پرداخت مطالبات گندمکاران برای چندمین بار عقب افتاد!

به گزارش رکنا، امروز چهارشنبه داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رئیس‌جمهور در حاشیه هیات دولت ضمن عذرخواهی از گندمکاران اعلام کرد: با توجه به اینکه منابع لازم در بودجه پیش بینی نشده بود، مجوزهایی را برای جابجایی منابع و بودجه گرفتیم تا منابع را جابه جا و تا آخر مهر ماه تمام مطالبات گندمکاران را پرداخت کنیم.

دولت به وعده خود عمل نکرد

طبق آخرین وعده دولتی ها قرار بر این بود، پایان شهریور ماه پول گندمکاران پرداخت شود اما پس از گذشت 5 روز از پایان شهریور ماه نه تنها مطالبات کشاورزان پرداخت نشد بلکه به پایان مهر ماه موکول شد.

این در حالی است که طبق قانون مصوب شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی که در اسفند ماه 1401مصوب شد، مطالبات کشاورزان باید ظرف 24 ساعت پرداخت شود و اگر به هر دلیلی پرداخت نشود باید سود زمان تاخیر طبق سود روزشمار بانک مرکزی محاسبه و به همراه قیمت گندم به کشاورزان پرداخت شود اما متاسفانه نه اصل پول به طور کامل پرداخت شده و نه سود آن و این برخورد مسئولان کاملا خلاف قانون است.

دولت در قبال دریافت 10.5 میلیون تن گندم بر مبنای کیلویی 11500 تومان باید 120 هزار و 75 میلیارد تومان پول به گندمکاران بپردازد که تاکنون 110 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و هنوز تکلیف 10 هزار و 75 میلیارد تومان روشن نیست اما بعد از اعتراض کشاورزان قرار شده کیلویی 15000 تومان به آنها پرداخت شود که در آن صورت باید 157 هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت شود که در این صورت باید 48 هزار میلیارد تومان دیگر به گندمکاران پرداخت شود که برخلاف وعده ها تا امروز یک ریال هم پرداخت نشده است. این در حالی است که سال زراعی جدید 1403-1402 آغاز شده و گندمکاران برای کشت محصول جدید پائیزه خود نیاز به نقدینگی دارند.

وضعیت کشاورزان اسفناک است

علی قلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور 6 شهریور ماه در گفتگو با رکنا در این خصوص گفت: قرار است 50 هزار میلیارد تومان تا پایان این هفته از محل شرکت نفت پرداخت کنند که تا این لحظه هیچ مبلغی پرداخت نشده است. وضعیت گندمکاران اسفناک است و از ابتدای سال بسیاری از کشاورزان هیچ پولی دریافت نکرده اند و برخی هم با نرخ 11 هزار و 500 تومان بخشی از مطالبات خود را گرفته اند. هم اکنون زمان کشت در مناطق سرد و معتدل به زودی آغاز می شود و کشاورزان به کود، بذر، ماشین آلات، ... برای آمادگی نیاز دارند اما این در حالی است که مطالبات سال گذشته خود را دریافت نکرده اند.

از سوی دیگر رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفته است: عدم پرداخت به هنگام پول گندمکاران باعث دلسردی آنها شده است و کشاورزان امسال در بدترین شرایط آب و هوایی و وضعیت اقتصادی قرار دارند.

برخی وعده های دولتی ها درخصوص پرداخت مطالبات گندمکاران:

آنچه مشخص است تا به امروز پول جدیدی به گندمکاران کشور پرداخت نشده و مسئولان تاکنون وعده‌های تو خالی را به کشاورزان داده اند.

رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولین از مرداد ماه امسال مرتب اعلام کرده اند که مطالبات کشاورزان باید کامل پرداخت شود و مشخص نیست آنها چه کسی را خطاب قرار می دهند و چه کسی باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند!

 28 تیر 1402: سیدسعید راد، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفته بود: 40 درصد باقی مانده مطالبات گندمکاران در یک هفته آینده پرداخت می‌ شود.

17 مرداد ماه 1402: وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری: مطالبات گندمکاران تا پایان مرداد پرداخت می شود.

6 شهریور 1402: محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی از دستور فوری رئیس‌ جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت فوری مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: بر این اساس 50 هزار میلیارد تومان در جلسه اخیر تصویب شد که در حال پرداخت است.

6 شهریور 1402: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت 16هزار و 147میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران در سه روز گذشته خبر داد.

11 شهریور 1402، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کل پول گندمکاران تأمین و تا ۱۰ روز آینده پرداخت خواهد شد.

2 مهر ماه 1402،سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، گفت: با پیگیری‌های انجام شده مطالبات گندمکاران طی یک یا دو هفته آینده پرداخت می شود.

5 مهر ماه 1402، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالبات گندمکاران تا پایان مهر پرداخت می‌ شود.

به گزارش رکنا، وزیر جهادکشاورزی در حالی تا امروز از خودکفایی کامل در تولید محصول راهبردی گندم خبر داده است که بیش از 6 ماه است، مطالبات گندمکاران پرداخت نشده و کشاورزان پولی ندارند که کشت سال آتی را آغاز کنند.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی این احتمال وجود دارد که گندمکاران با مشکل مواجه شده و حتی سال آینده به کشت دیگری روی آورند. بنابراین اگر سریعا مطالبات آنها پرداخت نشود سال آینده نه تنها به خودکفایی کامل نمی رسیم که مجبور به واردات بیشتر گندم خواهیم شد.

آیا دولت و مسئولان ذیربط به اثرات این اهمال کاری ها واقف هستند؟ چرا استراتژیک ترین کالای کشور را در معرض خطر تولید قرار داده اند؟ وقتی می توانیم تولید کنیم چرا مسیر را به سمت واردات می بریم؟ اگر سیاست ها در تولید گندم تغییر کرده است و رو به واردات آورده اند، بهتر است شفاف بیان کنند تا تکلیف کشاورزان روشن شود.

کدخبر: 932166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟