سدهای دریاچه ارومیه 77 درصد خالی است / حال زاینده رود بهتر است

به گزارش رکنا، عیسی بزرگ‌ زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست امروز صبح دوشنبه با اصحاب رسانه در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ آذر ماه اظهار داشت: ورودی‌ سدهای کشور از ۳.۳۸ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۴.۰۹ میلیارد مترمکعب افزایش یافته که نشان از رشد ۸ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۴.۸۸ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۵.۹۵ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد ۲۲ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

بزرگ‌زاده موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۵ آذر ماه با ۴۰ درصد پرشدگی، معادل ۱۹.۸۴ میلیارد مترمکعب خواند و گفت: این میزان در سال گذشته ۱۸.۰۵ میلیارد مترمکعب بوده که نشانگر ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های پاییز هنوز نمی‌تواند شاخص ترسالی یا خشکسالی باشد و ما بیشترین بارش‌ها را در زمستان تا بهار شاهد هستیم.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به وضعیت برخی سدهای کشور اضافه کرد: مجموعه ۱۳ سد دریاچه ارومیه دارای ۲۳ درصد پرشدگی است. ولی زاینده‌رود نسبت به سال قبل وضعیت بهتری دارد؛ چرا که در سال گذشته وزارت نیرو برنامه‌ریزی دقیقی در حوضه زاینده‌رود در خصوص منابع و مصارف ترتیب داد و به همین دلیل امسال شاهد وضعیت بهتری در این حوضه هستیم و دارای ۸۷ درصد پرشدگی است.

بزرگ‌زاده گفت: در خراسان رضوی وضعیت همچنان خوب نیست و سد دوستی پنج درصد پرشدگی دارد و نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش داشته است. بر همین مبنا شهر مشهد و استان خراسان رضوی یکی از نقاط هدف اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب است و به صورت هفتگی وضعیت منابع آب شهر مشهد پایش می‌شود.

وی هرمزگان را از دیگر حوضه‌های مورد تمرکز در اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب و مقابله با خشکسالی اعلام کرد و بیان داشت: سیستان و بلوچستان نیز یکی از نقاط ویژه است و در اجرای پروژه‌ آب‌شیرین‌کن برای این استان، به شرط تأمین مالی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های مورد نیاز تا دو هفته دیگر وارد ایران می‌شود.

۷۰ درصد از دشت‌ های کشور در محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد

مدیریت مصرف آب چاه های کشاورزی

سخنگوی صنعت آب در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت آبخوان‌های کشور اظهار داشت: ۷۰ درصد از دشت‌های کشور ۹۰ درصد چاه‌های کشور را در بر گرفته است که اکنون در وضعیت بحرانی و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

وی گفت: از ۶۰۹ دشت کشور، ۳۵۹ محدوده از کل محدوده‌های کشور شامل گزارش فرونشست از سوی سازمان زمین شناسی شده است. ۲۵۰ محدوده که ۶۷ هزار چاه دارد و ۱۶ درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته است ولی حدود ۸۸ محدوده بین صفر تا پنج سانتی‌متر فرونشست داشته است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: این محدوده دارای ۷۵ هزار چاه است و میزان برداشت آب آن نیز ۱۸ درصد بوده است. ۱۷۹ محدوده نیز که دارای ۱۵۴ هزار چاه کشاورزی است، با پنج تا ۱۰ سانتی‌متر فرونشست روبرو بوده است.  

بزرگ‌زاده با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

مسدود شدن ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در سراسر کشور به منظور مدیریت منابع و مصارف آب اظهار داشت: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی تاکنون ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسلوب‌المنفعه شده است. همچنین ۱۴۰ هزار پروانه چاه کشاورزی براساس سند ملی آب اصلاح یا تعدیل شده است.

سخنگوی صنعت آب بیان داشت: این پایش توسط بیش از ۸۰۰ گروه حفاظت و نظارت در سراسر کشور انجام شده است که به طور دائم در حال بازدید از چاه‌های کشاورزی هستند.

بزرگ‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: با رصد و پایش ۲۲۰ هزار کنتور فهام، برداشت غیرمجاز در چاه‌های مجوزدار کشاورزی ۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

محدودسازی برق چاه ۸ هزار مشترک بدمصرف تا پایان سال

مدیریت مصرف آب چاه های کشاورزی

مدیریت مصرف آب چاه های کشاورزی

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب اظهار کرد: نیمی از چاه‌های کشاورزی برقی است که سهم این چاه‌ها در برداشت آب زیرزمینی ۷۷ درصد است.

وی افزود در دولت سیزدهم با توجه ویژه به امر مدیریت توأمان مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی، عملاً امکان پایش و کنترل از راه دور، نحوه مصرف برق و برداشت آب فراهم شده است.

بزرگ‌زاده ادامه داد: در صورت برداشت آب فراتر از پروانه بهره‌برداری چاه با اعمال ضریب رواداری، برق مشترک به پنج کیلووات محدود و از برداشت غیرمجاز آب جلوگیری می‌شود.

وی گفت: اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی برداشت‌های غیرمجاز هستند که با استفاده از مدیریت توأمان آب و برق و هدایت کشاورزان به طرف برداشت مجاز و منطبق بر پروانه‌های بهره‌برداری، در واقع افزون بر تسکین فرونشست، پایداری آب کشاورزی تضمین و دستیابی به امنیت غذایی مهیا می‌شود.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون وزارت نیرو با کمک سامانه‌های خود ضمن پایش شرایط برداشت آب و مصرف برق در چاه‌ها با استفاده از سامانه‌های پیامکی، سعی در راهنمایی کشاورزانی کرد که از سهمیه برق ماهانه خود برای پمپاژ آب از چاه، بیشتر مصرف می‌کردند.

مدیریت مصرف آب چاه های کشاورزی

بزرگ‌زاده بیان کرد: پایان هر ماه برای مشترکین بد مصرف و پرمصرف پیامک‌های اخطار ارسال و از آن‌ها درخواست می‌شود تا نسبت به اصلاح روند برداشت آب از چاه اقدام نمایند؛ بنابراین در صورتیکه مشترکی به پیامک‌های پی‌درپی توجه نکنند و سهمیه برق سالانه خود را برای برداشت آب با اعمال ضریب رواداری مصرف نموده باشد، بدمصرف شناخته شده و برق مشترک به پنج کیلووات که صرفاً برای تأمین نیازهای متعارف است، محدود می‌شود.

وی تصریح کرد: با مدیریت توأمان آب و برق در چاه‌های کشاورزی تاکنون هشت هزار مشترک بدمصرف شناسایی شده‌اند که این مشترکین دو درصد از کل چاه‌های کشاورزی هستند که تا پایان سال برق آن‌ها محدود می‌شود.

سخنگوی صنعت آب گفت: در صورتیکه مشترک برای چند ماه فراتر از مقدار مجاز برداشت آب داشته باشد ولی به سقف سهمیه برق سالانه نرسیده باشد، پرمصرف شناخته می‌شود؛ بنابراین با محدودسازی برق مصرفی از مشترک خواسته می‌شود تا با رجوع به آب منطقه‌ای استان و امور آب شهرستان ذیربط، نسبت به ارائه تعهد برای اصلاح روند برداشت آب و مصرف برق منطبق بر پروانه‌ بهره‌برداری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸ هزار مشترک پرمصرف شناسایی شده‌ است افزود: این مشترکان ۶ درصد از کل چاه‌های کشاورزی هستند که تا زمان مراجعه، برق آنها محدود می‌شود، همچنین برای هوشمندسازی مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی، سامانه پایش داده‌های آب و برق راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸ هزار مشترک پرمصرف شناسایی شده‌ است افزود: این مشترکان ۶ درصد از کل چاه‌های کشاورزی هستند که تا زمان مراجعه، برق آنها محدود می‌شود، همچنین برای هوشمندسازی مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی، سامانه پایش داده‌های آب و برق راه‌اندازی شده است.

مدیریت مصرف آب چاه های کشاورزی

کدخبر: 955947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟