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان

رکنا سیاسی : مسعود پزشکیان یکی از کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری امروز ( یکشنبه 20 خرداد) از سوی شورای نگهبان تائید شد.

پزشکیان متولد 7 مهر 1333 در مهاباد سیاستمدار اصلاح طلب و پزشک ایرانی است که هم اکنون به عنوان نماینده تبریز ، آذرشهر و اسکو در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند و در ادوار های هشتم ، نهم و دهم و یازدهم نیز حضور داشت.

وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

تحصیلات و دوران جوانی

پزشکیان  تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذاییگرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

فعالیت های دوران دانشجویی

بنا به گفته پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکیان، «پس از انقلاب دکتر پزشکیان با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیرو‌های مذهبی و وحدت آن‌ها در مقابل گروه‌های ضدانقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد. »

در آن زمان، انجمن اسلامی دانشکده پزشکی قوی‌ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز بود. در سال ۱۳۵۸، پس از اینکه چپی‌ها مراسم سخنرانی هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی به هم زدند، کار به درگیری فیزیکی بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام کشید و به بسته شدن دانشگاه انجامید. با پیام امام خمینی (ره)، در نهایت انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد.

حضور در دفاع مقدس

پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و همزمان به صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

اخذ مدرک پزشکی و فعالیت در این حوزه

پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رسانید و در سمت  مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را ازدانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام گردید که بعد‌ها رئیس این بیمارستان شد. در سال ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردید که ریاست وی بر این دانشگاه تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت. سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

انتخابات

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد. مسعود پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، وی توانست با کسب ۲۶۱٬۳۹۴ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین وی توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند. او در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا قرار داشت.

نایب رئیس اول مجلس دهم

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

پزشکیان  با رای مردم تبریز به دوازدهمین  دوره مجلس شورای اسلامیراه یافت .

پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد ودرروز یکشنبه 20 خرداد1403  صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تائید شد.

6- بیوگرافی سعید جلیلی

سعید جلیلی

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در مشهد به دنیا آمد.

سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام رهبری در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.  

سعید جلیلی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ خورشیدی در مشهد متولد شد، پدر او به نام محمدحسن جلیلی اهل بیرجند، دانش آموخته زبان فرانسه، معلم و مدیر دبستان نواب صفوی مشهد و مادرش اهل اردبیل است. جلیلی مقاطع دبستان و دبیرستان خود را در مشهد گذراند، سپس وارد دانشگاه شد و مدارج تحصیلی خود را تا مقطع دکتری در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رساند و مدتی در این دانشگاه به تدریس برخی از دروس دینی مانند دیپلماسی پیامبر (ص) پرداخت. عنوان پایان نامه دکتری جلیلی «بنیان اندیشهٔ سیاسی اسلام در قرآن» است که در ۱۳۸۱ خورشیدی آن را با موفقیت پشت سر گذاشت. جلیلی در ۱۳۷۱ خورشیدی با فاطمه سجادی ازدواج کرد، او پزشک عمومی است؛  حاصل این ازدواج یک پسر به نام سجاد است. او از نزدیکان به طیف آیت الله مصباح یزدی است که در انتخابات سال ۹۲ گزینه جبهه پایداری برای ریاست جمهوری محسوب می شد.

خدمت در دوران جنگ تحمیلی

بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی، جلیلی نیز در جبهه های جنگ حضور یافت،  او که دیده بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود در دی ۱۳۶۵ خورشیدی زخمی شد و به دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه پای راست خود را از دست داد، پس از آن در تدارکات لشکر حاضر شد.

فعالیت‌های اجرایی

او که از چهره های سیاسی با گرایش اصول گرایی است، مسوولیت‌های گوناگونی داشته است که در ادامه به برخی از مهم ترین سمت های اجرایی وی اشاره می‌کنیم: یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسوولیت‌های این فعال سیاسی این بود که از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲خورشیدی یعنی به مدت بیش از ۶ سال نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران با کشورهای غربی بود. اوج و شاخص فعالیت چند ساله جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، موضوع مذاکرات هسته‌ای بود که در دوران مسوولیت او سه قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران ظرف بازه زمانی اسفند ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۹ تصویب شد و به قرار دادن ایران ذیل فصل ۷ ماده ۴۱ منشور ملل متحد در قطعنامه ۱۹۲۹ منجر شد؛ یعنی شناسایی ایران به عنوان یک کشور مخل و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی.

 علاوه بر این موارد که اشاره شد از دیگر مسوولیت‌های وی به ترتیب زمانی باید از رییس اداره بازرسی وزارت خارجه در ۱۳۷۰ خورشیدی، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه در ۱۳۷۶خورشیدی، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری در ۱۳۷۹خورشیدی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۸۶خورشیدی نام برد.  

او در انتخابات سال ۹۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود که با بیش از چهار میلیون رای، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد و بعد از شکست در این دوره از انتخابات، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. شعار انتخاباتی جلیلی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «حیات طیبه» بود. در آن دوره انتقاداتی نسبت به او از طرف طیف محمد باقر قالیباف وارد شد و دلیل شکست قالیباف در انتخابات سال ۹۲ اصرار جلیلی بر ادامه حضور در انتخابات علیرغم وضعیت شکننده او در نظرسنجی ها بود. او در سال ۹۶ با تشکیل دولت سایه ظاهرا تلاش می کرد دولت روحانی را در اجرای برخی سیاست ها کمک کند اما جزو تندترین منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی بود.

پیشینهٔ اجرایی

    ۱۳۷۰: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه

    ۱۳۷۶: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه

    ۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری

    ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

    ۱۳۸۶: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

    ۱۳۸۷: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی

    ۱۳۹۲: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

    ۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی

سیزدهمین و چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ بار دیگر وارد عرصه شد و جزو هفت نامزدی بود که از شورای نگهبان تایید گرفت. وی در ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ از با حمایت از ابراهیم رئیسی از ادامه رقابت انصراف داد.

وی همچنین یکشنبه 20 خرداد 1403 بار دیگر به عنوان یکی از شش نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از شورای نگهبان تایید گرفت.

کدخبر: 1006318 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟