آرای مردم امانت است / نظارت  کردن نیز نوعی حکم است

به گزارش رکنا، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی در نشست سراسری و مشترک سال جاری با روسای دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان اظهار کرد: به طور معمول وقتی این جلسات برگزار می‌شد، یک نوع خوشحالی وجود داشت که دوره‌ای از مجلس، دوره‌ای از ریاست‌جمهوری و یا نظایری از این‌ها به پایان رسیده و آنچه را که می‌بایست از آن رئیس‌جمهور و مجلس استفاده می‌شد، انجام شده و دوره جدیدی با نشاط تازه‌ای در حال پدید آمدن است.

وی افزود: ولی متاسفانه این دوره همراه با آن نشاط نیست و عکس آن می‌باشد. ما به واسطه فقدان رئیس‌جمهور خدوم، تلاشگر، سختکوش و مردمی و همراهانش، مصیبت‌زده هستیم. این‌ها در راه خدا از منزل‌شان خارج شدند. «من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» (آیه ۱۰۰ سوره نساء) کسی که از منزلش به سوی خدا و پیامبر (ص) خارج شود و سپس مرگش فرا برسد، اجرش با خداست.

برپایی مقدمات برگزاری انتخابات

آیت‌الله مدرسی ادامه داد: خاطرنشان کرد: ما هنوز از انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، کاملاً فارغ نشده بودیم که این حادثه غمبار اتفاق افتاد. متاسفانه افتتاح مجلس خبرگان و افتتاح مجلس شورای اسلامی بعد از این حادثه صورت گرفت. امید داشتیم که با افتتاح مجلس جدید، رییس‌جمهور مستقر و دولت مستقر که راه و افرادشان را پیدا کرده بودند بر سرعت پیشرفت‌شان که آثارش نمودار شده بود، می‌افزودند.

آیت‌الله مدرسی گفت: ولی قضای الهی چیز دیگری را رقم زد. ما باید در این شرایط انجام وظیفه کنیم. اولین قدم آن بود که شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را تعیین کند. بحمدلله دوستان این کار را به سرعت انجام دادند. مرحله بعد این است که روسای هیات‌های نظارت و ناظران در سراسر کشور تعیین و وظایفشان را انجام بدهند و هماهنگی‌هایی که باید با وزارت کشور صورت بگیرد، انجام شود.

وی افزود: روز پنجشنبه با وزیر کشور جلسه داشتیم. هماهنگی‌های لازم برای ثبت‌نام و برخی مسائل دیگر انجام شد. در مورد کیفیت رای‌گیری پس از اینکه تصمیم‌گیری نهایی بشود، اطلاع‌رسانی خواهد شد. مقدمات لازم نیز انجام خواهد شد.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار کرد: تقریباً همه دوستانی که حاضر هستند در انتخابات قبل بودند و به نوعی مشارکت داشتند. خیلی نیاز نیست که مسائل دوباره تشریح شود. اما برخی چیزها است که حتماً باید تکرار شود.

آیت‌الله مدرسی یزدی عنوان کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری تفاوتی با انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد؛ از جهاتی سهل‌تر است. از جهاتی هم شاید بگوییم حساس‌تر است. از زحمات فوق‌العاده‌ای که همه دوستان از اینجا (تهران) تا آخرین نقاط کشور در راستای وظایف‌شان انجام دادند، متشکریم. از خداوند می‌خواهیم به آن‌ها خیر و برکت در دنیا و آخرت عنایت فرماید.

آرای مردم امانت است

وی خاطرنشان کرد: همه این را بدانیم که ما ناظر هستیم. باید در تمام افعال و کردار مربوط به نظارت (البته باید بقیه افعال نیز اینگونه باشد اما اکنون بحث‌مان درباره نظارت است) خدا را در نظر بگیریم. خداوند متعال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَی بِهِمَا» (آیه ۱۳۵ سوره نساء) ای کسانی که ایمان آورده‌اید قیام به قسط بکنید و برای خدا شاهد باشید ولو اینکه به ضرر خودتان بشود، یا پدر و مادرتان بشود و یا نزدیکانتان بشود.

نظارت  کردن نیز نوعی حکم است

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید وقتی شما بین مردم حکم می‌کنید (نظارت نیز در نهایت نوعی حکم است) قیام به قسط کنید و برای خدا شهادت بدهید؛ آن ورقه‌ای که امضا می‌کنید که انتخابات درست انجام شد، شهادت است.

آیت‌الله مدرسی گفت: خداوند تاکید می‌فرماید «فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَی أَن تَعْدِلُواْ» (آیه ۱۳۵ سوره نساء) دنبال هوای نفس نروید تا از مسیر حق منحرف نشوید و از آن عدول نکنید. در نظر داشته باشیم که خداوند متعال ناظر و آگاه است. دنبال کردن حق خیلی مهم است.

وی یادآور شد: آرای مردم امانت است. همه آن چیزی هم که در اختیار ناظران است، امانت می‌باشد. به خوبی بدانید که چگونه باید نظارت کنید. همه این‌ها امانت در دست شماست. «ان اللَّه یأمرکم ان تأدوا الامانات الی اهلها» (آیه ۵۸ سوره نساء) شما باید امانت را به اهلش برسانید.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات عنوان کرد: ما پیمان بسته‌ایم براساس قانون اساسی و قوانین دیگر عمل کنیم. عهد و پیمان پشت سرش مسئولیت دارد. باید پای‌بند به قانون باشیم هرچند خلاف میل‌مان باشد.

آیت‌الله مدرسی افزود: من می‌دانم شما دوستان با حُسن سابقه‌ای که دارید هیچ تمایلی به این طرف و آن طرف ندارید. آنچه را که حق است، آنچه را که قانون بیان کرده است و دستورالعمل‌هایی که از سوی مسئولان صادر می‌شود را عمل خواهید کرد. خداوند هم به شما اجر خواهد داد. آن وقت سرباز امام زمان (عج) خواهید بود. فرمانده ما امام عصر (عج) است. از ولی‌فقیه از باب اینکه نایب ولی‌عصر (عج) است، اطاعت می‌کنیم.

وی بیان کرد: باید آبروی تشیع، آبروی نظام اسلامی و در عین حال قدرت، صلابت و عظمت نظام اسلامی را حفظ کنیم. امام صادق (ع) خطاب به شیعیان فرمود: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً» ایشان فرمود که آبرو برای ما باشید.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: از خداوند متعال می‌خواهم عافیت دنیا و آخرت را به همه مرحمت فرماید. روح بلند امام (ره)، شهدای گرانقدر، علما، مراجع و همه کسانی که در راه خدا تلاش کردند و اکنون از ثمرات زحمات آن‌ها استفاده می‌کنیم، با ارواح شهدا و صدیقین محشور فرماید و شر دشمنان خاصه صهیونیست و عوامل و حامیانش را از سر مردم مسلمان در همه جهان کوتاه فرماید.

منبع : ایرنا

کدخبر: 1003511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟