دپو و افزایش قیمت خودروها از سوی خودروسازان هیچ ارتباطی به استاندارد ندارد!

به گزارش رکنا، در هفته های اخیر موضوع دپوی محصولات خودروسازان بار دیگر خبرساز شد. خبری که اگرچه تازگی نداشت و پیش از این هم شاهد آن بودیم اما موجب نارضایتی حواله دارانی شد که مدت ها از زمان تکمیل وجه شان گذشته است اما هنوز خودرویی تحویل نگرفته اند. متقاضیان به دلیل بدعهدی خودروسازان و عدم تحویل به موقع خودرو، خصوصا توسط سایپا و ایران خودرو، خواهان پیگیری مسئولان هستند.

از سوی دیگر در طول ماه های اخیر خودروسازان درخواست های متعددی برای افزایش قیمت داشتند و حالا از راه دیگر و با بهانه های جدید به دنبال این هستند که محصولات خود را با قیمتی بالاتر بفروشند که یکی از این بهانه ها افزودن استانداردهای 85 گانه بر روی محصولاتشان است.

گفتنی است روز گذشته رییس سازمان ملی استاندار ایران در نشست خبری تاکید کرد که مانع تراشی استاندارد دروغ محض است و این دروغ قابل پیگیری است. هیچ خودرویی معطل استاندارد نیست.

در این خصوص گفتگوی رکنا با محمدرضا درگاهی، سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران را بخوانید:

محمدرضا درگاهی، سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران

 محمدرضا درگاهی در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص بهانه های خودروسازان برای افزایش قیمت ها و دپوی خودروها، از جمله نصب سیستم کنترل پایداری و دیگر استانداردهای 85 گانه گفت: دپوی خودرو هیچ ارتباطی به اجرای استانداردهای 85 گانه ندارد و این استانداردها طی زمانبندی هایی که از سوی وزارت صمت تعیین شده است، قرار است تا پایان سال عملیاتی شود. لذا خودروسازان تا پایان سال نمی توانند بهانه ای داشته باشند.

درگاهی در ادامه گفت: با بازدیدی که به شخصه از دو انبار بزرگ خودروسازان داشتم، همه محصولات این دو خودروساز دارای استانداردها و تاییدیه های لازم است و هیچ خودرویی در انبار خودروسازان وجود ندارد که مشکل استاندارد داشته باشد و معاون کنترل کیفیت یکی از این خودروسازان همانجا اعلام کرد که ما هیچ مشکلی با استاندارد نداریم.

سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه گفت: استانداردهای 85 گانه، استانداردهای ایمنی و سلامت و بالابردن ارتقای ایمنی خودرو است و ارتباطی به افزایش قیمت های مکرر خودروسازان ندارد اما قابل ذکر است که قیمت را باید شورای رقابت بررسی کند و اسناد تحویل داده شده است و در حال بررسی هستند.

درگاهی تاکید کرد: تا امروز هیچگونه مشکلی در بحث استاندارد وجود ندارد و استاندارد به این دولت ارتباط ندارد. بلکه استانداردهایی بوده است که به دلایلی مانند تحریم ها در دولت های قبل تعلیق شده بود و هم اکنون ما آن را اجرایی می کنیم.

کدخبر: 936011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟