سهم ایران از اقتصاد جهانی کمتر از یک درصد!/ عربستان در رتبه نخست خاورمیانه نشست + اینفوگرافیک

به گزارش رکنا، بر اساس آخرین پیش بینی صندوق بین المللی پول (IMF) از چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2023، انتظار می رود تا پایان سال 2023، تولید ناخالص داخلی (GDP) اقتصاد جهانی با افزایش 5 تریلیون دلاری نسبت به سال 2022 به 105 تریلیون دلار برسد.

تولید ناخالص داخلی (GDP) به ارزش کل تولید اقتصادی، کالاها و خدمات تولید شده در یک بازه زمانی معین گفته می شود.

از آنجا که سال 2023 با آشفتگی برای اقتصاد جهانی آغاز شد و بازارهای مالی با فروپاشی چندین بانک ​​ایالات متحده، تورم مداوم و سخت‌تر شدن شرایط پولی در بسیاری از کشورها مواجه شدند اما اقتصاد برخی کشورها ثابت کردند که در این شرایط از انعطاف بیشتری برخوردار بودند و از سال 2022 به بعد رشد کنند.

اندازه اقتصاد هر کشور در سال 2023

1. اقتصاد جهان در سال 2023

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، انتظار می رود که ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی 26.9 تریلیون دلاری همچنان بزرگترین اقتصاد در سال 2023 باشد. که این میزان بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی 174 کشور است.

همچنین کشور چین با تولید ناخالص داخلی 19.4 تریلیون دلاری در سال 2023 طبق معمول در جایگاه دوم باقی می ماند. اغلب 5 اقتصاد برتر سال 2022 در رتبه خود ثابت باقی مانده اند به استثنای یک مورد قابل توجه که انتظار می رود هند از بریتانیا عبور کند و با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلاری در سال 2023 به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود.

سهم 25 درصدی اقتصاد آمریکا از تولید ناخالص داخلی کل دنیا

بنا بر گزارش صندوق بین‌ المللی پول، ایالات متحده بیش از 25 درصد از درآمد و تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2023 را به خود اختصاص می دهد. سهم چین از کیک اقتصاد جهان، حدود 18درصد است و ژاپنی‌ ها و آلمانی هر کدام حدود 4 درصد از اقتصاد 105 تریلیون دلاری جهان را به خود اختصاص داده‌ اند.

سپس هند و انگلیس با سهم 3 درصدی در مقام پنجم و ششم قرار دارند و فرانسه با سهم حدود 3 درصد در مقام هفتم نشسته است. کشورهای ایتالیا، کانادا و برزیل به ترتیب مقام های هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

سهم روسیه با کاهشی بالغ بر 150 میلیارد دلار به کمتر از 2 درصد رسیده است.

عربستان رتبه نخست خاورمیانه / سهم ایران کمتر از نیم درصد!

گفتنی است رتبه نخست خاورمیانه به عربستان با سهمی بالغ بر یک درصد که برابر با 1100میلیارد دلار است، رسیده است و ترکیه با 1000میلیارد دلار در مقام دوم ایستاده است.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، سهم ایران از اقتصاد کل جهان حدود 368 میلیارد دلار  که کمتر از نیم درصد است، برآورد شده است.

قابل ذکر است در این گزارش برای کشورهای افغانستان، لبنان، پاکستان، سریلانکا و سوریه برای سال 2023 پیش بینی وجود ندارد.

بزرگترین اقتصادها برای هر منطقه از جهان:

    Africa: Nigeria ($506.6 billion)

    Asia: China ($19.4 trillion)

    Europe: Germany ($4.3 trillion)

    Middle East: Saudi Arabia ($1.1 trillion)

    North & Central America: U.S. ($26.9 trillion)

    Oceania: Australia ($1.7 trillion)

    South America: Brazil ($2.1 trillion)

اقتصادهای در حال کاهش در سال 2023

اقتصاد جهانی در سال 2023

پیش‌ بینی می‌ شود که 29 اقتصاد نسبت به سال 2022 کوچک شوند که منجر به کاهش تولید نزدیک به 500 میلیارد دلاری می‌ شود.

روسیه با پیش بینی 150 میلیارد دلار انقباض در سال جاری بیشترین کاهش را خواهد دید. این معادل حدود یک سوم کاهش کل 29 کشور با اقتصاد رو به کاهش است.

مصر (-88 میلیارد دلار) و کانادا (-50 میلیارد دلار) در مجموع یک سوم دیگر تولید از دست رفته را تشکیل می دهند.

در مورد مصر، این افت را می توان تا حدی با واحد پول این کشور (پوند مصر) توضیح داد که از اواسط سال 2022 ارزش آن در برابر دلار آمریکا حدود 50 درصد کاهش یافته است.

روسیه و کانادا برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند و قیمت نفت از سال 2022 کاهش یافته است. یک عارضه دیگر برای روسیه این است که این کشور به دلیل تحریم های غرب مجبور به فروش نفت با تخفیف شدید شده است.

تغییرات پیش بینی شده تولید ناخالص داخلی برای کشورهایی که با کاهش روبرو هستند

2. اقتصاد جهان در سال 2023

بر اساس پیش‌بینی‌ های صندوق بین‌ المللی پول، حضور عربستان، نروژ، کویت و عمان اثر بالقوه ای بر تولید ناخالص داخلی کشورهای تولیدکننده نفت گذاشته اند.

اخیراً، تولیدکنندگان در تلاش برای افزایش قیمت‌ ها، عرضه خود را کاهش داده‌ اند اما نگرانی‌ ها از کند شدن تقاضای جهانی نفت در پی اقتصاد تحت فشار چین (دومین مصرف‌ کننده بزرگ نفت در جهان) قیمت نفت را بدون توجه به کاهش قیمت‌ ها نسبت به سال 2022 پایین نگه داشته است.

در حالی که نهادهایی مانند صندوق بین‌ المللی پول در پیش‌ بینی تولید ناخالص داخلی نسبتاً خوب عمل کرده‌ اند اما باید یادآوری شود که این اعداد فقط پیش‌ بینی‌ و مفروضاتی هستند که در ابتدای سال انجام شده و ممکن است تا پایان سال 2023 تغییر کنند.

به عنوان مثال، جی پی مورگان پیش‌ بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی چین در سال 2023 شش برابر در همین چند ماه پس از عدم تحقق انتظارات مبنی بر هزینه‌ های بازیابی همه‌ گیری کرونا در این کشور تغییر داده است.

نکته کلیدی پیش‌ بینی‌ های صندوق بین‌ المللی پول برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به این بستگی دارد که کشورها چگونه تورم را بدون خفه کردن رشد در شرایط تنش، محدود می‌ کنند.

منبع: visualcapitalist

کدخبر: 931691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟