چین مخالف تضعیف دلار در جهان است / حجم مراودات تجاری چین با ایران فقط 15 میلیارد دلار!

به گزارش رکنا، دکتر سیدهاشم اورعی ، استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران درخصوص فرضیه دلارزدایی و تضعیف و حذف دلار از مراودات تجاری جهان به رکنا گفت: سال گذشته 750 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری چین با آمریکا و مازاد تجاری چین برابر با 400 میلیارد دلار بوده است.

براساس آخرین آماری که منتشر شده است حجم ذخایر ارزی چین برابر با 3200 میلیارد دلار است و در دنیا در رتبه نخست قرار دارد. حدود 58 درصد از کل ذخایر ارزی چین به دلار است. بنابراین فرض کنید چین قصد دلارزدایی داشته باشد و همه ذخایر دلاری خود را در بازارهای مالی بین المللی بفروشد، قیمت دلار در مقایسه با سایر ارزها به شدت کاهش خواهد یافت. سوال این است که بزرگترین متضرر چه کسی خواهد بود؟ قطعا چین.

اورعی در ادامه گفت: واقعیت اینجا است که بخش قابل توجهی از ذخایر کشورها به دلار است و چین و بقیه کشورها نه تنها نمی خواهند و نباید دلار را تضعیف کنند بلکه اگر لازم باشد در مقابل سیاست تضعیف دلار هم می ایستند و ارزش دلار را حفظ می کنند. لذا دلارزدایی یک فرضیه بی اساس است. به بیان دیگر این چین است که به دلار آمریکا وابسته است نه برعکس.

استاد دانشگاه صنعتی شریف درخصوص اهمیت چین در گروه بریکس گفت: واقعیت این است که در این پیمان نیز مانند پیمان شانگهای، چین قدرت اصلی و صحنه گردان است و بعد از چین قدرت های نوظهور هندوستان و برزیل هستند اما در ابتدا روسیه و چین شانه به شانه بودند و از آنجا که اقتصاد، قدرت را تعیین می کند، در حال حاضر چین با اختلاف بسیار زیاد صاحب بیشترین نفوذ و قدرت در بریکس است و روسیه نمی تواند مدعی باشد.

چین صحنه گردان است، زیرا حجم مراودات تجاری چین با اعضای بریکس در سال 2022 برابر با 540 میلیارد دلار بوده است. از سوی دیگر حجم مراودات تجاری چین با آمریکا، 750 میلیارد دلار، با عربستان 116 میلیارد دلار، با امارات 99 میلیارد دلار و با ایران فقط 15 میلیارد دلار بوده است.

مصاحبه کامل رکنا با دکتر سیدهاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف با موضوع بریکس را در اینجا بخوانید.

کدخبر: 927698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟