زمین، مسکن، طلا و سکه / علاقه زنان و مردان ایرانی برای سرمایه گذاری در کدام بازار بیشتر است؟

به گزارش رکنا، آخرین گزارش مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی "ایسپا" ویژه مهر ماه سال 1402منتشر شد. طبق این گزارش از 12 هزار نفر از مردم ساکن ایران بالای 15 سال پرسیده شد: اگر شرایط مالی شما به‌ گونه ای باشد که بتوانید پس‌ انداز کنید، ترجیح می‌ دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟

این پرسش موسسه افکارسنجی ایسپا 10 پاسخ به شرح زیر دارد:

1.در زمین و مسکن سرمایه گذاری می کنم

2. طلا و سکه می خرم

3. اشتغال زایی و کارآفرینی می کنم

4. در بانک پس انداز می کنم

5. در بازار خودرو سرمایه گذاری می کنم

6. دلار و ارز می خرم

7. در رمزارزها و بازار جهانی سرمایه گذاری می کنم

8. در بورس سرمایه گذاری می کنم

9. سایر

10. بی پاسخ

پراکندگی نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بیش از 33 درصد این 12 هزار نفر ترجیح می دهند که پس انداز خود را در گزینه اول یعنی در زمین و مسکن و 20 درصد نیز در گزینه دوم یعنی در بازار طلا و سکه سرمایه گذاری کنند. بدین ترتیب بیش از نیمی از این 12 هزار نفر یعنی 6 هزار نفر ترجیح می دهند پس انداز خود را در گزینه اول و دوم سرمایه گذاری کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که 15 درصد از این 12 هزار نفر ترجیح می دهند که پس انداز خود را در بخش واقعی اقتصاد، گزینه سوم، یعنی اشتغال زایی و کارآفرینی سرمایه گذاری کنند و 15 درصد دیگر نیز ارزش پول خود را با پس انداز در بانک ها یعنی گزینه چهارم حفظ  می کنند.

مساله قابل توجه این است که میزان سرمایه گذاری این 12 هزار نفر در گزینه پنجم و ششم باهم برابر است و هر کدام 2/7 درصد را به خود اختصاص می دهند که سرمایه گذاری در بازار دلار و ارز و خودرو است.

همچنین میزان سرمایه گذاری مردم در گزینه هفتم و هشتم یعنی بازار رمزارزها و بورس نیز باهم یکسان است و هر کدام 1/3 درصد را به خود اختصاص داده است.

سبد سرمایه ای مردم

سرمایه گذاری مردم براساس سن و جنسیت

به گزارش ایسپا، اولویت مردم برای سرمایه‌ گذاری و نحوه مدیریت پس‌انداز بر حسب متغیرهای جنس، سن، تحصیلات، سرانه هزینه ماهیانه فرد در خانوار و محل سکونت قابل توجه و از حیث آماری معنادار است.

زنان بیشتر از مردان سکه و طلا می‌ خرند و یا در بانک سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. در مقابل مردان (۳۹.۹ درصد) بیشتر از زنان (۳۲.۱ درصد) در زمین و مسکن سرمایه‌ گذاری می‌ کنند.

در بین گروه‌ های مختلف سنی، افراد ۵۰ سال و بالاتر (۲۸ درصد) ترجیح می دهند در بانک سرمایه‌داری کنند و گروه ۳۰ تا ۴۹ سال نیز در مقایسه با سایر گروه‌ها به سمت زمین و مسکن می روند و جوانان نیز (۲۶.۹ درصد) بیشتر از دیگر گروه‌ های سنی ترجیح می دهند در بازار طلا و سکه سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاری مردم براساس تحصیلات

همچنین براساس این نظرسنجی، افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند (۲۶ درصد) بیشتر از سایر افراد دیگر در بانک ها سرمایه‌ گذاری ‌می کنند. از سوی دیگر افراد باتحصیلات دانشگاهی (۲۵.۱ درصد) در مقایسه با سایر گروه‌ های تحصیلی، در بازار طلا و سکه سرمایه گذاری می کنند.

گفتنی است، افراد با سرانه هزینه دو میلیون تومان و کمتر (۲۰.۹ درصد) ترجیح می دهند در بانک پس‌ انداز کنند و افراد با سرانه هزینه بالاتر از چهار میلیون تومان در ماه (۳۸.۵ درصد) ترجیح می‌ دهند در زمین و مسکن سرمایه‌ گذاری ‌کنند.

در مقایسه بین ساکنان شهری و روستایی، با وجود ارجحیت سرمایه‌گذاری هر دو گروه در زمین و مسکن، ساکنان شهری (۲۳.۴درصد) بیشتر از ساکنان روستایی، خریدن طلا و سکه را ترجیح می‌دهند و ارجحیت روستائیان نیز در مقایسه با شهری‌ها، سرمایه‌گذاری در اشتغال‌زایی و کارآفرینی است.

کدخبر: 948196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟