پاسخ بانک مرکزی به تورم 54 درصدی مهر ماه!

به گزارش رکنا، بانک مرکزی ادعای برخی رسانه ها درباره تورم 54 درصدی مهر ماه 1402را کاملا غلط و بر پایه تحلیل غیرکارشناسی اعلام کرد.

طبق ادعای برخی رسانه ها، بانک مرکزی سالانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را در جدولی با عنوان "شاخص محاسبه تاخیر تادیه" جهت محاسبه میزان مهریه به وجه رایج در اختیار قوه قضاییه قرار می‌ دهد. برای ارزیابی شاخص تعدیل مهریه در قوه قضائیه از شاخص قیمت مصرف کننده استفاده می‌ شود. طبق جدول منتشره و داده‌ های شاخص قیمت مصرف‌ کننده، شاخص قیمت به سال پایه 95 در مهر به عدد جدید 1002 رسیده است. رشد شاخص قیمت مصرف کننده در مهر نسبت به موقیعت مشابه سال گذشته نیز نشان می‌ دهد تورم نقطه‌ به‌ نقطه هنوز بالاتر از 50 درصد قرار دارد و به 54.3 درصد رسیده است.

بانک مرکزی تکذیب کرد

در این خصوص مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: ‌ادعای پایگاه خبری اکوایران درباره تورم 54 درصدی در مهر ماه کاملا نادرست، غلط و بر پایه تحلیل غیرکارشناسی و ساختگی این کانال خبری بود که عصر امروز منتشر کرد.

بانک مرکزی ضمن تکذیب این آمارسازی‌ ها، از این پایگاه به دلیل انتشار خبر خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی شکایت می‌ کند.

بانک مرکزی

گفتنی است، اکو ایران به تازگی اعلام کرد که گزارش شاخص قیمت‌ های بانک مرکزی به قوه قضاییه با سال پایه 95 نشان می‌ دهد تورم مهر ماه سال جاری 54 درصد بوده است.

به گزارش اکو ایران، از آغاز سال جاری بانک مرکزی دیگر شاخص قیمت‌ های مصرف‌ کننده را منتشر نکرد و اعلام رسمی تورم از سوی این نهاد هم متوقف شد. این در حالی است که این داده‌ها از طریق مرکز آمار ایران هر چند با تاخیرهای مکرر اما به صورت ماهانه اعلام می‌ شد اما بنابر قانون بانک مرکزی باید شاخص مصرف‌ کننده را در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا بر اساس آن نرخ مهریه تعدیل شود.

در عین حال طبق قانون، بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را تحت جدولی با عنوان «شاخص محاسبه تاخیر تادیه» به طور سالانه جهت محاسبه میزان مهریه به وجه رایج، در اختیار قوه قضایی قرار می‌دهد. اکوایران به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد که شاخص قیمت‌ها بر پایه ۱۳۹۵ از مرز هزار عبور کرده است.

تورم بالای 50 درصد در کشور

تورم مهر ماه

به گزارش اکو ایران، برای ارزیابی شاخص تعدیل مهریه در قوه قضائیه از شاخص قیمت مصرف کننده بانک مرکزی استفاده می‌شود. در همین راستا جدول منتشر شده از سوی این مرکز و داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد شاخص قیمت به سال پایه 1395 در مهر ماه امسال برابر با 1002بوده است.

مقایسه رشد ماهانه این شاخص در مهر ماه امسال نشان از ثبت تورم ماهانه 3.2 درصدی دراین مقطع دارد. به عبارت دیگر در سه ماه گذشته طبق داده‌های بانک مرکزی هر ماه تورم ماهانه بالاتر از مرز 3 درصد ثبت شده است.

رشد شاخص قیمت مصرف کننده در مهر ماه امسال نسبت به موقیعت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه هنوز بالاتر از 50 درصد قرار دارد.

طبق داده‌های این مرکز تورم نقطه‌به‌نقطه در مهر ماه امسال برابر با 54.3 درصد بوده که ضمن کاهش 14 واحد درصدی در ماه‌های امسال اما همچنان سطح بالایی به شمار می‌رود. این در حالی است که تورم سالانه یا میانگین در تابوی آماری بانک مرکزی همچنان افزایشی بوده است.

رکوردزنی تورم میانگین در بانک مرکزی

تورم مهر ماه

در اولین ماه پاییزی امسال تورم میانگین تقریبا معادل با نقطه‌به‌نقطه بوده و در بالاتر از مرز 50 درصد قرار گرفته است.

به طور کلی رشد میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در دوازده ماه منتهی به هر مقطع زمانی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان دهنده تورم سالانه است. ارزیابی این شاخص در میان برخی تحلیلگران از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که حافظه تورمی بیشتری را شامل می‌شود.

این شاخص تورم در مهر امسال برابر با 54.8 درصد به ثبت رسیده و بالاترین رکورد 22 ماهه را داشته است.

در حالی که داده‌های مرکز آمار ایران ضمن اعلام کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه حدود 39 درصد بود.

مرکز آمار اعلام کرد؛

تورم ۴۵.۵ درصدی مهر ۱۴۰۲

 شاخص قیمت مصرف کننده – مهر ماه ١٤٠٢ (١٠٠ = ١٤٠٠)

در مهرماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٥,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد کاهش یافته است.

شاخص قیمت

در مهر ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٠٦,٥ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٥.٥ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در مهر ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٢ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٢ درصد بیشتر از مهر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند. تورم نقطه به نقطه مهر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٠,٣ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در مهر ماه ١٤٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٠.٥ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٣.٣ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در مهرماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٥,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در مهر ماه ١٤٠٢

نرخ تورم سالانه کشور در مهر ماه ١٤٠٢ برابر ٤٥,٥ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٤.٦ درصد برای دهک­­ اول، تا ٤٦.٥ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ١.٩ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٠.٧ واحد درصد) ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

 متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– مهر 1402

در گروه نان و غلات، اقلام " برنج خارجی درجه یک " با ٤,٦ درصد و " شیرینی خشک " با ٢.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ٣.٢- می باشد.

در مهرماه ١٤٠٢ ، تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به‌شرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " برنج خارجی درجه یک " با ٤,٦ درصد و " شیرینی خشک " با ٢.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ٣.٢- می باشد.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام "ماهی قزل آلا" با ٧,٨ درصد و " گوشت گاو یا گوساله " با ٣.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شیر خشک" با ٥,٨ درصد ،" تخم مرغ ماشینی" با ٣.٦ درصد ، و " کره پاستوریزه" با ٣.٠ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به" روغن نباتی جامد" با ٢.٥- درصد و " روغن مایع" با ٢.٢- درصد می باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " کشمش پلویی " با ٣,٥ درصد و " مغز گردو " با ٣.٣ درصد همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " پرتقال" با ٢٣.٤- درصد ،" انار" با ١٦.٨- درصد  و " هندوانه " با ١٣.٩- درصد می‌­باشد.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" کدو سبز " با ٧,٦ درصد ،" قارچ" با ٥.٧ درصد و " گوجه فرنگی "  با ٤.٣ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ١٢.٩- درصد ، " بادمجان" با ٤.٠- درصد و " سیب زمینی" با ٢.٧- درصد می‌­باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " چای خارجی بسته ای " با ٢,٨ درصد ،" سس مایونز " و" سس گوجه فرنگی" با ٢.٢ درصد می‌­باشد.

کدخبر: 946538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟