افزایش بی سابقه پایه پولی دولت رئیسی برابر با 16 سال ریاست احمدی نژاد و روحانی!

دکتر محمود جامساز ، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: زمانی که تورم کشور به طور هدفمند 50 درصد اعلام می شود، افزایش 20 درصدی حقوق تحقیر آمیز و غیرقابل توجیه است و جز فقر، افزایش شاخص فلاکت و نارضایتی در جامعه نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت و یا وقتی که منابع بودجه عمرانی در فرایند اجرا از مسیر خود منحرف و هزاران طرح ناتمام بر جای می ماند، جز بی نظمی و توزیع  رانت، توجیه دیگری نمی توان یافت.

جامساز افزود: خط قرمز دولت سیزدهم در تأمین‌ کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی که به افزایش نقدینگی و تورم منجر می شود، بوده است اما عملکرد دولت در 2/5 سال اخیر عکس آن را نشان می دهد. طبق گزارش های بانک مرکزی مقدار پایه پولی در شروع به کار دولت رئیسی از  516 هزار میلیارد تومان با رشد 100 درصدی به 1033 هزار میلیارد تومان تا پایان 1402 رسیده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه چنین رشدی در این بازه زمانی در هیچ دولتی سابقه نداشته است، گفت: این رشد برابر با رشد پایه پولی در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است.

جامساز افزود: حجم نقدینگی از آغاز دولت رئیسی نیز از  3820 هزار میلیارد تومان به 7556.2 هزار میلیارد تومان در پایان دی ماه سال 1402 رسیده است. یعنی روزانه بر حجم نقدینگی به مقدار 4151  میلیارد تومان افزوده شده است که قطعا در 2 ماه آخر سال 1402 شاهد حجم بیشتری از نقدینگی خواهیم بود.

حجم نقدینگی تولید شده در دولت رئیسی برابر با 8 سال دوره روحانی است

این اقتصاددان گفت: در حالی که معدل رشد نقدینگی روزانه در مجموع 8 سال دولت های یازدهم و دوازدهم  - که بسیار مورد انتقاد دولت سیزدهم بود - 1160 میلیارد تومان گزارش شده است، میانگین روزانه حجم نقدینگی تولید شده در دولت رئیسی طی 29/5 ماه ( تا پایان دی ماه ) 3.6 برابر 8 سال زمان روحانی بوده است.

وی در آخر گفت: با این حال رییس جمهور اخیرا متغیر رشد نقدینگی را نشانه پیشرفت اقتصادی کشور اعلام کرده، اما سئوال اینجا است، اگر نقدینگی نشان رشد است، چرا خود را در تورم و گرانی های اقلام معیشت و مسکن و اجاره نشان داده است؟ نقدینگی زمانی مطلوب است که به سمت تولید هدایت شود نه اینکه بخش پولی را فربه سازد.

یارانه ها توسط تورم بلعیده شده اند

جامساز با بیان اینکه میانگین تولید روزانه 4151 میلیارد تومان نقدینگی منجر به بروز تورمی شده که در گزارش ها نرخ آن متغیر است، گفت: اما مطالعات میدانی حاکی است که در حوزه معیشت و مسکن از نرخ سه رقمی هم تجاوز کرده است. علیرغم اینکه دولت همه چیز را بسیار خوب و امید بخش توصیف می کند و از جبران کاهش قدرت خرید 60 میلیون نفر با افزایش یارانه خبر می دهد، با این وجود نه تنها یارانه ها کاری از پیش نبرده اند بلکه توسط تورم بلعیده شده اند.

در حال حاضر تورم رسمی بین 40 تا50  درصدی، ضعف دولت را در کنترل پایه پولی و نقدینگی نشان می دهد. کنترل تورم از مسیر تصمیمات سیاسی نمی گذرد. مهار تورم  راه حل اقتصادی دارد و الزامات علم اقتصاد باید در انجام کاهش تورم مورد استفاده قرار گیرد و نه تصمیمات سیاسی که اغلب خلق الساعه هستند.

مصاحبه کامل رکنا با دکتر محمود جامساز، اقتصاددان را در اینجا بخوانید.

کدخبر: 991032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟